Social-Economic
Profesorii care fac naveta își pot deconta cheltuielile. Iată în ce condiții!
Profesorii care au postul în altă localitate decât cea de domiciliu vor beneficia de decontarea cheltuielilor pentru deplasarea la și de la locul de muncă. Află de pe radiounirea.ro că prevederile se aplica cadrelor didactice din învatamantul preuniversitar, precum și personalului didactic auxiliar, conform unui act normativ publicat în Monitorul Oficial.
Hotararea Guvernului nr. 569/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind decontarea cheltuielilor pentru naveta la si de la locul de munca a cadrelor didactice si a personalului didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 536 din 17 iulie 2015. Potrivit Ministerului Educatiei, „aproximativ 65.000 de cadre didactice efectueaza zilnic naveta intre localitatea de resedinta si localitatea in care isi desfasoara activitatea, iar faptul ca decontarea cheltuielilor nu se face in mod unitar a dus la existenta a numeroase cazuri de refuz al decontarii”.
Actul normativ stabileste ca autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a cuprinde in bugetul local sume destinate decontarii cheltuielilor cu efectuarea navetei de catre cadrele didactice si personalul didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat, din unitatile de invatamant special si din centrele de resurse si asistenta educationala, care nu dispun de locuinta in localitatea unde este situata unitatea de invatamant la care profeseaza. Finantarea acestor cheltuieli va fi asigurata din veniturile proprii ale bugetelor locale si din sumele defalcate din taxa pe valoare adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, se mai arata in Hotararea de Guvern.
Profesorii se pot deplasa cu mijloace de transport in comun, dar pot alege si masina personala
Potrivit documentului, naveta beneficiarilor poate fi efectuata cu mijloacele de transport in comun ale operatorilor autorizati (microbuze, autobuze, tren, ambarcatiuni), dar si cu autoturismul personal sau detinut legal. Profesorii au la dispozitie si varianta deplasarii cu microbuze sau autobuze apartinand scolilor sau primariilor, in mod gratuit, conform programului si pe rutele stabilite prin hotarare a consiliilor locale, dar si cu respectarea orarului/programului unitatii de invatamant. Distanta pentru care se face decontarea este distanta dintre localitatea de domiciliu/resedinta profesorului si localitatea in care se afla scoala unde acesta preda.
Citește și Salarii de merit pentru profesori şi note începând cu clasa a III-a, într-o nouă lege a Educaţiei
Pentru a putea beneficia de decontarea cheltuielilor cu efectuarea navetei, cadrele didactice trebuie sa inainteze unitatilor de invatamant la care sunt angajati o cerere in acest sens, care va fi analizata de consiliul de administratiei al scolii (modelul cererii pentru decontare este disponibil in fisierul atasat acestui articol – n.red.). Consiliul de administratie al unitatii de invatamant este cel care aproba lunar cererile solicitantilor si fundamenteaza necesarul lunar de finantare. Directorul scolii transmite apoi necesarul de finantat, sub forma de solicitare, primarului, respectiv presedintelui consiliului judetean, dupa caz, in termen de cinci zile lucratoare de la incheierea lunii pentru care se face fundamentarea, in vederea deschiderii de credite pentru efectuarea platilor. Nota: Pentru municipiul Bucuresti solicitarile se transmit primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti si vor avea in vedere doar naveta beneficiarilor cu domiciliul/resedinta in afara capitalei.
Ce valoare vor avea decontarile?
Actul normativ stabileste ca decontarea abonamentelor/biletelor de transport emise de operatorii de transport auto si naval pentru cadrele didactice si pentru personalul didactic auxiliar se asigura la valoarea acestora. Cei care aleg sa se deplaseze cu trenul vor beneficia la randul lor de decontarea abonamentelor la valoarea acestora, pentru trenurile clasa a 2-a. In cazul in care cadrele didactice aleg sa foloseasca masina proprie, decontarea se va face la valoarea unui abonament pentru ruta respectiva sau pentru distante similare. Important: Decontarea se face integral, in luna urmatoare depunerii documentelor.
Profesorii trebuie sa depuna lunar, la scolile unde au postul, documente justificative
Pentru a primi decontul, cadrele didactice trebuie sa prezinte lunar, pe langa cererea tipizata pentru decontare, urmatoarele documente justificative:
• abonamentele emise de operatorii de transport auto/feroviar/naval, utilizate in luna precedenta;
• bonurile de achizitie a carburantului, pentru transportul efectuat cu autoturismul/ambarcatiunea proprietate personala sau detinut/a legal cu orice titlu;
• biletele emise de operatorii de transport auto/feroviar/naval utilizate in luna precedenta.
Atentie: Sunt acceptate la decont biletele emise zilnic de operatorii de transport numai in situatiile in care pe ruta respectiva nu se emit abonamente, atunci cand beneficiarul utilizeaza mai multe mijloace de transport in comun sau cand acesta are norma/postul in mai multe unitati de invatamant din localitati diferite.
Decontarea cheltuielilor pentru beneficiarii care fac naveta cu autoturismul proprietate personala se face la valoarea unui abonament pentru ruta respectiva sau pentru distante similare. Actul normativ publicat vineri in Monitorul Oficial stabileste totodata ca decontarea navetei se realizeaza proportional cu perioada de activitate din cadrul unei luni calendaristice, pe baza pontajului lunar. Nota: Decontarea navetei nu se poate realiza pentru perioada concediilor de odihna sau a suspendarii contractelor individuale de munca.
Sursa:avocatnet.ro
Societate
20 noiembrie: Ziua mondială a copiilor
Zi universală dedicată copiilor
La 20 noiembrie, în fiecare an, este sărbătorită Ziua mondială a copiilor, ce susţine solidaritatea internaţională, sensibilizarea copiilor din întreaga lume şi creşterea bunăstării copiilor.
Începând din 1990, Ziua mondială a copiilor marchează adoptarea, în aceeaşi zi, de Adunarea Generală a ONU, atât a Declaraţiei, cât şi a Convenţiei pentru Drepturile Copilului.
Declaraţia pentru Drepturile Copilului, adoptată la 20 noiembrie 1959, defineşte drepturile copiilor la protecţie, educaţie, sănătate, joacă, adăpost şi o alimentaţie potrivită. Preocupată de vulnerabilitatea femeilor şi a copiilor în situaţii de urgenţă şi de conflict, Adunarea Generală a invitat, în 1974, statele membre să respecte Declaraţia privind protecţia femeilor şi a copiilor aflaţi în situaţii de urgenţă şi conflicte armate. Declaraţia interzicea atacurile sau închisoarea femeilor civile şi a copiilor şi susţinea în totalitate drepturile femeilor şi copiilor în timpul conflictelor armate. În 1978, Comisia pentru Drepturile Omului a prezentat un proiect de Convenţie privind Drepturile Copilului, în vederea examinării, unui grup de lucru al statelor membre, agenţiilor şi organizaţiilor interguvernamentale şi neguvernamentale. Anul 1979 a fost declarat Anul internaţional al copilului, pentru a marca împlinirea a 20 de ani de la adoptarea Declaraţiei pentru Drepturile Copilului.
La 20 noiembrie 1989, Adunarea Generală a ONU adopta Convenţia pentru Drepturile Copilului, apreciată ca fiind realizarea majoră pentru drepturile omului, recunoscând rolul copiilor ca actori sociali, economici, politici, civili şi culturali. Convenţia prevede protejarea şi promovarea drepturilor copiilor, precum dreptul la viaţă, la sănătate, la educaţie şi joacă, dar şi dreptul la viaţa de familie, de a fi protejaţi împotriva violenţei, de a nu fi discriminaţi şi dreptul de a-şi face auzite opiniile.
