Rămâi conectat

Social-Economic

Populația școlară însuma circa 3,74 milioane de persoane, în anul școlar și universitar 2014 – 2015

Publicat

în

Aproximativ 3,74 milioane de copii, elevi, studenți și cursanți formau, în anul școlar/universitar 2014 – 2015, populația școlară din sistemul național de educație, cele mai importante valori ale distribuției fiind consemnate în învățământul primar și gimnazial (46,4%), arată datele Institutului Național de Statistică /INS/, publicate vineri. Află mai multe de pe radiounirea.ro

Potrivit sursei citate, în anul școlar/universitar 2014 — 2015, personalul didactic din sistemul educațional a ajuns la 244.600, iar raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost de 15 copii/elevi/studenți la un cadru didactic.

Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară atât la nivelul întregului sistem educațional (76,3%), cât și pe niveluri de educație (99,6% — ante-preșcolar și preșcolar, 78,5% — primar și gimnazial, 70% — liceal, 64,9% — profesional, 77,8% — postliceal și de maiștri), cu excepția învățământului superior unde s-a înregistrat o pondere a cadrelor didactice de sex feminin de 49,4%.

Per total, populația școlară din sistemul național de educație a fost, în anul școlar/universitar 2014-2015, de 3.735.006 copii, elevi, studenți, cursanți, reprezentând 73,9% din populația de vârstă școlară.

Totodată, numărul absolvenților din anul școlar universitar 2013 — 2014 a fost de 495.100 elevi, studenți, cursanți, în scădere cu 5,9%, comparativ cu anul școlar/universitar precedent.

Citește și Schimbare majoră pentru toți elevii. Școlile vor funcționa doar dimineața. De când intră în vigoare noul program

Datele INS relevă, de asemenea, că în ierarhia celor mai importante valori ale distribuției populației școlare pe niveluri educaționale, învățământul primar și gimnazial era pe primul loc (46,4%), urmat de învățământul liceal (19,5%), învățământul ante-preșcolar și preșcolar (15,5%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,3% au fost copii, elevi, studenți, cursanți de sex masculin, iar 70,1% au studiat în mediul urban. Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional a înregistrat cea mai semnificativă creștere (+24.300 elevi), ajungând la 50.800 elevi, dar fiind în continuare nivelul educațional cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (1,4%).

Pe de altă parte, învățământul liceal și cel superior au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi/studenți înscriși în anul școlar/universitar 2014 — 2015 față de cel anterior (-49.500 elevi, respectiv—37.100 studenți, cursanți).

Unitățile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2014-2015 au fost destinate, în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (56,8%), liceal (22,1%), ante-preșcolar și preșcolar (17,3%).

Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (95,5%) în unitățile școlare publice, iar 4,5% în unități școlare private, iar pe niveluri educaționale, cele mai mici ponderi ale elevilor/studenților înscriși în unitățile de învățământ publice s-au regăsit în învățământul superior (85,7%), respectiv postliceal (56,8%).

Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (91,2%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

Conform statisticii, în anul universitar 2014-2015, au fost înscriși în învățământul superior 541.700 studenți/cursanți, din care 53,7% femei. În același timp, cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învățământul superior au fost: „Afaceri, administrație și drept’ (25,3% din totalul studenților/cursanților), respectiv „Inginerie, prelucrare și construcții’ (21,4% din totalul studenților/cursanților).

În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2014-2015 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (664.500 persoane), respectiv Nord-Vest (514.100 persoane). Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale arată că ponderea cea mai ridicată pentru învățământul primar și gimnazial s-a înregistrat în regiunea Sud-Muntenia (53,4%), în timp ce învățământul superior a fost preponderent în București-Ilfov (35,2%).

La polul opus, cu cele mai scăzute ponderi, s-a situat învățământul postliceal și de maiștri din regiunea București-Ilfov (2,1%).

