Social-Economic
Tică Darie și povestea ciorapilor de lână făcuți la Roșia Montană, care valorează mai mult decât aurul
Dacă te plimbi iarna prin Roșia Montană, nu prea o să întâlnești oameni și ai putea crede că e un sat părăsit. Însă de unde locuiește Tică, la 950 de metri altitudine, se vede toată localitatea, cu hornuri din care încă iese fum și copii care încă se dau cu săniile. În Roșia Montană mai există viață, munții sunt și ei la locul lor. Citește mai multe pe radiounirea.ro.
Tică Darie (23 de ani) s-a mutat la Roșia Montană în toamna lui 2013, în vremea în care mii de oameni ieșeau în marile orașe ale țării pentru a striga numele unei comune. Pentru mutarea asta a renunțat la un grant din partea statului danez, care i-ar fi permis să rămână în Copenhaga, oraș în care ajunsese cu doi ani înainte. O să-l întrebăm pe Tică despre chestiunea mutării și despre ce face el printr-o comună de munte în cele ce urmează.
Dar înainte de asta trebuie să ne lămurim care e treaba cu zâmbetul lui Tică, vizibil în orice fotografie. Îl întreb cum vine asta, să zâmbești și să râzi întruna, de parcă viața nu ne-ar afecta pe toți. Zice că e din inimă: “Am observat că prin zâmbet, prin râs îmi încarc bateriile, mă motivez să mă țin de treburi. Așa sunt obișnuit, să zâmbesc oricui, chiar dacă mă place sau mă urăște. E un zâmbet sincer care deschide multe inimi. Nu știu dacă sunt atâtea fețe triste în jurul meu, dar cel mai bun medicament pe care îl pot oferi e un zâmbet.”
Tică s-a născut la Suceava. Puști fiind, când mergea în vizită la Moldovița, la bunica, o scotea pe bătrână din sărite pentru că râdea mereu. A copilărit ce-a copilărit, iar în 2011 a plecat să studieze multimedia design la Copenhaga. Acolo a învățat să se descurce, și-a făcut de mâncare, a luat contact cu felurite instituții, a început să alerge, să socializeze cu oameni din tot felul de țări. “Treptat, treptat am ajuns să o duc ca un boier. După un an și jumătate am ajuns să locuiesc în buricul târgului, să nu plătesc cazare, să mănânc scofeturi fără să plătesc și, cel mai important, am ajuns să am timp să fac ceea ce-mi place, să filmez, să editez. Ba chiar spre sfârșitul șederii obținusem și un grant de la statul danez, care ar fi continuat dacă rămâneam”, povestește el.
Ș-a dat însă seama că ar avea destulă treabă de făcut prin România, așa că a plecat pe bicicletă spre Roșia Montană. Prima dată în 2012, și iarăși în 2013. Între cele două localități sunt peste 2.500 de kilometri. L-a pus în mișcare “nedreptatea care se întâmpla în Roșia Montană”. La acea vreme, autoritățile române se pregăteau să dea drumul proiectului prin care un munte ar fi fost ras cu cianuri pentru a scoate din el peste 200 de tone de aur. Şi Tică Darie pleca să zică povestea localității în țările prin care avea să treacă.
Învățăturile celor 2.500 de kilometri
Când a urcat în șa pentru prima călătorie spre Roșia Montană, era ca o panseluță, își amintește el. Era, totuși, o chestiune serioasă. În prima zi, și-a uitat mănușile noi de ciclism în toaleta unei benzinării. Se oprise să ia o fâșie mai lungă de hârtie igienică, că plecase fără, și a lăsat în schimb mănușile. După aceea, în portul din Rostock, și-a scăpat iPhone-ul nou în apă. Era luat pe abonament, așa că a plătit câte 20 de euro lunar, timp de 18 luni.
“A fost o provocare să învăț să mă descurc fără hartă până în Berlin, să interacționez cu oamenii în germană, să-mi gestionez bănuții puțini pe care îi aveam, să mă trezesc energic în fiecare dimineață”, povestește Tică.