România a fost printre primele state care au semnat şi ratificat Convenţia ONU, în anul imediat următor adoptării sale în cadrul Adunării Generale a Naţiunilor Unite, prin Legea nr. 18 din 28 septembrie 1990. În 2004, a fost adoptată Legea nr. 272 pentru protecţia şi promovarea drepturilor copiilor (republicată în temeiul art. V din Legea nr. 257/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 30 septembrie 2013, dându-se textelor o nouă numerotare), care reglementează cadrul legal privind respectarea, promovarea şi garantarea drepturilor copilului. Autorităţile publice, organismele private autorizate, precum şi persoanele fizice şi persoanele juridice responsabile cu protecţia copilului sunt obligate să respecte, să promoveze şi să garanteze drepturile copilului stabilite prin Constituţie şi lege, în concordanţă cu prevederile Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale celorlalte acte internaţionale în materie la care România este parte.
sursa: agerpres.ro
Societate
19 noiembrie: Ziua cercetătorului şi proiectantului din România
Zi dedicată în România cercetătorului și proiectantului
La 19 noiembrie este celebrată, în România, Ziua cercetătorului şi proiectantului.
Stabilirea datei face trimitere la ziua în care s-a născut, în 1912, savantul George Emil Palade, unul dintre creatorii biologiei celulare moderne.
Această zi este marcată din anul 1994, fiind instituită prin Hotărârea de Guvern nr. 764/1994 şi publicată în Monitorul Oficial nr. 317 din 16 noiembrie 1994.
Ziua cercetătorului şi proiectantului este celebrată în semn de omagiu faţă de activitatea savantului american de origine română George Emil Palade (1912-2008), laureat în 1974, împreună cu profesorul Albert Claude (Universitatea Liberă Bruxelles) şi cu profesorul Christian de Duve (Universitatea ”Rockefeller” New York), al premiului Nobel pentru medicină, pentru „descoperirile lor privind organizarea structurală şi funcţională a celulei”.
George Emil Palade s-a născut, la Iaşi, la 19 noiembrie 1912. A absolvit Facultatea de Medicină din Bucureşti (1936). A obţinut titlul de doctor în medicină cu teza ”Tubul urinifer al delfinului. Studiu de morfologie şi fiziologie comparativă” (1940). În 1943, a devenit conferenţiar universitar la catedra de Anatomie a Facultăţii de Medicină din Bucureşti, potrivit volumului ”Membrii Academiei Române” (2003).
În anul 1946, a plecat în Statele Unite ale Americii, în calitate de profesor invitat la Institutul Rockefeller din New York, unde, în 1961, a devenit şef al Departamentului de Biologie Celulară. Din 1972, a condus Departamentul de Biologie Celulară al Universităţii Yale din New Haven (Connecticut).
Rezultatele cercetărilor sale au fost publicate în numeroase lucrări, studii, comunicări, rapoarte apărute în reviste de prestigiu din întreaga lume, acum intrate în istoria biologiei şi medicinii.
Începând din 1965, a susţinut direct cercetarea românească în domeniul biologiei celulare, iar în 1979 a sprijinit substanţial inaugurarea, la Bucureşti, a Institutului Celular de Biologie şi Patologie „Nicolae Simionescu”, realizare a cercetătorilor români Nicolae Simionescu şi Maya Simionescu.
Unanim recunoscut drept unul dintre creatorii biologiei celulare moderne, i-au fost decernate premii de înalt prestigiu ştiinţific, printre care: ”Premiul Passano” (1964), ”Premiul Albert Lasker” (1966), ”Premiul Hurwitz” (1970) şi ”National Medal of Science” (1986).
A fost ales membru al unor prestigioase instituţii, precum: Academia de Arte şi Ştiinţe din New York, Academia Americană de Ştiinţe. De asemenea, a fost membru de onoare al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membru fondator, preşedinte de onoare al Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă a Academiei Române şi membru de onoare din străinătate al Academiei Române (1975). În 1999, la Universitatea din Diego, s-a desfăşurat un simpozion ştiinţific internaţional în onoarea sa, prilej cu care s-a hotărât ca universitatea să constituie un fond de finanţare în domeniul cercetării care să poarte numele marelui savant român – ‘„George E. Palade Fellowship Fund”.
În anul 2007, preşedintele Traian Băsescu l-a distins pentru întreaga sa activitate ştiinţifică cu Ordinul ”Steaua României” în grad de Colan.
George Emil Palade s-a stins din viaţă la 8 octombrie 2008.
sursa: agerpres.ro
Societate
16 noiembrie: Ziua internațională a toleranței
Zi internațională dedicată toleranței
Ziua internaţională a toleranţei este marcată în fiecare an, la 16 noiembrie, pentru a da un îndemn la înţelegere şi respect reciproc, dialog şi cooperare între culturi, civilizaţii şi popoare, pentru a descuraja atitudinile extremiste dominate de violenţă şi ură.
Această zi a fost proclamată în cadrul Conferinţei generale a UNESCO de la Paris, la 16 noiembrie 1995. Cu acest prilej statele membre UNESCO au adoptat ”Declaraţia principiilor toleranţei”, enunţată în 1986, ce defineşte termenul de toleranţă ca fiind respectul, acceptarea şi aprecierea diversităţii şi bogăţiei culturale, a manierelor de exprimare, a calităţii noastre de fiinţe umane.
În 1996, Adunarea Generală a ONU, prin Rezoluţia 51/95, a invitat ţările membre să sărbătorească în fiecare an această zi, prin acţiuni de promovare a toleranţei şi păcii, prin activităţi la care să participe atât instituţiile de învăţământ, cât şi publicul larg. Statele membre ONU sunt încurajate să organizeze manifestări axate pe programe şi acţiuni educative prin care să-i mobilizeze pe cetăţeni să aibă atitudini tolerante. Manifestările îi vizează atât pe copii, cât şi pe adulţi, iar educaţia pentru toleranţă, mijlocul cel mai eficient pentru prevenirea intoleranţei, trebuie îndreptată împotriva fricii şi excluziunii şi către dezvoltarea capacităţii indivizilor de a judeca liber şi independent. Astfel, pot fi prevenite nedreptatea, violenţa, discriminarea şi marginalizarea care sunt forme ale intoleranţei.
Toleranţa înseamnă, în esenţă, acceptarea şi aprecierea bogăţiei şi diversităţii culturale, a formelor de expresie, capacitatea de a recunoaşte şi de a respecta convingerile altora. Toleranţa este responsabilitatea care susţine drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, democraţia şi statul de drept. Este cel mai puternic fundament pentru pace şi reconciliere, un principiu de bază al democraţiei şi dezvoltării durabile, implicând respingerea dogmatismului şi absolutismului şi asigurând supravieţuirea societăţilor multietnice şi multiculturale. Înseamnă, totodată, îngăduinţă, indulgenţă, răbdare, şi se poate exprima la orice nivel, de la individ la stat.
Într-o lume şi într-o perioadă a mondializării, a diversităţii şi a mobilităţii, toleranţa în familie, în comunitate sau între state, este mai necesară ca oricând. Liderii mondiali au recunoscut acest lucru prin adoptarea Declaraţiei Mileniului în anul 2000, plasând toleranţa printre valorile fundamentale care stau la baza relaţiilor internaţionale în secolul XXI.
Aşadar, ONU se angajează să consolideze toleranţa prin încurajarea înţelegerii reciproce între culturi şi popoare. Acest imperativ se află în centrul Cartei ONU, precum şi al Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, şi este mai important ca niciodată în această perioadă, în care sunt manifestări ale extremismului şi pe fondul intensificării conflictelor, caracterizată printr-o desconsiderare fundamentală a vieţii umane.
sursa: agerpres.ro
-
Știriacum 2 zile
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum o zi
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 2 zile
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știriacum 6 zile
Costumul popular din Apuseni: Păstrează unitatea portului românesc prin piesele ce îl compun
-
Știriacum 6 zile
Top 10 locuri de vizitat toamna: Casa de Piatră, cătun din Parcul Natural Apuseni, între destinațiile recomandate
-
Știriacum o zi
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
-
Știriacum o săptămână
Lăsata Secului în Postul Crăciunului: Tradițiile și obiceiurile zilei de 14 noiembrie
-
Sănătateacum o săptămână
Cum îți dai seama că suferi de diabet: 14 noiembrie, Ziua Mondială de Luptă împotriva Diabetului