Rămâi conectat

Știri

Zilele săptămânii, originea și semnificația acestora

Publicat

în

Zilele săptămânii, originea și semnificația acestora

Se pare ca impartirea timpului in perioade de cate sapte zile (o saptamana – din latinescul « septimana ») a fost facuta, pentru prima data, de catre caldeeni, locuitori din regiunea situata intre fluviile Tigru si Eufrat, acolo unde s-a dezvoltat vechea civilizatie mesopotamiana.

Se poate constata, de asemenea, ca sapte zile corespund, aproximativ, unui sfert de luna, 13 saptamani reprezinta un anotimp (91 de zile), anul are 365/366 de zile, insemnand patru anotimpuri (52 de saptamani), la care se adauga o zi. Astronomii antichitatii remarcasera, pe bolta cereasca, prezenta a sapte stele (planete) « ratacitoare », in care au inclus, pe langa Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn, si Soarele si Luna, asociindu-le pe fiecare unor zeitati remarcabile, pe care le venerau, rand pe rand, dedicandu-le cate o zi a saptamanii, fapt ce se regaseste in cele mai multe limbi europene :

Luni – din latinescul « Lunae dies » (zi dedicata Lunii)
Marti – din latinescul « Martis dies » (ziua inchinata zeului razboiului, Marte – Aries, la greci – zeu care reprezinta o sinteza intre Mavros, zeitate apartinand unui vechi cult umbric, indo-european, si Maris, un zeu agrar etrusc, caruia i se inchina o populatie care traia pe teritoriul de azi al Toscanei, de origine necunoscuta)
Miercuri – din latinescul « Mercuris dies » (ziua lui Mercurius, zeul comertului)
Joi – din latinescul « Jovis dies » (zi consacrata lui Jupiter/ Jupiter Optimus Maximus, « Cel mai mare dintre zei »)
Vineri – din latinescul « Veneris dies » (ziua Venerei/Venus, zeita frumusetii, a iubirii si a fertilitatii)
Sambata – din latinescul « Sabbati dies » (ziua « Sabbatului », in calendarul mozaic) sau slavonescul « sonbota » (ziua lui Saturn, zeu agrar, corespunzator, in mitologia greaca lui Cronos, zeitate a timpului)
Duminica – din latinescul « Dominica dies » (ziua Soarelui, mai tarziu, in crestinism, « Ziua Domnului »)

In privinta ordinii zilelor din saptamana, in antichitate, regula era impusa de faptul ca se credea ca fiecare ora a unei zile este ocrotita de o divinitate, asociata uneia dintre planete, intr-un ciclu continuu, incepand cu planetele mai « lente », dinspre Saturn inspre Venus, iar fiecare zi se afla sub auspiciile unui zeu, in ordinea care se aplica si orelor.

In Occident, impartirea timpului in saptamani dateaza aproximativ din secolul al III-lea, duminica fiind aleasa ca zi de odihna, « zi a Soarelui », « zi a Domnului », printr-un decret al imparatului roman Constantin I, din anul 321. Pana la acea data, romanii imparteau zilele in «nundinae », un ciclu de opt zile (chiar daca termenul se refera la noua zile, a noua zi fiind una singura pe luna). Mai tarziu, autoritatile ecleziastice au asociat fiecarei zile a saptamanii o anume semnificatie : luni – «luminis dies » (ziua luminii), marti – « martyrium dies » (ziua martirilor), miecuri – «merae ecclesiae dies » (ziua Bisericii imaculate), joi – « Jesus dies » (ziua Sacramentului), vineri – « veneranda dies » (ziua pasiunii, a veneratiei), sambata – «sabbato dies » (ziua Sabbatului), duminica – « Dominica dies » (ziua Domnului).

In prezent, in lumea « profana », duminica este considerata ultima zi a saptamanii, zi de odihna. In calendarul crestin, potrivit Noului Testament, duminica este prima zi din saptamana, ziua Invierii lui Iisus Hristos. In traditia crestina, duminica mai este celebrata si ca a opta zi a saptamanii (7+1), pentru a se sublinia momentul in care, prin sacrificiul lui Iisus Hristos, s-a implinit o « Creatie noua ». In majoritatea tarilor musulmane, saptamana incepe sambata, deoarece « Ziua rugaciunii », a « Sfantului Islam » este vineri, ceea ce corespunde sapatanii caldeene de la inceputuri.

Sursa:destepti.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Cămașă, poale, zadii, năframă: Care este istoria portului popular din Munții Apuseni

Publicat

în

Portul românesc din Munții Apuseni păstrează unitatea portului din România prin piesele care îl compun: cămașa, poalele, zadiile, năframa

„Ciupagul” mare, aspectuos, lucrat sub guler uneori cu o lățime de peste 10-15 cm în motive geometrice, este elementul caracteristic al acestui costum. Pentru a nu strica aspectul regulat al ciupagului, gura cămășii este tăiată în spate. La mâneci cămașa se termină cu fodori largi care cuprind aproape o treime din lungimea mânecii. Cămașa este de obicei monocromă.