Când a ajuns la Viena se făcea seară. Nu mai avea bani sau mâncare, și se gândea că o să adoarmă pe o bancă din Stephansplatz cu bicicleta în brațe. “Pe la ora 1 noaptea mi-a ieșit în cale un înger, o fată drăguță, avocată, care m-a luat acasă, mi-a dat de mâncare, mi-a oferit un duș și un pat cald. Dimineață mi-a lăsat cheile de la apartament, mi-a lăsat bani, iar seara am luat-o de la muncă, am mâncat înghețată și am mers la o aniversare cu prietenii ei. Dacă la început când am ajuns în Viena credeam că o să boschetăresc, în final am avut parte de două zile și două nopți frumoase.” Între altele, a învățat să aibă încredere în oameni: de mai multe ori și-a lăsat în grijă bicicleta cu tot cu bagaje unor oameni pe care-i întâlnise pe stradă.
A mâncat paste aproximativ 30 de zile, a rămas de multe ori fără apă, și a bătut pe la porțile oamenilor pentru a-și reface rezervele, iar în final a ajuns să aprecieze fiecare picătură: “Țin minte că în Ungaria pedalam de-a lungul Dunării, erau 41 de grade Celsius, apa foarte caldă, dar mă bucuram că o am și o beam așa caldă, mulțumind că o am și că e așa bună.”
În luna aceea a început să se cunoască mai bine, susține Tică: “Am învățat să mă bucur de viață, să mulțumesc tuturor oamenilor care îmi ieșeau în cale, să le fiu recunoscători, să apreciez mâncarea, oricât de simplă ar fi, apa, oricât de puțină ar fi, să-mi dau seama că sunt un norocos și să ofer din norocul pe care îl am și celor din jurul meu.”
Când a decis să se mute acolo, în noiembrie 2013, nu toți sătenii l-au primit cu brațele deschise. Unii voiau mina deschisă, vedeau în ea singura șansă a zonei. Tică le-a povestit despre el, n-avea nimic de ascuns. Cu timpul, mulți și-au schimbat părerea despre el. Vrea să demonstreze că localnicii pot supraviețui și fără să scoată aur. De altfel, în acest moment, zona este protejată pe o rază de doi kilometri.
Emoții pentru tanti Eta
Proiectul Made in Roșia Montană a început cu o pereche de ciorapi croșetați de Tanti Eta, după Crăciunul lui 2013. Tică a pozat ciorapii și i-a postat pe Facebook, împreună cu o poezie compusă tot de tanti Eta și un anunț. Peste două zile, tanti Eta și Tică aveau deja 100 de comenzi pentru ciorapi și nu știau cum o s-o scoată la capăt cu munca. Au făcut rost de lână, au găsit alte femei care să lucreze, și au onorat toate comenzile. Au deschis apoi un magazin online, iar Made in Roșia Montană a devenit o întreprindere socială în toată regula.
Iarna e un anotimp bun pentru doamnele care tricotează, spune Tică: “Sunt aproximativ 40 de doamne din comună care stau la căldură și fac tot felul de minunății din lână, căciuli, ciorapi, fulare pentru întreprinderea socială Made in Roșia Montană. O dată la două săptămâni facem adunare, colectare și plată, iar apoi vânzare pe internet. În perioada asta am reușit să vindem aproape tot ce am produs. Am simțit cu toții un mare progres față de anul 2014 și 2015 când eram în teste. Și anul acesta tot de test îl considerăm, unul mult mai reușit.”
40 de femei care lucrează înseamnă 40 de familii care au un venit suplimentar. Acum, se gândesc să facă și articole care să poată fi purtate pe timp de vară, din lână merinos. “Profitul este reinvestit în întreprinderea noastră, iar 10% din venituri va fi direcționat într-un fond de dezvoltare socială și comunitară menit să susțină cercetașii din Roșia Montană, evenimentele în comunitate și, de asemenea, să contribuie la cheltuielile pentru sănătatea celor vârstnici. În curând vom mai lansa o inițiativă, iar toate cele trei se vor susține reciproc”, plănuiește Tică.
Vorbește deja în termeni de întreprinzător. A doua zi după ce-am stat de vorbă, urma, împreună cu o prietenă, să finalizeze raportul financiar al întreprinderii sociale Made in Roșia Montană pe anul 2015, să rezolve o problemă la bancă, să semneze un contract cu o companie de curierat internațional, ca să poată trimite mai rapid produsele din lână în străinătate.
“Având multă treabă în perioada asta, mi-am făcut un «abonament» la un localnic și mânânc o dată pe zi bine de tot. Mai lucrez pentru site-ul www.madeinrosiamontana.ro, și mă îndrept spre casă. Tai lemne, îmi fac foc, mănânc câteva clementine, mai butonez laptopul, ascult muzică clasică și citesc câte un pic, înainte să adorm.” Când o să se mai încălzească vremea o să dea câte-o fugă cu bicicleta până la Brașov sau mai departe, prin țară, dar va avea un loc unde-i va fi drag să se întoarcă.
sursa: viitorulromaniei.ro
Societate
4 decembrie: Promulgarea de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza a primului Cod Civil al țării
4 decembrie: Promulgarea de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza a primului Cod Civil al țării
La data de 4 decembrie 1864, domnitorul Alexandru Ioan Cuza a promulgat Codul Civil, o culegere unitară de norme juridice, care reglementa raporturile dintre persoanele fizice și separat, raporturile dintre persoanele juridice și cele fizice.
Cunoscut și sub numele de Codul Civil al lui Cuza sau Codicele Civil din 1864, acest cod a fost în vigoare în Principatele Unite Române și ulterior în România, din anul 1865 și până în 1 octombrie 2011.
Este singurul cod de legi din România care a rămas aproape neschimbat în toată perioada comunistă, fiind elaborat, după cum am mai spus, în anul 1864 de guvernul Kogălniceanu, după modelul Codului Civil Napoleonian din anul 1804. După apariția acestui Cod Civil a lui Cuza, vechiul Cod Calimachi folosit până atunci în Moldova, Legiuirea Caragea aplicată în Țara Românească, precum și alte legi civile, ordonanțe domnești și instrucțiuni ministeriale, folosite până atunci în cele două țări române, au fost abrogate.
Noul Cod Civil promulgat de Alexandru Ioan Cuza la data de 4 decembrie 1864 era împărțit în trei părți și cuprindea 1920 de articole juridice, fiind modificat și completat de-a lungul timpului cu numeroase acte normative. În ciuda acestor numeroase completări și modificări, Codul Civil din vremea lui Alexandru Ioan Cuza a rămas în vigoare până la data de 1 octombrie 2011, când a intrat în vigoare un nou Cod Civil inspirat după Codul Civil canadian, unul dintre cele mai moderne coduri civile din lume la ora actuală.
Societate
2 decembrie: Ziua internaţională de luptă împotriva sclaviei
2 decembrie: Ziua internaţională de luptă împotriva sclaviei
Anual, la data de 2 decembrie se sărbătoreşte Ziua internaţională de luptă împotriva sclaviei, pentru că la acea dată, în anul 1949, Adunarea Generală a ONU a adoptat Rezoluţia 317 (IV) privind Convenţia ONU pentru reprimarea traficului de persoane şi a exploatării prostituţiei semenilor.
ONU marchează această zi în ideea de a pune capăt formelor moderne de sclavie, cum ar fi traficul de persoane, exploatarea sexuală, exploatarea copiilor prin muncă, căsătoria forţată, recrutarea forţată a copiilor şi folosirea lor în conflictele armate.
De-a lungul istoriei, sclavia s-a manifestat sub diverse forme. În prezent, încă se mai regăsesc câteva forme tradiţionale de sclavie, în timp ce alte forme au evoluat spre tipuri noi ale acestui fenomen.
Diversele organizaţii de drepturi ale omului ale ONU au cercetat această persistenţă a formelor vechi de sclavie care sunt adânc înrădăcinate în sistemul tradiţional de credinţe şi obiceiuri. Aceste forme vechi de sclavie sunt rezultatul discriminării pe termen lung a grupurilor vulnerabile din societate precum minorităţile tribale sau popoarele indigene.
ONU atrage atenţia asupra faptului că, pe lângă formele tradiţionale ale muncii forţate, cum ar fi servitutea pentru datorii, există în prezent forme contemporane de muncă forţată, precum migraţia lucrătorilor traficaţi pentru exploatare economică în diverse sectoare (industria construcţiilor, industria alimentară, sectorul agricultură sau prostituţia forţată).