În privința bazei materiale din rețeaua de învățământ preuniversitar și superior, aceasta a fost formată din 120.300 săli de clasă, amfiteatre, săli de curs, cabinete școlare, săli de seminarii și de lucrări practice, 4.700 săli de gimnastică, 26.200 laboratoare, 5.000 ateliere școlare, 5.200 terenuri de sport și 40 bazine de înot. De altfel, rețeaua de învățământ public deține cea mai mare parte a bazei materiale a sistemului educațional: săli de clasă (96,8%), laboratoare școlare (95,0%), bazine de înot (72,5%), săli de gimnastică (96,2%), ateliere școlare (98,1%) și terenuri sportive (96,8%).

La nivel de absolvenți înregistrați în anul școlar/universitar 2013-2014, numărul celor aparținând nivelurilor educaționale gimnazial, liceal, profesional, postliceal și de maiștri, respectiv superior (licență) a fost de 495.100, preponderente fiind absolventele, în număr de 255.200, respectiv 51,5%.

La sfârșitul anului școlar 2013 — 2014, au absolvit învățământul gimnazial 184.000 elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,1%). Ponderea băieților (50,8%) o devansează ușor pe cea a fetelor, cu 1,6 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu reprezintă 52,8% din totalul absolvenților de la nivel național, însă în profil teritorial, regiunea Nord-Est, precum și regiunea Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (60,3% și respectiv, 58,7%).

În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2013 — 2014 au absolvit 172.600 elevi, în scădere cu 13,7% comparativ cu anul școlar anterior. Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului de zi (86,7%).

La examenul de bacalaureat s-au prezentat 167.400 absolvenți, din care 136.900 proveniți din promoția 2014. Au fost declarate reușite 102.700 persoane (61,4%). Din totalul absolvenților proveniți din promoția 2014, 93.800 persoane (68,6%) au fost declarate reușite.

Nu în ultimul rând, învățământul profesional a fost absolvit de 11.900 elevi, învățământul postliceal și de maiștri de 31.500 elevi, învățământul universitar de licență de 95.000 studenți, în scădere față de anul 2011-2012 cu 41.600. Studentele au reprezentat 57,4% din numărul totalul al absolvenților.

În plus, absolvenții învățământului universitar de licență au provenit cu preponderență din facultățile cu profil universitar-pedagogic (28,3%), tehnic (23,7%) și economic (23,1%).

În anul universitar 2013 — 2014, în învățământul universitar de master, studii și cursuri postuniversitare și învățământul universitar de doctorat și programe postdoctorale numărul absolvenților a fost de 72.000, iar domeniile de studii cele mai căutate au fost științele inginerești (21,9%), științele economice (20,3%) și domeniul medicină, farmacie și stomatologie (17,1%).

sursa agerpres.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Societate

20 noiembrie: Ziua mondială a copiilor

Publicat

în

Zi universală dedicată copiilor

La 20 noiembrie, în fiecare an, este sărbătorită Ziua mondială a copiilor, ce susţine solidaritatea internaţională, sensibilizarea copiilor din întreaga lume şi creşterea bunăstării copiilor.

Începând din 1990, Ziua mondială a copiilor marchează adoptarea, în aceeaşi zi, de Adunarea Generală a ONU, atât a Declaraţiei, cât şi a Convenţiei pentru Drepturile Copilului.

Declaraţia pentru Drepturile Copilului, adoptată la 20 noiembrie 1959, defineşte drepturile copiilor la protecţie, educaţie, sănătate, joacă, adăpost şi o alimentaţie potrivită. Preocupată de vulnerabilitatea femeilor şi a copiilor în situaţii de urgenţă şi de conflict, Adunarea Generală a invitat, în 1974, statele membre să respecte Declaraţia privind protecţia femeilor şi a copiilor aflaţi în situaţii de urgenţă şi conflicte armate. Declaraţia interzicea atacurile sau închisoarea femeilor civile şi a copiilor şi susţinea în totalitate drepturile femeilor şi copiilor în timpul conflictelor armate. În 1978, Comisia pentru Drepturile Omului a prezentat un proiect de Convenţie privind Drepturile Copilului, în vederea examinării, unui grup de lucru al statelor membre, agenţiilor şi organizaţiilor interguvernamentale şi neguvernamentale. Anul 1979 a fost declarat Anul internaţional al copilului, pentru a marca împlinirea a 20 de ani de la adoptarea Declaraţiei pentru Drepturile Copilului.

La 20 noiembrie 1989, Adunarea Generală a ONU adopta Convenţia pentru Drepturile Copilului, apreciată ca fiind realizarea majoră pentru drepturile omului, recunoscând rolul copiilor ca actori sociali, economici, politici, civili şi culturali. Convenţia prevede protejarea şi promovarea drepturilor copiilor, precum dreptul la viaţă, la sănătate, la educaţie şi joacă, dar şi dreptul la viaţa de familie, de a fi protejaţi împotriva violenţei, de a nu fi discriminaţi şi dreptul de a-şi face auzite opiniile.

România a fost printre primele state care au semnat şi ratificat Convenţia ONU, în anul imediat următor adoptării sale în cadrul Adunării Generale a Naţiunilor Unite, prin Legea nr. 18 din 28 septembrie 1990. În 2004, a fost adoptată Legea nr. 272 pentru protecţia şi promovarea drepturilor copiilor (republicată în temeiul art. V din Legea nr. 257/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 30 septembrie 2013, dându-se textelor o nouă numerotare), care reglementează cadrul legal privind respectarea, promovarea şi garantarea drepturilor copilului. Autorităţile publice, organismele private autorizate, precum şi persoanele fizice şi persoanele juridice responsabile cu protecţia copilului sunt obligate să respecte, să promoveze şi să garanteze drepturile copilului stabilite prin Constituţie şi lege, în concordanţă cu prevederile Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale celorlalte acte internaţionale în materie la care România este parte.

sursa: agerpres.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Societate

19 noiembrie: Ziua cercetătorului şi proiectantului din România

Publicat

în

Zi dedicată în România cercetătorului și proiectantului

La 19 noiembrie este celebrată, în România, Ziua cercetătorului şi proiectantului.

Stabilirea datei face trimitere la ziua în care s-a născut, în 1912, savantul George Emil Palade, unul dintre creatorii biologiei celulare moderne.

Această zi este marcată din anul 1994, fiind instituită prin Hotărârea de Guvern nr. 764/1994 şi publicată în Monitorul Oficial nr. 317 din 16 noiembrie 1994.

Ziua cercetătorului şi proiectantului este celebrată în semn de omagiu faţă de activitatea savantului american de origine română George Emil Palade (1912-2008), laureat în 1974, împreună cu profesorul Albert Claude (Universitatea Liberă Bruxelles) şi cu profesorul Christian de Duve (Universitatea ”Rockefeller” New York), al premiului Nobel pentru medicină, pentru „descoperirile lor privind organizarea structurală şi funcţională a celulei”.

George Emil Palade s-a născut, la Iaşi, la 19 noiembrie 1912. A absolvit Facultatea de Medicină din Bucureşti (1936). A obţinut titlul de doctor în medicină cu teza ”Tubul urinifer al delfinului. Studiu de morfologie şi fiziologie comparativă” (1940). În 1943, a devenit conferenţiar universitar la catedra de Anatomie a Facultăţii de Medicină din Bucureşti, potrivit volumului ”Membrii Academiei Române” (2003).

În anul 1946, a plecat în Statele Unite ale Americii, în calitate de profesor invitat la Institutul Rockefeller din New York, unde, în 1961, a devenit şef al Departamentului de Biologie Celulară. Din 1972, a condus Departamentul de Biologie Celulară al Universităţii Yale din New Haven (Connecticut).

Rezultatele cercetărilor sale au fost publicate în numeroase lucrări, studii, comunicări, rapoarte apărute în reviste de prestigiu din întreaga lume, acum intrate în istoria biologiei şi medicinii.

Începând din 1965, a susţinut direct cercetarea românească în domeniul biologiei celulare, iar în 1979 a sprijinit substanţial inaugurarea, la Bucureşti, a Institutului Celular de Biologie şi Patologie „Nicolae Simionescu”, realizare a cercetătorilor români Nicolae Simionescu şi Maya Simionescu.

Unanim recunoscut drept unul dintre creatorii biologiei celulare moderne, i-au fost decernate premii de înalt prestigiu ştiinţific, printre care: ”Premiul Passano” (1964), ”Premiul Albert Lasker” (1966), ”Premiul Hurwitz” (1970) şi ”National Medal of Science” (1986).

A fost ales membru al unor prestigioase instituţii, precum: Academia de Arte şi Ştiinţe din New York, Academia Americană de Ştiinţe. De asemenea, a fost membru de onoare al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membru fondator, preşedinte de onoare al Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă a Academiei Române şi membru de onoare din străinătate al Academiei Române (1975). În 1999, la Universitatea din Diego, s-a desfăşurat un simpozion ştiinţific internaţional în onoarea sa, prilej cu care s-a hotărât ca universitatea să constituie un fond de finanţare în domeniul cercetării care să poarte numele marelui savant român – ‘„George E. Palade Fellowship Fund”.

În anul 2007, preşedintele Traian Băsescu l-a distins pentru întreaga sa activitate ştiinţifică cu Ordinul ”Steaua României” în grad de Colan.

George Emil Palade s-a stins din viaţă la 8 octombrie 2008.

sursa: agerpres.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Societate

16 noiembrie: Ziua internațională a toleranței

Publicat

în

Zi internațională dedicată toleranței

Ziua internaţională a toleranţei este marcată în fiecare an, la 16 noiembrie, pentru a da un îndemn la înţelegere şi respect reciproc, dialog şi cooperare între culturi, civilizaţii şi popoare, pentru a descuraja atitudinile extremiste dominate de violenţă şi ură.

Această zi a fost proclamată în cadrul Conferinţei generale a UNESCO de la Paris, la 16 noiembrie 1995. Cu acest prilej statele membre UNESCO au adoptat ”Declaraţia principiilor toleranţei”, enunţată în 1986, ce defineşte termenul de toleranţă ca fiind respectul, acceptarea şi aprecierea diversităţii şi bogăţiei culturale, a manierelor de exprimare, a calităţii noastre de fiinţe umane.

În 1996, Adunarea Generală a ONU, prin Rezoluţia 51/95, a invitat ţările membre să sărbătorească în fiecare an această zi, prin acţiuni de promovare a toleranţei şi păcii, prin activităţi la care să participe atât instituţiile de învăţământ, cât şi publicul larg. Statele membre ONU sunt încurajate să organizeze manifestări axate pe programe şi acţiuni educative prin care să-i mobilizeze pe cetăţeni să aibă atitudini tolerante. Manifestările îi vizează atât pe copii, cât şi pe adulţi, iar educaţia pentru toleranţă, mijlocul cel mai eficient pentru prevenirea intoleranţei, trebuie îndreptată împotriva fricii şi excluziunii şi către dezvoltarea capacităţii indivizilor de a judeca liber şi independent. Astfel, pot fi prevenite nedreptatea, violenţa, discriminarea şi marginalizarea care sunt forme ale intoleranţei.

Toleranţa înseamnă, în esenţă, acceptarea şi aprecierea bogăţiei şi diversităţii culturale, a formelor de expresie, capacitatea de a recunoaşte şi de a respecta convingerile altora. Toleranţa este responsabilitatea care susţine drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, democraţia şi statul de drept. Este cel mai puternic fundament pentru pace şi reconciliere, un principiu de bază al democraţiei şi dezvoltării durabile, implicând respingerea dogmatismului şi absolutismului şi asigurând supravieţuirea societăţilor multietnice şi multiculturale. Înseamnă, totodată, îngăduinţă, indulgenţă, răbdare, şi se poate exprima la orice nivel, de la individ la stat.

Într-o lume şi într-o perioadă a mondializării, a diversităţii şi a mobilităţii, toleranţa în familie, în comunitate sau între state, este mai necesară ca oricând. Liderii mondiali au recunoscut acest lucru prin adoptarea Declaraţiei Mileniului în anul 2000, plasând toleranţa printre valorile fundamentale care stau la baza relaţiilor internaţionale în secolul XXI.

Aşadar, ONU se angajează să consolideze toleranţa prin încurajarea înţelegerii reciproce între culturi şi popoare. Acest imperativ se află în centrul Cartei ONU, precum şi al Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, şi este mai important ca niciodată în această perioadă, în care sunt manifestări ale extremismului şi pe fondul intensificării conflictelor, caracterizată printr-o desconsiderare fundamentală a vieţii umane.

sursa: agerpres.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba