Știri
Restaurarea clădirii Cancelariei Mitropolitane Greco-Catolice din Blaj: Proiect cu finanțare nerambursabilă
Restaurarea clădirii Cancelariei Mitropolitane Greco-Catolice din Blaj: Proiect cu finanțare nerambursabilă
Mitropolia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică a obținut o finanțare nerambursabilă acordată de către Institutul Național al Patrimoniului prin programul Timbrul Monumentelor Istorice 2024 – sesiunea IV, subprogramul „Edificii de cult – Proiectare”, pentru Cancelaria Mitropolitană Greco-Catolică din Blaj.
Clădirea care constituie obiectul investiției este monument istoric de importanță națională, grupă valorică A, inclusă pe Lista Monumentelor Istorice a județului Alba ca parte a Ansamblului Mitropoliei Greco-Catolice, sec. XVI-XIX, aflat la poziția 335, cu codul AB-II-a-A-00189, respectiv pe poziția distinctă numărul 337 – Cancelaria Mitropolitană, sec. XVIII, având codul AB-II-m-A-00189.02.
Cancelaria Mitropolitană Greco-Catolică, inițial Mânăstirea Bunei-Vestiri, construită parțial pe urmele zidului exterior sud-estic a vechiului castel princiar renascentist, având două niveluri ce adăposteau la parter dormitoarele și încăperile novicilor, la etaj săli de curs, refectoriu și chilii, a găzduit ulterior seminarul diecesan. Colțul sudic păstrează fragmente ale fostului bastion al castelului, transformat în secolul al XVIII-lea în capela principilor calvini, ulterior biserica curții episcopale, edificiu afectat grav și demolat în 1913.
Ansamblul Mitropoliei Greco-Catolice este compus din mai multe corpuri de clădiri, cu funcțiuni diferite, gravitând în jurul Castelului Mitropolitan. Clădirile au fost construite pe parcursul sec. XVI-XVIII, având structura realizată din zidărie de cărămidă, șarpante din lemn și învelitori din țiglă ceramică trasă. Conform informațiilor istorice, castelul princiar a fost edificat în stil renascentist în anul 1535, de un oficial al curții vieneze – Gheorghe Bagdi, fiind cea mai veche clădire a orașului păstrată până în prezent, cunoscută sub denumirea de „Cetatea Roșie”. La începutul secolului al XVII-lea castelul a fost amplificat, însă nu este cunoscut stadiul la care s-a ajuns cu lucrările, construcția rămânând neterminată, iar la începutul secolului al XVIII-lea a fost cedat episcopiei greco-catolice.
Ansamblul actual a reutilizat mare parte din zidurile exterioare ale castelului renascentist, mai puțin cele ale bastioanelor – fațada sud-estică a clădirii bibliotecii, poarta carosabilă de acces cu deschidere semicirculară, anexele gospodărești de pe latura sud-vestică, poarta pietonală și gardul fiind construite pe traseul vechilor ziduri. În stânga porții de intrare în curte, a fost construită Mănăstirea Bunei-Vestiri, clădirea fiind cel mai probabil ridicată pe urmele zidului exterior și amplificată spre curte. Edificiul a fost structurat pe două nivele și cuprindea la parter dormitoarele și încăperile novicilor, iar la etaj săli de curs, refectoriul și chilii. Subsolul păstrează urme ale unui ancadrament renascentist anterior boltirii actuale. În colțul sudic al clădirii sunt păstrate fragmente ale zidurilor de aripă ale fostului bastion sudic, transformat în secolul al XVIII-lea în capela curții mitropolitane, edificiu demolat în anul 1913.
Conform informațiilor prezentate de Augustin Bunea în vremea Episcopului Aron, a fost finalizată construcția unui nou seminar teologic diecesan (Seminarul Bunei-Vestiri), în curtea reședinței sale, pe urmele vechiului castel.