De la brâu în jos se poartă zadiile cusute în scoarță pe fond vânăt, încrustate cu vărgi în motive geometrice de culoare roșie, verde, albă, albastră. Mai nou, zadiile au fost lucrate pe fond roșu. Peste zadii se poartă un brâu care nu este foarte lat, colorat policrom. Peste cămașă se îmbracă pieptarele înfundate sau deschise în față, cu broderii bogate în motive florale, cusute cu roșu, verde, galben și fluturi cojocărești galbeni sau albi cu adâncituri. Pieptarele sunt decoltate larg pentru a lăsa ciupagul de pe piept la vedere.

Portul „buciumănesc” a apărut în cursul secolului al XVIII-lea în șase localități de mineri din apropiere de Abrud (Bucium Sat, Bucium Şasa, Bucium Muntari, Bucium-Cerbu, Bucium-Izbita, Bucium-Poieni), datorită condițiilor economice și sociale favorabile. Acest port este unul mai bogat și mai strălucitor, ajungând astfel la o înflorire deosebită și fiind considerat cel mai frumos costum românesc din Ținutul Munților Apuseni. Vechiul port femeiesc buciumănesc se compunea din cămașă lungă țesută din cânepă, opreg negru de lână purtat în față, zadie roșie purtată în spate, cârpă mare albă pe cap, pieptar înfundat, țundră, ciorapi lungi din pănură și opinci.

Din portul vechi buciumănesc astăzi se mai păstrează doar cămașa, zadia și pieptarul, pentru că restul pieselor sunt confecționate din material obținut în fabrică. Poalele de cânepă ale cămășii au fost înlocuite cu poale lungi și largi din material fin ca și la cămăși, fiind decorate cu cerculețe și broderie din fabrică. Se suprapuneau două sau trei perechi de poale pentru a sta mai înfoiate. S-au introdus și piese de lenjerie, confecționate din materiale subțiri: jupoane, lăibărica, combineul, precum și „cămașa mică” purtată sub ia de grenadină. Mai recent s-a introdus cămașa din pânză topită cu altiță brodată, purtată sub cămașa buciumănească sau cu fustă. Cârpa albă cu care se acoperea capul a fost înlocuită de năfrămi mari cumpărate din comerț, sub denumirea de „chișcaneu” cu ciucuri. Peste șorț și zadie se încinge un brâu îngust țesut din trei culori. Zadia roșie tradițională purtată la spate era țesută din lână. Zadia nouă este din catifea sau mătase brodată sau este țesută din bumbac din comerț pentru urzeală și lâniță moale pentru băteală. Opregul este înlocuit cu șorțul creț și lung din material luat din comerț. Încălțămintea mai veche era compusă din cisme, mai târziu s-au purtat ghete și pantofi. Ca podoabe se purtau cercei și coliere în special din aur.

Materialul folosit pentru confecționarea cămășii și poalelor a evoluat de la cânepă la jolj, mol (batist), grenadină (marchizet), materiale fine și subțiri care permiteau lărgirea cămășii, în special a mânecilor. În executarea broderiei cămășii se folosea coton perle negru cu fir lucios, mai răsucit și rezistent la spălat. Broderia era dispusă peste cot și la marginea fodorilor, ca și la cămășile bătrânești, gulerul îngust era brodat, iar creții de la gât și creții fodorului se prindeau printr-o curelușă îngustă. Punctele de cusătură folosite la cămașa bătrânească s-au păstrat (urzit pe fir și pe crețuri și lănțișor), mai ales broderia executată în tehnica punctului „lănțișor” denumită și „broderie buciumană” aplicată peste cot și la fodori ce constituie o particularitate specială proprie portului din ținutul buciumănesc. Este o broderie executată liber, fără desen, „după chibzuința ochilor”. Motivele sunt vegetale: laleaua, flori înghinate, struguri, flori înclinate cu dispunere a modelelor sub formă de ghirlandă sau vrej pe o linie șerpuită, sau așezate pe un rând sau două față în față, rândul inferior fiind mai mic decât primul.

Sursa:enciclopediaromaniei.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Doamne cu corsete pentru o siluetă de clepsidră, domni cu joben și costum cu vestă: Moda în Alba Iulia, în anii 1900

Publicat

în

Moda în Alba Iulia, în anii 1900 însemna doamne cu corsete pentru o siluetă de clepsidră, domni cu joben și costum cu vestă

Chiar dacă Alba Iulia nu putea fi arbitrul modei la începutul anilor 1900, locuitorii săi cu dare de mână încercau cel puțin să se țină aproape de evoluția vestimentației în vogă din marile orașe.

O adevărată apropiere de oamenii unui oraş îi scoate pe aceştia din sumbra mulţime de capete fără fizionomie şi îi transformă în persoane cu nume, naţionalitate, expresie, vârstă, veşminte.

Fotografiile realizate de Adalbert Cserni ne arată că tinerele doamne se străduiau cu ajutorul corsetelor să-și modeleze o siluetă de clepsidră, care să le scoată în evidență subțirimea taliei, dar și volumul generos al bustului și al formelor ascunse de fustele în culori pastelate, lungi până în pământ și ornate cu dantele.
Nu lipseau accesoriile modei: poșetele, umbrelele și evantaiele. Matroanele cărora vârsta le atribuise deja statutul de stăpâne ale caselor, își compensau silueta de altădată cu monumentalitatea staturii, reflectată și în forma și culorile vestimentației. Ele nu renunțau totuși la atributele cochetăriei: dantele, pălării, evantaie.
Mult mai simplă, moda masculină oferea culori sobre, negrul sau nuanțele de gri. Și atunci era universal costumul cu vestă, iar în împrejurări mai speciale, redingota. Mustața sau barba, pălăria obișnuită, melonul sau jobenul erau atribute nelipsite ale masculinității.

Sursa:viziteazaalbaiulia.ro

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

9 martie, Ziua celor 40 de Mucenici: Tradițiile și superstițiile zilei

Publicat

în

9 Martie este o zi de mare sarbatoare pentru crestinii ortodocsi si greco-catolici. Sunt praznuiti cei 40 de Mucenici din Sevastia

Gospodinele au impletit deja colacii in forma de opt sau au pus mucenicii la fiert in zeama cu nuca si scortisoara. In aceasta zi, se spune, se deschid si portile Raiului.

Ziua celor 40 de Mucenici este si ziua cand cei care nu sunt posesorii unui nume de sfant isi pot serba ziua onomastica. Iata cum se numeau cei 40 de Mucenici: Chirion, Candid, Domnos, Isihie, Ieraclie, Smaragd, Valent, Vivian, Evnichie, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ioan, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetie, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Leontie, Gorgonie, Teofil, Dometian, Gaie, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton si Aglaie.

In aceasta zi, se spune, se deschid si portile Raiului. Afla care sunt cele mai cunoscute traditii si obiceiuri romanesti de 9 martie:

Si pentru ca atmosfera sa fie de bucurie, mucenicii se stropesc cu multe paharele de vin sau tuica – 40 la numar, spune traditia.

In Bucovina, mucenicii se prepara sub forma unor colacei copti in cuptor, in forma de opt sau de om, glazurati cu miere de albine si miez de nuca. Tanti Ileana pastreaza cu sfintenie traditia celor 40 de sfintisori, iar reteta o stie ca pe o rugaciune.  Dupa ce lasa aluatul la dospit, femeia se apuca de impletit dupa datina locului. Apoi, colaceii sunt bagati la cuptor pentru a se rumeni, iar la final sunt inmuiati in miere si tavaliti prin nuca.

Inca se mai pastreaza traditia coacerii pe 9 martie a 40 de colaci sau figurine din aluat cunoscute sub numele de “sfintisori”, “mucenici” sau “macinici”. In alte zone ale tarii, acestia se inmoaie sau se fierb in apa, amintind de apa lacului in care au fost aruncati Sfintii Mucenici. Aceasta traditie straveche ne aduce aminte de zeii neolitic ai fertilitatii si nu intamplator mucenicii din aluat au forma cifrei 8, cifra ce reprezinta echilibrul cosmic, divin. Ritualurile pagane s-au impletit insa cu cele crestine. Astazi, dupa ce deliciosii mucenici unsi cu miere si presarati pe deasupra cu nuca macinata sunt sfintiti in biserica, se impart pentru sufletul celor adormiti alaturi de alte bucate.

De altfel, aceasta zi mare trebuie “tinuta” cum se cuvine daca vrei sa ai parte de sanatate tot timpul anului. Prin urmare, nu este bine sa faceti treburi in casa si nici in gospodarie in ziua celor 40 de Mucenici. In caz contrar, se spune ca Sfintii te vor pedepsi prin 40 de zile de boala.

In acelasi timp, vremea din aceasta zi si din zilele care o preced ne arata cum va fi vremea in vara respectiva. Daca va ploua si tuna inainte de ziua de 9 martie, atunci vara va fi si ea una ploioasa. Daca va tuna in schimb chiar in ziua de 9 martie, atunci vara se anunta a fi una bogata, plina de roade. Ploaia in ziua de 9 martie prognozeaza la randul sau ploaie in ziua de Pasti. Pe de alta parte, in cazul in care se intampla sa vina inghetul in noaptea de dinaintea zilei Mucenicilor, atunci toamna se anunta a fi una indelungata. In schimb, despre zapada si ploaia care cad in ziua celor 40 de Mucenici se spune ca au puteri vindecatoare si ca pot alina durerile de cap si de ochi. De asemenea, se crede ca ceea ce este semanat in aceasta zi este menit sa rodeasca de 40 de ori mai mult decat daca ar fi semanat in orice alta zi a anului.

Sursa:garbo.ro și kfetele.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba