Manualul se axează pe dezvoltarea personală: „Este o disciplină specială deoarece este în conexiune puternică cu tine și cu viața ta… îți propune o incursiune în lumea ta, a creșterii personale”, îi asigură autorii pe elevi. Aceștia din urmă sunt îndemnați să încheie un „contract de dezvoltare personală” scriind pe o foaie o serie de angajamente: „de azi, voi înceta să…”, „de azi înainte, voi continua să…”, „de azi înainte, voi începe să…”. După ce li se explică ce sunt abilitățile, autocunoașterea și talentul, elevii de clasa a V-a aprofundează elemente de filosofie: despre „sinele global” și „sinele școlar”.
Elevii află despre comportamentele sănătoase, dar și despre sistemul imunitar ori simptomele stresului. Li se spune de ce trebuie să consume carbohidrați și să exerseze tehnicile de relaxare. „Emoțiile negative, chiar dacă sunt dificile, sunt utile. Ele sunt cele care ne avertizează în legătură cu anumite amenințări sau schimbări pe care le gestionăm”, spun autorii.
O lecție la fel de complicată precum „sinele” privește acordarea „feedback-ului pozitiv”. Acesta este asemănat cu un sandvici. „Pentru a acorda un feedback fără a răni interlocutorul, trebuie îndeplinite câteva condiții: la început se specifică oportunitatea discuției, se fac anumite constatări obiective cu privire la comportamentul analizat, se precizează consecința sau impactul comportamentului, se precizează soluții pentru viitor și se încheie cu o concluzie pozitivă”, află elevii de clasa a V-a.
Manualul urmărește să dezvolte gândirea pozitivă și este redactat pentru a accelera procesul de autocunoaștere a elevilor de 11-12 ani.
Citește și Ce cuprinde noul manual de sport?! Metodologie de facultate pentru elevii din clasa a 5-a
Unii pedagogi cred că un manual de dirigenție nu s-ar fi impus. Particularitatea acestei discipline rezida tocmai din faptul că lăsa profesorului libertatea de a livra elevilor cunoștințe pe măsura gradului lor de înțelegere. Spre exemplu, la unele clase se puteau preda ore de responsabilitate socială, la altele – ore de bune maniere sau mediu, iar elevii puteau afla despre anumite meserii de la persoane din afara școlii.
Prin acest manual se realizează o nivelare a aptitudinilor și a ariei de interes a elevului, spun unii profesori. În absența manualului, diriginții erau obligați să prezinte, la început de an, directorului programa aferentă acelei discipline.
Sursa:romaniatv.net și romanialibera.ro