Regulile schimbului de informatii – intre statele membre UE – referitoare la infractiunile rutiere au fost stabilite, la nivel european, in 2011, iar Romania le-a transpus in legislatie prin Legea nr. 5/2014.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat in dezbatere publica proiectul de modificare a Legii nr. 5/2014 abia in cursul lunii iulie. Acesta prevede, printre altele, ca schimbul de informatii privind soferii care incalca regulile de circulatie vor fi aplicabile inclusiv pentru Regatul Unit, Irlanda, Danemarca si Elvetia.
Citește și Cinci obiceiuri proaste pe care le au șoferii români
Potrivit Directivei UE 2015/413 (pdf), primele trei state mentionate trebuie sa se conformeze cel tarziu pana in primavara anului 2017, deoarece acestea au fost exceptate initial de la aplicarea regulilor. In ceea ce priveste Elvetia, reprezentantii MAI au precizat, in expunerea de motive a proiectului de lege, ca au in vedere o viitoare includere a acestui stat in sistemul schimbului de informatii.
In alta ordine de idei, proiectul de lege adoptat de Guvern prevede ca autoritatile romane nu vor mai trimite amenzile la domiciliu atunci cand nu primesc raspuns – dupa una sau mai multe incercari – si nici atunci cand datele din sistem n-au permis, la o solicitare anterioara, contactarea soferilor. In aceste situatii, datele obtinute de autoritati despre soferi vor fi sterse.
Proiectul de lege adoptat ieri va fi transmis Parlamentului pentru a intra in procedura de dezbatere si adoptare.
In prezent, legislatia autohtona in vigoare permite sanctionarea conducatorilor de vehicule, atunci cand circula in afara tarii, pentru opt contraventii principale, dupa cum urmeaza:
- excesul de viteza;
- nefolosirea centurii de siguranta;
- nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului;
- conducerea sub influenta alcoolului;
- conducerea sub influenta stupefiantelor;
- nefolosirea castii de protectie (in cazul motociclistilor);
- folosirea unei benzi interzise;
- folosirea ilegala a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare in timpul conducerii (exceptand situatiile in care sunt utilizate dispozitivele de tip „hands free”/”maini libere”).
Nota: Amenzile pe care le primesc soferii sunt cele aplicabile in statul in care acestia au savarsit contraventiile.
Sursa:avocatnet.ro