Știri
Marcajele turistice montane: Care sunt cele mai întâlnite și ce semnifică
Orice iubitor al muntelui ar trebui sa stie semnificatia marcajelor de pe traseele pe care merge. Scopul marcajelor montane sunt necesare pentru a preantampina ratacirii turistilor si scaderea posibilitatii de accidentare a acestora.
Marcajele de pe munte indica drumetilor: locul unde se afla, directia, altitudinea, sezonul, timpul de mers pana la urmatorul reper si gradul de dificultate al traseului.
Cu ajutorul acestor semne ne dam seama cu exactitate cat de bine trebuie sa fim pregatiti pentru a parcurge un astfel de traseu. Aceste semne pot fi intalnite pe: copaci, stanci, pietre, stalpi, tablite speciale, s.m.d. Marcajele montane sunt amplasate la inceputul traseului, cand se schimba directia sau cand se intersecteaza doua sau mai multe trasee, pe varfurile cele mai importate si in zone de interes turistic (lacuri, poenite, cascade etc).
Marcajele turistice de drumeție
Acestea sunt în patru forme și trei culori, totalizând 12 feluri de marcaje turistice care sunt folosite pentru marcarea traseelor turistice de drumeție. Aceste marcaje sunt specifice doar României, fiecare țară având de regulă propriul sistem de marcare turistică.
Cele patru forme ale marcajelor turistice sunt bandă verticală (de regulă se folosește doar bandă, nu linie sau dungă), cruce, triunghi și punct (nu cerc), iar culorile sunt identice cu cele de pe drapelul național, respectiv roșu, galben și albastru. Aceste forme trebuie obligatoriu să aibă pe fundal culoarea albă, ca în imaginea de mai jos. În unele cazuri, mai rare, apare încă un tip de marcaj: punct de cercuri duble. Este important să cunoaștem denumirile corecte ale marcajelor deoarece în unele cazuri se folosește forma prescurtată a lor: spre exemplu BA pentru bandă albastră sau PR pentru punct roșu.
În teorie fiecare tip de marcaj are o semnificație anume, însă în teren acest lucru nu este întotdeauna respectat:
-banda verticală pe fond alb este de regulă folosită pentru traseele principale, numite și magistrale, care sunt, în cele mai multe cazuri, trasee de creastă;
-crucea cu brațe egale pe fond alb este folosită pentru marcarea traseelor de legătură între alte trasee;
-triunghiul echilateral pe fond alb este folosit pentru traseele secundare;
-punctul într-un cerc pe fond alb este folosit pentru traseele în circuit;
-punctul de cercuri duble de culoare roșie, galbenă sau albastră cu fundal alb este folosit pentru traseele dus-întors, când toate celelalte combinații de semne posibile au fost deja folosite.
Pe lângă semnele de mai sus, de-a lungul traseelor mai apar și săgeți indicatoare care sunt, la rândul lor, standardizate cu privire la dimensiuni și informația care apare pe ele. Important de reținut este că săgețile indicatoare au rolul de a ne arăta ruta traseului, tipul marcajului și durata aproximativă de parcurgere. Lungimea unui traseu în kilometri nu este relevantă în cazul traseelor de drumeție deoarece condițiile de parcurgere pot varia foarte mult. Spre exemplu, un traseu de 6 km poate fi parcurs în puțin peste o oră sau chiar în trei ore, în funcție de gradul de denivelare, starea potecii și alte condiții speciale (zone expuse, lanțuri, vegetație abundentă și altele).
Marcajele forestiere
Marcajele forestiere au scopul de a fi folosite de către lucrătorii forestieri și de către personalul silvic și delimitează subparcele, parcele, unități de producție și ocoale silvice. În cazuri extreme ele pot fi folosite pentru orientare, însă este de preferat să nu se ajungă în această situație. Culoarea marcajelor forestiere diferă în funcție de modul de administrare. Dacă pădurea este administrată de Romsilva, atunci marcajele folosesc combinația roșu cu alb, iar dacă sunt păduri administrate privat, atunci se folosește combinația galben cu alb. Marcajele albe simple sunt utilizate în cazul suprafețelor de pădure care se află în procesul de punere în posesie (restituire către proprietari privați). Marcajele turistice omologate sunt întotdeauna pe fundal alb, pe când în cazul marcajelor forestiere albul reprezintă excepția, acesta fiind folosit doar în cazul bornelor silvice și în cazul intersecțiilor de limite parcelare.
