Știri
Interes crescut pentru dezvoltarea regiunii cu ajutorul fondurilor europene gestionate de ADR Centru
Interes crescut pentru dezvoltarea regiunii cu ajutorul fondurilor europene gestionate de ADR Centru
Activitatea ADR Centru in anul 2025 porneste de la bazele solide construite perioada de peste 26 de ani in care institutia si-a diversificat constant operatiunile trecand de la statutul de Organism Intermediar pentru programele cu finantare europeana la statutul de Autoritate de Management pentru Programul Regional Centru 2021 – 2027. Firesc, principalele programe gestionate de ADR Centru sunt cele prin care se propun solutii la nevoile Regiunii Centru, identificate prin strategiile regionale.
Stadiul implementarii programelor cu finantare europeana, alaturi de constituirea Consiliului pentru Dezvoltare Regionala Centru (CDR Centru) si alegerea Presedintelui si Vicepresedintelui acestui for deliberativ, au constituit punctele focale al primei reuniuni din acest an a CDR Centru, care a avut loc in 21 ianuarie 2025, la Sovata. Astfel, in anul 2025 activitatea CDR Centru va fi coordonata de domnul Tamás Sándor, presedintele Consiliului Judetean Covasna, in calitate de Presedinte CDR Centru si de doamna Daniela Cimpean, presedintele Consiliului Judetean Sibiu, in calitate de Vicepresedinte. Ulterior, in anul 2026, cei doi presedinti vor schimba intre ei functiile de conducere ale CDR Centru.
Discutiile din cadrul Sedintei au vizat in special implementarea PR Centru in acest an. Programul ”Regiunea Centru” 2021 – 2027 are o alocare de 1,384 miliarde de euro (1,152 miliarde de euro din FEDR, diferenta reprezentand contributia Bugetului de Stat), repartizati pe 9 prioritati de investitii: cercetarea, dezvoltarea si transferul tehnologic de la nivel regional in domeniile de specializare inteligente regionale; dezvoltarea IMM-urilor regionale; digitalizarea serviciilor publice locale si a IMM-urilor; eficienta energetica pentru cladirile rezidentiale si cladirile publice de la nivel regional; infrastructura verde si albastra; mobilitate urbana durabila; modernizarea infrastructurii de transport judetene; infrastructura educationala pe toate palierele de invatamant; dezvoltarea turismului durabil si a patrimoniului natural in zonele rurale; sustinerea regenerarii urbane, a conservarii patrimoniului si dezvoltarii infrastructurilor de turism si culturale din zonele urbane de la nivel regional; asigurarea asistentei tehnice.
„Suntem in anul 2025, in plin proces de implementare, al proiectelor finantate prin Programul „Regiunea Centru” 2021-2027, al proiectelor finantate prin Programului Tranzitie Justa pentru judetul Mures sau prin Programul Sanatate, pe langa alte proiecte si activitati derulate de ADR Centru pentru imbunatatirea calitatii vietii cetatenilor din regiunea noastra. De asemenea, incheiem Programul Operational Regional 2014 – 2020 cu un grad de absorbtie de 126%. Aceasta si faptul ca avem in cadrul Programului „Regiunea Centru 2021 – 2027 depuse proiecte a caror valoare totala depaseste suma totala alocata programului, desi nu au fost lansate toate apelurile la proiecte programate, ne arata ca autoritatile publice si IMM-urile au un interes foarte ridicat pentru dezvoltarea sustinuta din fonduri europene nerambursabile.
In contextul economic dificil atat la nivel national, cat si la nivel international, realitate pe care trebuie sa o constientizam si sa o gestionam responsabil, fondurile europene nerambursabile devin cu atat mai importante. Odata pentru ca sustin dezvoltarea comunitatilor cu precadere sub aspectul infrastructurii dar, la fel de important, pentru ca aceste proiecte au si un efect de angrenare economica pe orizontala si pe verticala. Agentii economici implicati in executarea lucrarilor contractate prin proiecte mentin locurile de munca, poate chiar creeaza unele noi, platesc salarii, cumpara materii prime, materiale, servicii etc., de la alti agenti economici, fiind un real sprijin pentru mentinerea unui mediu economic cat mai sanatos posibil”, a precizat domnul Simion Cretu, Director general al ADR Centru.