Clădirea mănăstirii a fost utilizată până în 1948 ca și Cancelarie arhierească, după interzicerea Bisericii Greco-Catolice, imobilul a suferit grave distrugeri și pierderea unei arhive și mobilier valoroase. Studiile și cercetările de fundamentare, respectiv Documentația de avizare a lucrărilor de intervenții au fost întocmite în cadrul subprogramului „Elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru intervenții asupra monumentelor istorice”, realizat prin finanțare nerambursabilă a INP din 2022.
Proiectul se continuă prin elaborarea Documentației pentru obținerea autorizației de construire (D.T.A.C.) și a proiectului tehnic de execuție (P.T.) pentru consolidarea clădirii.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 271.299 lei, din care finanțarea nerambursabilă INP prin TMI este de 246.000 lei, iar Mitropolia Română Unită cu Roma Greco-Catolică are o contribuție proprie de 25.299 lei.
Știri
7 ianuarie, Sfântul Ioan Botezătorul: Semnificația numelor Ion și Ioana
Sfântul Ioan Botezătorul este cunoscut ca fiind ultimul profet din Vechiul Testament, el făcând trecerea în cel Nou. Praznicul cel mare este închinat la sate și orașe de secole, iar tradițiile și obiceiurile pe 7 ianuarie sunt sfinte
Ioan este un nume iudaic: „Iohanan” prescurtare din „Iehohanan” si inseamna „Dumnezeu s-a milostivit”. Foarte multi romani poarta numele de Ion (forma neaosa), Ioan sau Ioana, fie ca atare, fie in diferite variante: Ionel, Nelu, Ionica, Nica, Ionut, Onut, Ionela, Nela, Ionica sau Oana, alcatuind cea mai bogata familie onomastica din Romania.
In aceasta zi de sarbatoare nu lipsesc nici traditiile si obiceiurile populare. In trecut de Sfantul Ioan avea loc Torontoiul sau Iordanitul femeilor, un ritual din care s-a mai pastrat doar ospatul final, ospat ce incheie astfel ciclul sarbatorilor de iarna. Iordanitul femeilor avea un ritual strict, in care nevestele batrane le primeau in grupul lor pe cele mai tinere, le duceau la rau sa le stropeasca si apoi faceau o masa comuna.
„In multe sate din Maramures se mai tine obiceiul Vergelului sau, altfel spus, spargerea Craciunului. Fetele de maritat pregatesc cosuri cu bautura si mancare. Feciorii merg si iau fetele de acasa si le dic in curtea unde se tine Vergelul. Tot ei sunt si cei ce platesc muzicantii. In hora intra fetele ce se vor marita in acest an si formeaza viitoarele cupluri, toata petrecerea incheiundu-se cu un ospat comun, care sparge perioada sarbatorilor de iarna”, a declarat pentru citynews.ro conferentiar universitar Delia Suiogan.
Sărbătoarea de Sfântul Ion mai este cunoscută și sub numele de „Sânt-Ion”, „Înaintemergătorul Domnului” sau „Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul”. Se știe din tradiția populară că Sfântul Ioan este protectorul pruncilor și se mai ține pentru ca pruncii să se nască sănătoși, fără malformații sau diformi. Totodată, ziua de Sfântul Ion este o zi de bucurie, iar cine nu se veselește în această zi va fi trist tot timpul anului.
Ion, Ioana – din ebraică: Dumnezeu a avut milă, numele acesta fiind printre cele mai frecvente la popoarele creştine, amintindu-ne dragostea şi mila cele fără de sfârşit ale Domnului pentru noi, oamenii. Derivate: Ioan, Ionuţ, Oana, Ionica, Ioanichie, Ionel, Ionela, Nelu, Nela, Ianoş, Janina, Gianina şi multe altele.
Biserica Ortodoxă cinsteşte mai mulţi sfinţi care s-au numit Ioan sau Ioana.
Mai întâi trebuie amintit Sfântul Ioan Botezătorul, cel care propovăduia venirea Mântuitorului şi care L-a botezat pe Domnul nostru, Iisus Hristos în râul Iordan. Fără a se teme de autorităţile vremii aceleia, Sfântul Ioan a spus mereu adevărul, în cele din urmă fiind întemniţat, apoi tăindu-i-se capul. Este unul dintre cei mai importanţi sfinţi în cultul creştin, simbol al adevărului, al lucrării neîntrerupte şi al smereniei, deoarece sfântul trăia modest, sărac pe dinafară, dar atât de bogat în inima sa.
Sărbătorile Sfântului Ioan Botezătorul sunt: 7 ianuarie, 24 iunie, 29 august ş.a.
Un alt sfânt cu numele Ioan este Sfântul Ioan Hrisostom (Ioan Gură de Aur) numit astfel pentru predicile sale deosebit de frumoase. Toţi cei ce-l ascultau pe Sfântul Ioan erau pătrunşi de cuvintele sale deosebite, pline de credinţă. Acest sfânt este un simbol al învăţăturii pe care creştinul trebuie să o propovăduiască şi celorlalţi, al dăruirii pentru Hristos, al lucrării neobosite, deoarece Sfântul Ioan, în întreaga sa viaţă, nu a făcut altceva decât să îi ajute pe fraţii săi creştini, nu doar cu învăţătura sa, ci cu tot ce putea. Sub îndrumarea sa aveau loc acţiuni de binefacere, el fiind înainte de toate un exemplu viu de milă şi dragoste, un model de bun creştin. Ziua Sfântului Ioan Gură de Aur – 13 noiembrie.
Alţi Sfinţi Ioan prăznuiţi de Biserica Ortodoxă: Sfântul Ioan Evanghelistul, cel mai tânăr dintre cei doisprezece Apostoli ai Mântuitorului; Sfântul Ioan Damaschin; Sfântul Ioan Iacob Hozevitul, potrivit doxologia.ro.
Românescul Ioan sau Ion provine din numele evreiesc Johanan sau Yochana (scrierea este diferită în funcţie de traducere). Numele înseamnă „Prin graţia Domnului”, fiind la origine o incantaţie care alăturează cuvintele „Jo” – abrevierea lui „Jahve” (Dumnezeu), „ilie” şi „hanan”, adică „a face o favoare”, „a se milostivi”.
Incantaţia era folosită la naşterea copiilor, fiind un mod de a mulţumi lui Dumnezeu pentru favoarea făcută.
Odată cu răspândirea creştinismului, numele Johanan, purtat de mai multe figuri religioase importante, în special Ioan Botezătorul, a devenit popular şi în Occident.
Tradus mai întâi în greacă, apoi în latină şi latina vulgară, Johanan a devenit Iohannes sau Ioannes, suferind apoi modificări în funcţie de fiecare limbă.
În română, numele de Ioan apare atestat documentar pentru prima dată în jurul anului 1200, însă cel mai probabil era folosit cu mult înainte de această perioadă.
Ioan este un nume comun şi în Ţara Galilor, unde este scris şi rostit la fel ca în româneşte.
Sursa:jurnalul.antena3.ro, doxologia.ro
Știri
Cine nu râde de Sfântul Ion va fi trist tot anul: Tradiţii şi obiceiuri
In fiecare an, la 7 ianuarie, romanii sarbatoresc ziua Sfantului Ion (Ziua sfantului Ioan Botezatorul, Soborul Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul,Inaintemergatorul Domnului).
Aproximativ doua milioane de romani poarta numele sfantului
După Bobotează, este cinstit Sfântul Ioan, numit şi „Înâintemergătorul”, pentru că a anunţat venirea lui Hristos. Părinţii lui, preotul Zaharia şi Elisabeta, erau rude cu părinţii Fecioarei Maria, Ioachim şi Ana. În timp ce Zaharia slujea la templu în Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil că Elisabeta va naşte un fiu la bătrâneţe şi se va chema Ioan. Pentru că Zaharia s-a îndoit de această veste, a rămas mut până ce Elisabeta a născut.
Sfîntul Ioan Botezatorul a început să predice în al 15-lea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii. El a avut menirea de a pregăti poporul pentru primirea lui Mesia, de a-l descoperi pe acesta şi a-l face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el îl transmitea era: „Pocăiţi-vă, că s-a apropiat împărăţia cerurilor!”.
Ioan l-a mustrat pe Irod Antipa, fiul regelui Iudeei Irod cel Mare, pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era soţia fratelui său. În ura ei, Irodiada a sfătuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase şi plăcuse oaspeţilor şi îndeosebi lui Irod, la un ospăţ de ziua lui, să ceară de la acesta capul lui Ioan Botezatorul ca răsplată.
Sărbătorile închinate Sfântului Ioan Botezătorul mai includ zămislirea (23 septembrie), naşterea (24 iunie) şi tăierea capului (29 august).
Potrivit traditiilor, in ziua Sfantului Ion se incheie perioada Sarbatorilor de iarna, incepute de ziua Sf. Nicolae (6 decembrie). Se zice ca dupa Sf. Ion se boteaza gerul, adica gerul incepe sa nu-si mai face simtita prezenta. Sf. Ion este considerat ocrotitorul pruncilor, iar mamele se roaga lui pentru a naste copii sanatosi, fara malformatii. Se zice ca cine nu se veseleste in Ziua Sf. Ion va fi trist tot anul.
Botezul Ionilor şi binecuvântatul minerilor sunt doar două dintre tradiţiile sărbătorite şi azi de oameni, care cred că
ceremoniile au rolul de a întări legătura comunităţii cu valorile creştine.
Sfântul Ioan Botezătorul este unul dintre cei mai iubiţi sfinţi din România. Pe lângă marele număr de persoane care poartă numele de Ion, Ioan, Ioana, Ionel, Ionela ori Ionică sau Ionuţ, există şi tradiţii care sunt păstrate din vremuri imemoriale. În unele zone, în ajunul sărbătorii de Sfântul Ioan Botezătorul, are loc botezatul Ionilor. În comunităţile în care este păstrat acest obicei, Ionii sunt conduşi cu alai la râu. Acolo, preoţii îi „botează”, adică le toarnă pe capete apă luată din râul în care, în prealabil, s-a turnat apă sfinţită cu ocazia liturghiei de Bobotează.
Oamenii cred că această ceremonie are rolul de a întări legătura comunităţii cu valorile creştine şi de a sublinia
angajamentul sătenilor de a respecta valorile creştinismului. În anumite zone, există izvoare care poartă numele Sfântului Ioan. Apa din aceste izvoare este binecuvântată de preoţi de Bobotează, apoi, sătenii merg, în primele ore ale dimineţii de Sfântul Ioan să ia apă din izvor. Există credinţa, în unele comunităţi, că dacă oamenii privesc noaptea într-un vas cu apă neîncepută luată din Izvorul Sfântului Ioan şi dacă au inima curată, pot să întrevadă elemente din viitorul lor.
O altă tradiţie este binecuvântatul minerilor. La Ocna Dej, de exemplu, preotul din comunitate îi binecuvântează în ajunul zilei de Sfântul Ioan pe minerii care coboară în adâncul minei de sare. Astfel, aceştia au credinţa că vor fi feriţi de probleme tot anul care începe. Apa sfinţită este păstrată într-un butoi depozitat în naosul unei capele subterane, sculptate în sare, la o adâncime de peste 120 de metri sub scoarţa pământului şi în care minerii ajung după ce străbat un tunel lung de doi kilometri, scobit în sare. Capela îi este dedicată protectoarei minerilor, Sfânta Varvara. Însă unul dintre sfinţii preferaţi ai minerilor este Sfântul Ioan Botezătorul, care are un vitraliu dedicat special în capela subpământeană.