Marcajele de conservare (arii naturale protejate)
Marcajele de conservare sunt o apariție mai recentă și sunt folosite pentru delimitarea ariilor naturale protejate sau a zonelor de conservare din interiorul acestora. Prin arii naturale protejate înțelegem orice formă de protecție a naturii: parc național, parc natural, rezervație naturală sau sit Natura 2000. Poți afla mai multe informații despre ariile naturale în articolul Tipurile de arii naturale protejate și diferențele dintre ele. Aceste marcaje sunt întotdeauna sub forma unor pătrate cu diferite culori de umplere și pentru borduri, după cum vedeți în imaginea de mai jos. Uneori aceste marcaje pot să apară de-a lungul unui traseu turistic, însă ele nu trebuie confundate cu marcajele de drumeție și nu trebuie folosite pentru orientare.
Sursa.eco-romania.ro
Știri
Obiectele pe care trebuie să le ai în mașină iarna
Când vremea este înzăpezită, înghețată și de-a dreptul imprevizibilă, este esențial să aveți în mașină câteva provizii de urgență esențiale
Iata o lista cu cateva obiecte ce trebuie sa le aveti in masina pe perioada iernii.
Un recipient cu nisip – te va ajuta fie să ajuți rapid la pornirea mașinii pe zăpadă, fie să previi aburirea geamurilor.
O pătură – dacă te aventurezi la drum lung pe timp de iarnă, când ninge abundent, ar fi bine să ai la tine o pătură, pentru orele în care s-ar putea să rămâi blocat în nămeți.
Apă – din aceleași motive, ia la tine câteva sticle c apă.
Mănuși – nu știi niciodată cât va trebui să stai în frig ca să deszăpezești mașina.
Încărcătorul telefonului mobil – va fi extrem de util dacă vei rămâne înzăpezit, mai ales că multe smartphone-uri se descarcă mult mai repede din cauza temperaturilor scăzute.
Si lista ar putea continua, de exemplu, kiturile de urgență pentru mașină – care includ cabluri de pornire, lanternă, trusă de prim ajutor, plus multe alte mărunțișuri care pot face diferența atunci când ne lovim de situații neprevăzute, , o banda adeziva, un briceag universal, un pix si un carnetel sau haine de schimb.
Aceasta este o listă orientativă și poate varia în funcție de nevoile (speciale) ale fiecăruia.
Pregătirea mașinii de iarnă este crucială pentru a rămâne în siguranță în caz de urgențe pe vreme rece pe șosea. Fiind pregătiți, lucrurile vor fi mai ușoare dacă veți avea un accident, o defecțiune sau veți rămâne blocați în zăpadă în această iarnă.
Știri
Curiozități despre iarnă: Cât a măsurat cel mai mare fulg de zăpadă și care a fost cea mai scăzută temperatură
Sosirea iernii, cu tot alaiul ei de atribute, precum gerul, zăpada şi gheaţa trezesc în noi nostalgii hibernale
Prima ninsoare este cel mai așteptat moment de iubitorii celui mai rece anotimp din an. Chiar dacă iarna nu este tocmai anotimpul tău preferat și numeri zilele până la venirea primăverii, nu putem nega că iarna are un farmec aparte, și nu vorbim doar de magia sărbătorilor de iarnă.
Există lucruri în natură care ne fascinează, tocmai de aceea ne-am gândit să dezvăluim 10 lucruri neștiute despre iarnă, care vă vor stârni sigur curiozitatea:
Cea mai scăzută temperatură a fost de -89,2 grade Celsius și a fost înregistrată în 1983, în Vostok Station din Antarctica.
Zăpada pare albă, dar nu este. Zăpada pare albă pentru că este formată din cristale de gheață care, așezate unul lângă celălalt, reflectă și refractă lumina soarelui, iar „culoarea” albă este provocată de lumina refractată în cristale. Albul nu este nimic mai mult decât combinația tuturor nuanțelor vizibile de pe spectru. În realitate însă, fiecare cristal de gheață este translucid.
Cel mai mare fulg a măsurat 38 cm. Se știe că fulgii de zăpadă există în diverse mărimi. Însă, cel mai mare fulg de nea care a căzut vreodată pe pământ a măsurat, potrivit Guinnes World Records, 38 cm în lățime și 20 cm în grosime. Acesta a căzut în 28 ianuarie, 1887, în Fort Keogh, Montana din Statele Unite ale Americii.
Un fulg cade cu 5km/h. Un fulg de nea cade în mod normal cu o viteză de aproape 5 km pe oră.
Chinofobie, teama de zăpadă. Teama de zăpadă sau, mai degrabă, teama patologică de a fi prins de zăpadă se numește chionofobie.
Zăpada conține mai mult aer decât apă. Spre deosebire de precipitații, un banc de zăpadă pufoasă conține mult aer. De aceea, un centimetru de ploaie este egal cu aproximativ 10 centimetri de zăpadă.
Iarna, Pământul este cel mai aproape de Soare. În fiecare Ianuarie (începutul sezonului de iarnă în emisfera nordică) Pământul atinge punctul cel mai apropiat de Soare. În ciuda unor concepții greșite, scăderea temperaturii nu are nicio legătură cu distanța planetei noastre față de Soare, ci cu direcția în care se înclină axa Pământului.
24,75 m – cel mai mare strat de zăpadă. Cea mai mare cantitate de zăpadă într-o singură ninsoare a fost depusă la Thompson Pass, Alaska – 24,75 metri de zăpadă, în iarna anului 1952-1953. Și în țara noastră au existat astfel de ninsori abundente. În iarna anului 1954, în București, zăpada a atins 5 metri înălțime.
Zăpada este un bun izolator termic. Zăpada proaspătă, compactă, este compusă în proporție de 90%-95% din aer izolat (ceea ce înseamnă că nu poate transfera căldura în exterior). Acest fenomen explică de ce temperatura din interiorul unui iglu este totuși ridicată – căldura emanată de corpul uman rămâne între pereții de zăpadă care acționează ca foarte buni izolatori. Numeroase animale, precum urșii, sapă gropi adânci în zăpadă pentru a hiberna pe parcursul iernii.
Cel mai mare om de zăpadă din lume a măsurat 37,21 metri. A fost ridicat în anul 2008 în orașul american Bethel, iar în loc de “crenguțe” puse pe post de mâini, oamenii au folosit doi brazi întregi.
Sursa.ajusto.ro
Știri
Bradul de Crăciun, cel mai iubit simbol al sărbătorilor de iarnă: Când se împodobește
Bradul de Crăciun, cel mai iubit simbol al sărbătorilor de iarnă: Când se împodobește. Care sunt obiceiurile și superstițiile populare
Bradul de Crăciun este unul dintre cele mai iubite simboluri ale sărbătorilor de iarnă. În fiecare an, pomul festiv aduce bucurie, lumină și un strop de magie în casele oamenilor, fiind foarte apreciat, mai ales de copii.
Împodobirea bradului este o tradiție universală, însă în fiecare colț al lumii există obiceiuri și superstiții care o însoțesc.
Când se împodobește bradul
Dacă ții cont de tradiția creștină, bradul de Crăciun trebuie să fie împodobit numai în Ajunul Crăciunului, adică pe 24 decembrie. Această dată este asociată cu așteptarea Nașterii Domnului, bradul fiind un simbol al speranței, al vieții veșnice și al comuniunii dintre cer și pământ.
Tradiția bradului decorat este inspirată de obiceiuri străvechi. Acești pomi erau considerați sacri datorită faptului că rămân verzi și în timpul iernii, simbolizând continuitatea vieții.
În schimb, în unele culturi, bradul poate fi împodobit mai devreme, odată cu începutul Postului Crăciunului, de pe 15 noiembrie, pentru a marca perioada de pregătire spirituală.
În familiile moderne, multe persoane preferă să împodobească bradul în prima sau a doua săptămână a lunii decembrie, pentru a beneficia de bucuria sărbătorilor din timp.
Dacă ne raportăm local, la România, există credința că bradul trebuie împodobit numai în perioada dintre Ignat (20 decembrie) și Ajunul Crăciunului. Se spune că împodobirea bradului mai devreme aduce ghinion sau „cheamă” probleme în familie.
Totodată, este considerat bine să se desfacă bradul după Bobotează, adică pe 6 ianuarie, pentru a marca astfel sfârșitul sărbătorilor de iarnă, scrie bizbrasov.ro.
-
Știriacum o săptămână
Tradiții şi superstiții: Ce să faci și ce nu trebuie să faci în sfânta zi de duminică
-
Știriacum o săptămână
Expresii românești: Care sunt originile și semnificația lor
-
Știriacum 2 săptămâni
3 decembrie: Ziua internațională pentru persoanele cu dizabilități: Statisticile spun că 15% din populaţia lumii trăieşte cu anumite forme de dizabilitate
-
Știriacum 3 zile
Sfântul Spiridon, făcătorul de minuni: De ce femeile nu trebuie să lucreze în ziua de 12 decembrie
-
Știriacum 2 săptămâni
Sfinții Varvara și Sava, în 4 și 5 decembrie: Tradiții și obiceiuri
-
Știriacum o săptămână
Pregătește-ți ghetele pentru venirea lui Moș Nicolae: Moșul vine cu dulciuri și jucării dar și cu nuielușe
-
Știriacum o săptămână
Gara din Alba Iulia, o istorie care își are începuturile în anul 1868: În 8 decembrie sosea primul tren
-
Știriacum 2 zile
VINERI 13: Care sunt cele mai populare superstiții legate de această dată