Știri
Centre de evaluare și de permanență și paturi de izolare pentru limitarea creșterii incidenței cazurilor de infecții respiratorii/gripă: Plan de măsuri DSP Alba pentru evitarea supraaglomerării compartimentelor Urgențe
În Alba, centre de evaluare și de permanență și paturi de izolare pentru limitarea creșterii incidenței cazurilor de infecții respiratorii/gripă
În Alba funcționează 7 centre de evaluare, 5 centre de permanență și au fost organizate 146 de paturi de izolare pentru pacienții cu infecții respiratorii/gripă, potrivit planului de măsuri al DSP Alba pentru limitarea creșterii incidenței cazurilor de infecții respiratorii/gripă și pentru evitarea supraaglomerării compartimentelor Urgențe.
În contextul cazurilor în continuă creștere a infecțiilor respiratorii acute, a gripei și a infecțiilor respiratorii acute severe în județul Alba, DSP Alba a întocmit, în colaborare cu spitalele din județ, un plan de măsuri în vederea limitării și controlului creșterii incidenței cazurilor de infecții respiratorii/gripă dar și pentru a reduce presiunea pe UPU Alba Iulia și camerele de gardă ale celorlalte spitale din județ.
Pentru evitarea supraaglomerării unităților/compartimentelor de Primiri Urgențe și a camerelor de gardă, au fost organizate 7 centre de evaluare unde pacienții simptomatici se pot adresa, astfel:
ALBA IULIA – Dispensarul de Pneumoftiziologie, str. Crișanei nr. 1A (tel. 0258812516); Program: LUNI 9.00 – 12.00, MARȚI 8.00 – 15.00, MIERCURI – JOI 8.30 – 12.00, VINERI 9.00 – 12.00;
BLAJ – parterul Ambulatoriului Spitalului Municipal Blaj (0258710941); Program: LUNI – VINERI 07.00 – 15.00;
SEBEȘ – Secția Pediatrie, str. Șurianu nr. 41 (0764692344); Program: LUNI – VINERI 10.00 – 12.00;
– Compartiment Boli Infecțioase, str. Șurianu nr. 41 (0785604847); Program: LUNI – VINERI 10.00 – 12.00;
CUGIR – Containerul nr. 1 din curtea spitalului, str. N. Bălcescu nr. 5 (0786334909); Program: LUNI – VINERI 08.00 – 10.00;
AIUD – Compartimentul Internare de Zi, în corpul de clădire Spital Nou, parter (0258861816, int. 105); Program: LUNI – VINERI 11.00 – 12.00;
– Compartimentul Internare de Zi Spital Pneumoftiziologie, str. Ecaterina Varga nr. 6 (0258861302); Program: LUNI – VINERI 8.00 – 14.00.
LA TOATE CENTRELE DE EVALUARE EXISTĂ POSIBILITATEA DE EXAMINARE IMAGISTICĂ.
De asemenea, la nivelul județului Alba sunt autorizate și funcționale 5 centre de permanență care pot asigura asistență medicală cazurilor cu simptomatologie respiratorie, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică:
1. Terra Aster, Alba Iulia, Bdul Revoluției nr. 23 (0258833408);
2. Arieșul Mare, Scărișoara, str. Centru nr. 291 (0725437466);
3. Ocna Mureș, str. Axente Sever nr. 43A (0722852314);
4. Baia de Arieș, str. Spitalului nr. 1 (0763687664);
5. Zlatna, str. Horea nr. 1 (0746177479).
Totodată, la nivelul județului s-au identificat și organizat 146 de paturi de izolare pentru pacienții diagnosticați cu patologii respiratorii/gripă (cu excepția paturilor din compartimentele de Boli Infecțioase), astfel: 53 de paturi la Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia, 16 paturi la Spitalul Municipal Aiud, 26 de paturi la Spitalul Municipal Blaj, 6 paturi la Spitalul Municipal Sebeș, 14 paturi la Spitalul Orășenesc Cugir, 16 paturi la Spitalul Orășenesc Câmpeni, 5 paturi la Spitalul Orășenesc Abrud, 8 paturi la Spitalul de Pneumoftiziologie Aiud și 2 paturi la Spitalul de Boli Cronice Câmpeni. În secțiile de Boli Infecțioase vor fi internate cazurile de infecții respiratorii acute/gripă forme grave și care necesită internare.
Programul de vizite a fost limitat în unele unități, urmând să fie limitat în toate unitățile sanitare, în corelație cu evoluția cazurilor de infecții respiratorii.
DSP Alba roagă populația județului să fie precaută și să ia toate măsurile necesare pentru evitarea îmbolnăvirii, respectând următoarele recomandări:
-Spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun;
-Respectarea igienei tusei și a strănutului: acoperirea nasului și a gurii cu un șervețel în timpul tusei și al strănutului și aruncarea lui după utilizare sau acoperirea în totalitate a nasului și a gurii în plica cotului în timpul strănutului;
-Aerisirea zilnică a încăperilor;
-Evitarea locurilor aglomerate;
-Adresarea la medicul de familie/centru de evaluare/centru de permanență la apariția simptomelor respiratorii, pentru a stabili recomandările necesar a fi urmate;
-Evitarea intrării în colectivitate și în alte locuri aglomerate a persoanelor care au semne și simptome sugestive pentru gripă (febră, strănut, tuse, dureri în gât, dureri musculare) până la dispariția acestora;
Reamintim că cea mai eficientă și sigură metodă de protecție față de gripă și, mai ales, față de formele clinice severe ale acesteia, este vaccinarea antigripală.
Știri
În 2024, peste 9.700.000 de apeluri, la 112: Peste 60% au reprezentat urgențe
În anul 2024, numărul apelurilor non-urgente a scăzut cu aproape un milion, comparativ cu anii anteriori.
Operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 au preluat 9.763.443 de apeluri, dintre care 60,45% au reprezentat urgențe. Diferența de 39,55% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont.
Această scădere semnificativă reflectă colaborarea eficientă a Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, operatorii mobili și producătorii de telefoane mobile și echipamente de comunicații mobile. În contextul evoluției și diversificării soluțiilor și serviciilor IT&C, cu impact inclusiv în domeniul comunicațiilor de urgență, aceste entități au susținut adoptarea unor măsuri ce îmbunătățesc funcționarea Serviciului 112.
Totodată, rezultatul se datorează și parteneriatului cu structurile Ministerului Afacerilor Interne, care au acționat în forță în cursul anului trecut prin sancționarea celor care au apelat abuziv numărul unic de urgență, precum și campaniilor susținute de conștientizare a cetățenilor cu privire la utilizarea acestui serviciu esențial și eforturilor autorităților de a informa populația cu privire la situațiile care necesită intervenția serviciilor de urgență.
Statistici cheie pentru anul 2024
Anul Numărul total al apelurilor Apeluri urgente Apeluri non-urgente
2024 9.763.443 60,45% 39,55%
2023 10.489.979 53,82% 46,18%
2022 10.248.377 57, 82% 42,18%
2021 10.337.426 59,27% 40,73%
Cele mai multe dintre urgențele înregistrate la 112 în cele 12 luni ale anului trecut au fost cazurile medicale – 63,39%. Distribuția pe agențiile de intervenție este următoarea:
Agenție specializată de intervenție Procent apeluri transferate
Ambulanță 48,00%
Poliție 24,57%
ISU-SMURD 19,05%
Jandarmerie 6,21%
alte agenții 2,17%
*Sunt multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, este necesară intervenția, în colaborare, a mai multor agenții.
Cetățenii cei mai responsabili, care au sunat la 112 în anul 2024, sunt din:
Județ Numărul total al apelurilor Procent apeluri urgente Procent apeluri non-urgente
Cluj 359.824 70,32% 29,68%
București-Ilfov 1.652.654 69,09% 30,91%
Bihor 223.009 68,91% 31,09%
Timiș 289.601 68,24% 31,76%
Iași 487.723 67,41% 32,59%
Gorj 148.607 34,70%
Sancțiuni pentru apelarea abuzivă la 112
Potrivit legislației, Serviciul de Telecomunicații Speciale sesizează cazurile de persoane care apelează abuziv 112 către Poliția Română, în vederea identificării și sancționării acestora.
Apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără a avea o urgență ori pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz și se sancționează, dar cel mai important, poate costa viața unei persoane care are nevoie urgent de ajutor.
Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenție, în interval de un an, se sancționează cu amendă de la 4.000 de lei la 8.000 de lei.
Este esențială apelarea cu responsabilitate a numărului 112, respectiv doar în situații de urgență.
Știri
Rezultatele Alba Chess, festivalul ce are ca scop promovarea şahului în rândul copiilor, ediția a doua
Rezultate Alba Chess, Ediția a doua
După ce anul trecut a fost un real succes pe plan județean, Festivalul Alba Chess, organizat de Consiliul Judeţean Alba în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba continuă în școlile din județ. Adresat elevilor din clasele 0-8, festivalul are ca scop promovarea şahului în rândul copiilor.
Sub coordonarea doamnei director Laura Teban, la şcoala „Ioan Mihu” din Vinerea, s-au înscris pentru ediţia a doua a concursul de şah „Alba Chess Festival” 12 elevi. Primele locuri au fost ocupate de către Brînduşan Ioan, Herlea Natalia şi Hăprean Luca.
La şcoala generală numărul 3 din Cugir, participarea a fost una impresionantă, 27 de elevi la ciclul primar şi 9 elevi la ciclul gimnazial. Clasamentul, la ciclul primar, a fost următorul: Cândea Tatiana-Maria, Onesc David, Muntean Brianna Delena şi Brînduşan Filip. La ciclul gimnazial concursul a fost câştigat de către Vinceler Iulia, urmată de către Scurtu Alexandru şi Boca Robert. Profesor coordonator: Monalisa Borza.
La şcoala generală din Sălişte, doamna profesoară Mihaela Popa a mobilizat 22 de elevi la ciclul primar şi 15 elevi la ciclul gimnazial. Câştigătorii ciclului primar au fost: Frăsinel Efrem, Bran Adrian şi Molodeţ Ianis. La ciclul gimnazial au urcat pe podium: Vărărean David, Frăsinel Serafim şi Jibotean Dragoş.
Şcoala generală „Iosif Pervain” din Cugir a avut o participare de 13 elevi ciclul primar şi 9 elevi la ciclul gimnazial. Câştigători la ciclul primar au fost Chiriţoiu Dragoş, Vasiu Iosif şi Leşnican Bianca. La ciclul gimnazial laurii au fost pentru Zuga Karen Mikaela urmată de Bejan David şi Beldie Alexandru. Profesor coordonator : Mihai Jurj.
La şcoala generală „Singidava” din Cugir s-a desfăşurat o competiţie foarte puternică, unde participanţii au dovedit bune cunoştinte ale şahului. Doamna profesoară Maria Avram a înscris în concurs 20 de elevi la ciclul primar şi 7 elevi la ciclul gimnazial. La sfârşitul concursului clasamentele erau următoarele: la ciclul primar – Hentea Teodor, Florea David, Laţiu Sorana, Iagăr Daniel şi Slizkov Artur, iar la ciclul gimnazial – Laţiu Sara, urmată de Bîrluţiu Aris şi Cîrjan Ana. Profesor coordonator : Maria Avram.
Competițiile s-au desfășurat în condiții foarte bune și au fost arbitrate de maestrul Ovidiu Crăciun.
-
Știriacum 2 săptămâni
30 de reguli de bun-simț, din experiența noastră
-
Știriacum 2 săptămâni
Învață să spui „mulțumesc”: 11 ianuarie, Ziua Internațională a cuvântului „Mulțumesc“
-
Știriacum o săptămână
16 ianuarie, SânPetru lupilor, sărbătorit în luna lui gerar: Tradiții și obiceiuri
-
Educație și Culturăacum o săptămână
15 ianuarie: Ziua nașterii lui Eminescu, Ziua Culturii Naționale
-
Știriacum 4 zile
Cafeaua, energizantul de dimineață: Care sunt beneficiile consumului dar și riscurile
-
Știriacum 2 săptămâni
Ierni de poveste la Arieșeni, una dintre stațiunile preferate de schiori: Care sunt obiectivele turistice ce pot fi vizitate de turiști
-
Știriacum 2 zile
21 ianuarie 1648: La Alba Iulia apare prima traducere integrală în limba română a Noului Testament
-
Știriacum 2 săptămâni
Biserica de lemn a Mănăstirii Lupșa, cu o vechime de 6 secole și o istorie pe măsură