Acest lucru are o explicaţie curioasă. În Biserica Romano-Catolică, sfântul protector al minerilor este Sfântul Jan (Ioan) Nepomouk, aşa cum în tradiţia bizantină, ortodoxă şi greco-catolică, protectoarea minerilor este Sfânta Varvara. Cum Ocna Dej, care este o suburbie a oraşului Dej, este o comunitate multietnică şi multiconfesională, diferite tradiţii au fuzionat. Pentru mulţi dintre mineri, nu există o diferenţă prea mare între Sfântul Ioan Nepomouk şi Sfântul Ioan Botezătorul. Ei ştiu doar că Sfântul Ioan este protectorul lor. Iar tradiţiile Sfântului Ioan Nepomouk şi Sfântului Ioan Botezătorul s-au suprapus peste cea a Bobotezei, care presupune binecuvântarea apei. În timp, minerii au ajuns să fie binecuvântaţi cu apă sfinţită de Bobotează, dar se roagă deopotrivă Sfântului Ioan şi Sfintei Varvara.
SFANTUL ION, SEMNIFICAŢIA NUMELUI
Ioan este un nume iudaic: „Iohanan” prescurtare din „Iehohanan” si inseamna „Dumnezeu s-a milostivit”. Foarte multi romani poarta numele de Ion (forma neaosa), Ioan sau Ioana, fie ca atare, fie in diferite variante: Ionel, Nelu, Ionica, Nica, Ionut, Onut, Ionela, Nela, Ionica sau Oana, alcatuind cea mai bogata familie onomastica din Romania.In aceasta zi de sarbatoare nu lipsesc nici traditiile si obiceiurile populare. In trecut de Sfantul Ioan avea loc Torontoiul sau Iordanitul femeilor, un ritual din care s-a mai pastrat doar ospatul final, ospat ce incheie astfel ciclul sarbatorilor de iarna. Iordanitul femeilor avea un ritual strict, in care nevestele batrane le primeau in grupul lor pe cele mai tinere, le duceau la rau sa le stropeasca si apoi faceau o masa comuna.
„In multe sate din Maramures se mai tine obiceiul Vergelului sau, altfel spus, spargerea Craciunului. Fetele de maritat pregatesc cosuri cu bautura si mancare. Feciorii merg si iau fetele de acasa si le dic in curtea unde se tine Vergelul. Tot ei sunt si cei ce platesc muzicantii. In hora intra fetele ce se vor marita in acest an si formeaza viitoarele cupluri, toata petrecerea incheiundu-se cu un ospat comun, care sparge perioada sarbatorilor de iarna”, a declarat pentru citynews.ro conferentiar universitar Delia Suiogan.
Sărbătoarea de Sfântul Ion mai este cunoscută și sub numele de „Sânt-Ion”, „Înaintemergătorul Domnului” sau „Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul”. Se știe din tradiția populară că Sfântul Ioan este protectorul pruncilor și se mai ține pentru ca pruncii să se nască sănătoși, fără malformații sau diformi. Totodată, ziua de Sfântul Ion este o zi de bucurie, iar cine nu se veselește în această zi va fi trist tot timpul anului.
Obiceiul Iordanitului
Unii oameni serbează ziua de Sfânt Ion pentru ca Dumnezeu să le ferească gospodăriile de foc și animalele de fiarele sălbatice. În ziua de Sfânt Ion există obiceiul „Iordănitul femeilor”, care este, de fapt, o petrecere a nevestelor. Femeile se adună la o gazdă, unde aduc fiecare alimente și băutură, apoi petrec până dimineața, spunând că se „iordănesc”.
Un alt obicei întâlnit în ziua de Sfântul Ion este „Iordăneala”. Mai mulți tineri care au luat de la preot, în ajunul
Sfântului Ion, agheasmă de la Bobotează, merg în dimineața zilei de Sfântul Ion la biserică și după terminarea slujbei stropesc fiecare om care iese, apoi îl urează. Oamenii “iordăniți” trebuie să-i răsplătească pe urători cu bani, cu care seara chefuiesc.
Tradiția ne spune că în dimineața zilei de Sfântul Ion fiecare om trebuie să se stropească cu agheasmă nouă, pentru a fi feriți de boli în decursul anului.Se spune conform tradiției populare că după Sfânt-Ion se botează gerul, adică se înmoaie frigul și începe să se facă mai cald.
Potrivit statisticilor Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, 1.957.468 de cetățeni români, dintre care 1.429.887 bărbați și 527.581 femei, poartă numele Sfântului Ioan Botezătorul.
Din totalul româncelor, 369.219 se numesc Ioana, 140.333 — Ionela, 11.323 — Nela, iar 6.706 — Ionelia. Majoritatea bărbaților se numesc Ioan — 521.561, Ion — 418.448, Ionuț — 317.270, Ionel — 146.035, Nelu — 21.847 sau Ionică — 4.726.
Sursa:romaniatv.net
Știri
Spectacolul Apusenilor: Peștera Meziad, una dintre cele mai frumoase peșteri din Parcul Natural Apuseni
Peştera Meziad este considerată una dintre cele mai frumoase peşteri din România
Sălile subterane ating înălţimi de peste 40 de metri. Aici au fost descoperite urme de locuire umană ce datează din epoca pietrei.
Un pod natural subpământean oferă o perspectivă spectaculoasă asupra sălii principale. Numeroase formaţiuni calcaroase au stârnit imaginaţia călătorilor şi localnicilor, primind denumiri ca Elefantul, Pantoful Miresei, Vulturul. La intrarea în peşteră există un parc de aventură dotat cu o tiroliană şi un traseu de cale-ferată.
Peştera are 4 nivele accesibile şi întregul traseu este în formă de 8 astfel încât la final se iese pe unde s-a intrat. Spectacolul ce se desfăşoară în faţa ochiului este impresionant, fiecare cameră având „sculpturi” în calcar, unele mai originale ca celelalte, de diverse forme, limitate doar de imaginaţie. Sala cea mare găzduieşte şi o mare colonie de lilieci. Mirosul de guano şi freamătul lor îi desconspiră de departe.
Peștera Meziad este fără îndoială una dintre cele mai vizitate peșteri din România, fiind o atracție turistică atât pentru speologi cât și pentru turiști.
Este unul din cele mai vechi obiective turistice speologice din România. Este integrată în circuitul turistic încă de la începutul secolului XX.
Peștera Meziad are o dezvoltare de 6292m din care 1038m sunt amenajați pentru turiști.
Peștera Meziad a fost studiată încă din anul 1859 de către exploratorul vienez Adolf Schmidl. Acesta reușește să cartografieze 1150m, o lungime demnă de luat în seamă pentru acele timpuri. Peștera Meziad devine astfel cea mai lungă peșteră din România până în 1934 când peștera Comarnic îi ia locul.
În anul 1921, sub îndrumarea lui Emil Racoviță, peștera Meziad intră în interesul Institutului Român de Speologie (primul din lume).
În anul 1932, sub îndrumarea geologului Erno Balogh, este finalizată o nouă topografiere a peșterii, mai exactă. Se ajunge la dezvoltarea de 3464 m.
Explorările continuă, astfel că în anul 1974 peștera are dimensiunea de 4750m iar în anul 1992 se ajunge la 6292m, dimensiuni considerate finale. Denivelarea totală a peșterii este de +89m.
-
Știriacum 2 săptămâni
Cadourile și bunele maniere: Cum oferim și cum primim daruri
-
Știriacum 6 zile
MESAJE, SMS, URĂRI ce poţi transmite de SFÂNTUL VASILE
-
Știriacum 5 zile
Apuseni, destinație turistică și în sezonul alb: Locuri de vis din Ţara Moţilor
-
Știriacum 2 săptămâni
Ce semnifică steaua sau îngerașul din vârful bradului de Crăciun
-
Știriacum 2 săptămâni
De ce nu se îngenunchează în biserică între Crăciun și Bobotează
-
Educație și Culturăacum 2 săptămâni
26 decembrie: Una din cele mai vechi sărbători în cinstea Fecioarei Maria
-
Știriacum 5 zile
Cum se numesc lunile anului în tradiția populară și ce înseamnă denumirea lor
-
Știriacum 21 de ore
Spectacolul Apusenilor: Peștera Meziad, una dintre cele mai frumoase peșteri din Parcul Natural Apuseni