Cu privire la exploatarea prin muncă a copiilor, statisticile ONU arată că unul din zece copii munceşte în scopul exploatării economice. Organizaţia mondială atrage atenţia asupra faptului că acest lucru contravine Convenţiei privind Drepturile Copilului care recunoaşte dreptul acestuia de a fi protejat de fenomenul exploatării economice şi de a presta orice tip de muncă care poate fi periculoasă, care poate interfera cu educaţia copilului sau care poate dăuna sănătăţii şi dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copilului.
În ceea ce priveşte traficul de persoane, Protocolul pentru prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane în special în rândul femeilor şi copiilor prevede că traficul de persoane înseamnă recrutarea, transportul, transferul sau primirea de persoane, prin ameninţarea sau folosirea forţei sau a altor forme de constrângere în scopul exploatării. Exploatarea include prostituţia altora sau alte forme de exploatare sexuală, muncă sau servicii forţate, sclavie sau practici similare sclaviei, servitute sau trafic de organe.
Potrivit Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM), peste 40 de milioane de oameni din întreaga lume sunt victime ale sclaviei moderne. Astfel, se estimează că 40,3 milioane de persoane se află într-o formă de sclavie modernă, 1 din 4 victime ale acestui fenomen fiind copii.
De asemenea, 24,9 milioane de persoane sunt victime ale muncii forţate, dintre acestea 16 milioane de persoane fiind exploatate în sectorul privat (munci casnice, construcţii, agricultură), iar alte 4,8 milioane de persoane sunt victime ale exploatării sexuale forţate; 4 dintre cele 24,9 milioane de persoane sunt victime ale muncii forţate impuse de autorităţile statului.
Statisticile ONU arată totodată că femeile şi fetele sunt afectate în mod disproporţionat de munca forţată, reprezentând 99% dintre victime în industria sexului comercial şi 58% în alte sectoare.
Sursa: agerpres.ro
Societate
„Păduri dacice de fag”, habitat forestier protejat în Alba
„Păduri dacice de fag”, habitat forestier protejat în Alba
Habitatul forestier 91V0, cunoscut ca „Păduri dacice de fag” (Symphyto-Fagion), este un habitat de interes comunitar din Alba protejat la nivelul Uniunii Europene, inclus în anexele Directivei Habitate.
Acest tip de pădure, endemic Carpaților, este caracteristic regiunii și se dezvoltă pe suprafețe extinse în acest areal. Este format din păduri mixte de fag (Fagus sylvatica), brad (Abies alba) și molid (Picea abies), care cresc pe soluri neutre, bazice sau ușor acide.
Flora caracteristică include specii precum mierea ursului (Pulmonaria rubra), tătăneasa (Symphytum cordatum), breabănul (Dentaria glanduligera), piciorul cocoșului (Ranunculus carpaticus), spânzul (Helleborus purpurascens), omagul (Aconitum moldavicum) și vulturica (Hieracium rotundifolium).
Majoritatea acestor specii înfloresc primăvara, în aprilie-mai.
În județul Alba, acest habitat este protejat în siturile Natura 2000: ROSCI0253 Trascău, ROSCI0085 Frumoasa, ROSCI0002 Apuseni, ROSCI0121 Muntele Vulcan, ROSCI0324 Munții Bihor și ROSCI0339 Pădurea Povernii – Valea Cernița.
-
Știriacum 2 săptămâni
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 2 săptămâni
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 3 zile
1 decembrie 1918: Cum s-a făcut Marea Unire
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 2 zile
3 decembrie: Ziua internațională pentru persoanele cu dizabilități: Statisticile spun că 15% din populaţia lumii trăieşte cu anumite forme de dizabilitate
-
Știriacum 5 zile
Noaptea de 29 spre 30 noiembrie este specială pentru fetele de măritat, ele își pot afla ursitul
-
Știriacum 3 zile
Samoilă Mârza, „fotograful Unirii“ din 1918: Un singur fotograf printre 100.000 de români
-
Știriacum 2 săptămâni
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului