Rămâi conectat
Nicolae Ciucă - 2024

Știri

Istoria Mocăniței din Alba: În 1956, linia îngustă avea 4 gări, la Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud și 17 halte. 94 de kilometri parcurși în peste 6 ore

Publicat

în

Istoria Mocăniței din Alba, declarată monument istoric: Linia îngustă avea în anul 1956 4 gări- la Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud și 17 halte

Calea ferată îngustă care traversează o parte din Munții Apuseni, în lungime de 94 km, între orașele Turda și Abrud a luat ființă între anii 1910-1912 (numită “mocăniță” datorită faptului că unii localnici din zonă erau cunoscuți și sub numele de “mocani”). Mocănița s-a dat în funcțiune oficial la data de 20 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998.

În anul 2006 porțiunea Mocăniței de pe teritoriul județului Alba a fost înscrisă pe lista monumentelor istorice din județul Alba, elaborată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010 (cod: AB-II-a-B-20914) sub numele “Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm“. Linia îngustă avea în anul 1956 un număr de 21 de stații, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud) și 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu, Cornești, Moldovenești, Buru, Ocolișel, Vidolm, Ocoliș, Poșaga, Sălciua, Brăzești, Sartăș, Hădărău, Lupșa, Mușca, Bistra și Roșia Montană.

Între Turda și Cîmpeni au fost 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu și fără barieră. Trenul trecea prin 2 tuneluri: tunelul I: 46°30’13” N 23°37’20” E și tunelul II: 46°25’40” N 23°27’44” E. În ultimii ani pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri: un accelerat (cu 2 clase) și 2 personale (cu 2 clase). Trenul accelerat parcurgea cei 94 km în cca 5 ore și 30 minute (oprind în numai 6 stații), iar cele personale în cca 6 ore și 30 minute (oprind în toate stațiile). Mocănița oprea însă și între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna. În anul 2014 Ministerul Culturii a declarat „Mocănița“ pe întreg traseul său (Turda-Abrud) drept monument istoric. Se preconizează prin aceasta, pe baza unor ajutoare din partea UE, repunerea în circulație a Mocăniței în următorii ani.

Două vagoane trase de o locomotivă micuță cu aburi, adică faimoasa Mocăniță, circulă din când în când, pe cei puțin peste 10 kilometri dintre Câmpeni și Abrud. Calea ferată îngustă de pe tronsonul Abrud – Vidolm din județul Alba a fost inclusă pe lista monumentelor istorice din România încă din anul 2006. Luna aceasta, însă, întregul traseu al Mocăniței, de aproape 100 de kilometri, a fost declarat monument istoric. Principalul câștig al protejării Măcăniței ca bun de patrimoniu este salvarea ei de la distrugere. Directorul Administrației Fondului Cultural Național, Leonard Horvath, spune că o Mocăniță funcțională ar revigora și economia locală.

Linia ferată de pe Valea Arieșului a fost construită la începutul anilor 1900. Mocăniţa circula între Turda şi Abrud. Avea 21 de staţii şi o viteză de maximum 40 km la oră. Timp de 75 de ani a fost utilizată atât pentru transportul călătorilor, cât şi cel de marfă, cum ar fi lemnul exploatat din Apuseni. A fost închisă însă la finele anilor ‘90, pe motiv că nu era rentabilă. De atunci, calea ferată a fost lăsată în paragină, iar pe multe tronsoane, șinele de cale ferată au fost furate și vândute la fier vechi. Pe segmentul Abrud – Câmpeni, aflat într-o stare fizică bună, circulația trenurilor a fost reluată, în scop turistic, de către un investitor austriac. Georg Hocevar este de 15 ani în România și conduce Asociația pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România. Împătimit al locomotivelor cu aburi pe care le-a și reabilitat, Hocevar nici nu mai știe cât a investit în Mocăniță.

În trecut, mocănița a apărut și în filme. Unele dintre cele mai bune imagini video care au rămas în arhive sunt din filmul artistic “Trecătoarele iubiri”, realizat în 1974. Secventele de final sunt filmate în tren și în fosta gară din orașul Baia de Arieș.

Acum, speranța redeschiderii întregului traseu al Mocăniței se leagă de obținerea unor fonduri europene. Însă până atunci, turiștii se pot plimba cu Mocănița pe traseul Câmpeni-Abrud, un drum ce ia aproximativ o oră, timp în care pot admira peisajul Munților Apuseni. În afară de traseul Câmpeni-Abrud, din județul Alba, în România turiștii mai pot călători cu trenul cu ecartament îngust în Maramureș, pe Valea Vaserului, în Hunedoara pe traseul Brad-Criscior, în județul Suceava, pe traseul Moldovița-Argel, în Mureș, în apropiere de stațiunea Sovata și în județul Covasna.

Sursa: wikipedia.org și rfi.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Vineri, 20 septembrie, transport public gratuit în Alba Iulia

Publicat

în

Vineri, 20 septembrie, transport public gratuit în Alba Iulia

Transportul public va fi gratuit vineri, 20 septembrie 2024, pe toate autobuzele și microbuzele STP, marcând astfel „Săptămâna Europeană a Mobilității” și încurajând utilizarea soluțiilor de transport ecologice și nepoluante.
̆ ̗
• Încurajați mobilitatea sustenabilă și vă alăturați eforturilor orașului de a reduce poluarea și de a crește accesibilitatea transportului public.
• Flotă modernă de transport – confort și tehnologie de ultimă generație, inclusiv autobuze electrice și nepoluante, contribuind la un mediu mai curat.
• Transport gratuit!
Alba Iulia se alătură orașelor din întreaga Europă care celebrează „Săptămâna Europeană a Mobilității“, o inițiativă dedicată promovării transportului inteligent și ecologic. În perioada 16-22 septembrie 2024, acest eveniment pune accent pe schimbarea comportamentului urban în favoarea mijloacelor de transport sustenabile.
”Alba Iulia vrea să fie un oraș mai curat și mai sănătos, iar utilizarea transportului public joacă un rol crucial în această transformare. Invit toți albaiulienii, indiferent de vârstă, să participe activ la mobilitatea urbană, să se bucure de transportul gratuit din ziua de vineri, 20 septembrie și să descopere beneficiile transportului ecologic. Haideți să facem împreună un pas spre un viitor mai verde și mai prietenos cu mediul” – Gabriel Pleșa, primarul municipiului Alba Iulia.
Transportul public din Alba Iulia se distinge prin calitatea serviciilor. Cu o flotă ce include autobuze electrice și ecologice, compania care asigură transportul public în Alba Iulia a câștigat numeroase premii de excelență, fiind apreciată pentru investițiile în confortul și siguranța pasagerilor. Pentru mai multe informații despre trasee și frecvența curselor, vizitați site-ul www.stp.ro.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Drumul DC90 din comuna Sohodol va fi modernizat. Licitația, lansată pe SEAP

Publicat

în

Drumul DC90, cu o lungime de 5,2 km, din comuna Sohodol, va fi modernizat

Administrația comunei Sohodol a lansat recent pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, licația care prevede modernizare drumului comunal DC90, în lungime de 5,2 km. Drumul face legătură între centrul comunei Sohodol și satele aparținătoare Băzești, Deoncești, Lehești, Poiana.

Valoarea estimată fără TVA este de 3.915.100 RON.

Potrivit documentației, drumul comunal DC90 a fost împărțit în 4 tronsoane după gradul de intervenție:

TRONSON 1- 1250 m
TRONSON 2- 3750 m
TRONSON 3- 88 m
TRONSON 4- 112 m
TOTAL 5200 m

Caracteristici tehnice și parametri specifici obiectivului de investiții:

Clasa tehnică V cu următoarele elemente:
-viteză de proiectare 30km / h
-număr de benzi: 1
-parte carosabilă: I = 3,Om;
-rigolă de acostament 1=1,Om
-stații de încrucișare cu lungimea de 20m și lățimea de 3,Om sau 2×1,5m
-acostamente: se realizează din piatră spartă amestec optimal (0~63)mm cu lățimea de l=(0,0-0,5)m
-pantă transversal pe carosabil 2,5%, pe acostamente 4,0%
podețe tubulare metalice cu diametrele de 800mm si 1500mm
-pod dalat L=5,9m
-zid de sprijin de greutate Ia rambleu din beton C30/37 cu e=(2,0-4,0)m
-anrocamente he=1,0m
-accesorii: parapeti, indicatoare, marcaje
-perioada de colt Tc=0,7sec
-categoria de importanta C
-adâncimea de îngheț 100-110 cm
-presiunea convențională a terenului de fundare 350kPa

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Finanțări pentru programele sportive la șah și polo senioare, pentru anul competițional 2024-2025: Decid, în ședința de astăzi, consilierii județeni

Publicat

în

Finanțări pentru programele sportive la șah și polo senioare pentru anul competițional 2024-2025. Proiectul, supus votului, astăzi, în ședința Consiliului Județean Alba

Printre proiectele aflate pe masa consilierilor județeni, în ședinta din 19 septembrie 2024,  se numără aprobarea finanțării nerambursabile a programelor sportive: „Festivalul Internaţional al României la şah 2024” al Federaţiei Române de Şah, aferent anului competiţional 2024 „Participare Competiţii Interne şi Internaţionale, polo senioare” al Clubului Sportiv Municipal Unirea Alba Iulia, aferent anului competiţional 2024-2025.

Potrivit documentației, urmare a faptului că au fost depuse un număr de două Cereri de finanţare nerambursabilă pentru următoarele programe sportive: „Festivalul Internaţional al României la şah 2024” al Federaţiei Române de Şah, aferent anului competiţional 2024, înregistrat la registratura Consiliului Judeţean Alba cu nr. 17084/2024, respectiv „Participare Competiţii Interne şi Internaţionale, polo senioare” al Clubului Sportiv Municipal Unirea Alba Iulia, aferent anului competiţional 2024-2025, înregistrat la registratura Consiliului Judeţean Alba cu nr. 19126/2024.

Acestea au fost verificate de către Comisia de verificare a documentațiilor de finanțare depuse de către solicitanți în baza Hotărârii Consiliului Județean Alba nr. 117/26 aprilie 2018, constituită prin Dispoziția Președintelui Consiliului Județean Alba nr. 286/2020, constatându-se că au îndeplinit criteriile privind eligibilitatea, completitudinea și încadrarea cheltuielilor în legislația națională în vigoare și în Regulamentul privind condițiile, criteriile și procedura de finanțare a programelor sportive aprobat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Alba nr. 117/2018, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul.

Astfel, se propune finanţarea din bugetul local al Judeţului Alba a Programului sportiv „Festivalul Internaţional al României la şah 2024” al Federaţiei Române de Şah, aferent anului competiţional 2024, în sumă de 80.000 lei şi a Programului sportiv „Participare Competiţii Interne şi Internaţionale, polo senioare” al Clubului Sportiv Municipal Unirea Alba Iulia, aferent anului competiţional 2024-2025, în sumă de 450.000 lei.

Categoriile de cheltuieli și cuantumul acestora, pentru programul sportiv Programului sportiv „Festivalul Internaţional al României la şah 2024” al Federaţiei Române de Şah, aferent anului competiţional 2024

1. Campionatul Internaţional al României la blitz şi dezlegări- 30-40 participanţi- Un loc – locurile 1-6 Cinci locuri –premii speciale
2.Campionatele internaţionale de şah rapid şi blitz pe echipe 80-150 participanţi – Ridicarea nivelului de performanţă al
tinerilor jucători de perspectivă
3. Finala Circuitului Grand Prix România 2024 16-20 participanţi (3-6 ţări) Fond de premiere 80.000,00- Promovarea şahului în judeţul Alba şi România

TOTAL 80.000,00 lei

Categoriile de cheltuieli și cuantumul acestora, pentru programul sportiv „Participare Competiţii Interne şi Internaţionale, polo senioare” al Clubului Sportiv Municipl Unirea Alba Iulia, aferent anului competiţional 2024-2025

Activități

1.Meciuri desfăşurate acasă – Campionat Naţional,Cupa României, amicale- 25 participanţi/fiecare meci
2.Meciuri desfăşurate în deplasare – Campionat Naţional, Cupa României, amicale- 25 participanţi/fiecare meci
3.Meciuri desfăşurate acasă – în Cupele Europene (Challenger Cup)-25 participanţi/fiecare meci
4.Meciuri desfăşurate în deplasare – în Cupele Europene (Challenger Cup)-25 participanţi/fiecare meci
5.Remuneraţii ale participanţilor la activitatea sportivă şi alte obligaţii conform contractelor de activitate sportivă-25 participanţi/fiecare meci
6.Asigurarea condiţiilor de participare la competiţiile naţionale şi internaţionale-25 participanţi/fiecare meci

Categorii de cheltuieli

Cheltuieli pentru plata participanților la activitatea sportivă, efectuate în baza unui contract individual de muncă sau a unui contract de activitate sportivă conform legii- 323.000 lei

1.Cheltuieli transport, cazare şi masă -competiţii 85.000 lei
2.Cheltuieli pentru achiziționarea de materiale și echipament sportiv 30.000 lei
3.Cheltuieli medicale (vitamine și susținătoare de efort, medicamente, materiale sanitare, unguente, produse pentru refacere și recuperare) și pentru controlul doping 5.000 lei
4.Alte categorii de cheltuieli: taxe de participare 7.000 lei

TOTAL 450.000 lei

Obiective

1.Clasarea pe locurile I-III la competiţiile interne
2.Clasarea pe locurile I-V în Cupele Europene


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba