Administrație
Dorin Nistor – atac la baionetă la proiectul Codului Fiscal
Noul Cod Fiscal trebuie să aducă transparența colectării și alocării sumelor cuvenite localităților pentru o dezvoltare ferită de abuzurile politice, susține Dorin Nistor, președintele Comisiei de buget-finanțe a PNL Alba. ”Sfârșitul anului trecut aducea cu sine o aberație administrativă guvernamentală justificată prin deja acel demobilizator și perdant motiv ”să-i ajutăm pe cei slabi”. Da, să-i ajutăm pe cei slabi, sunt de acord, dar să-i ajutăm să devină buni, performanți, nu să le oferim totul pe tavă, nestimulându-i astfel să muncească, să gândească mai mult spre propriul lor bine. Aberația guvernamentală la care mă refer este suspendarea pentru un an a art. 33 alin 2-5 din Legea 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare și stabilirea unor criterii arbitrare, rupte de realitate, în alocarea sumelor de la bugetul de stat cuvenite unităților administrativ teritoriale. Dacă, până acum, alocarea sumelor se făcea după o formulă de calcul care lua în considerarel mai multe variabile, inclusiv contribuția unității administrativ teritoriale respective la bugetul de stat, acum s-a impus o alocare după modelul Patului lui Procust. Rezultatul? O inechitate strigătoare la cer între locuitorii diferitelor localități. Unii, care nu au contribuit cu mai nimic la bugetul statului, s-au trezit cu un purcoi de bani pentru cheltuirea cărora nu au proiecte de dezvoltare a localităților lor – deci este foarte probabil că-i vor returna sau îi vor cheltui pe lucruri nu foarte folositoare – iar alții, cei care au contribuții substanțiale, s-au ales cu praful de pe tobă, motiv numai bun de demobilizare căci, nu-i așa, de ce să muncești dacă nu beneficiezi de pe urma muncii tale? Repet, susțin și înțeleg principiul solidarității și pe cel al dezvoltării coezive a teritoriului, dar nu susțin ca, sub umbrela acestui principiu, să se aducă atingere intereselor de dezvoltare ale localităților care, prin munca locuitorilor lor, au reușit să atingă un nivel mai ridicat. Și înainte de uniformizarea asta forțată, la care ne supune acum decizia Ministerului de Finante, girată de premierul Ponta, principiul solidarității a existat., permițând care parte din banii comunităților bogate să fie redirecționați spre comunităile sărace El avea însă o notă de omenie și echitate. Adică nu lua de la unii totul, pentru a da altora. Pornind de la această decizie cu efecte negative, dacă va fi menținută, și profitând de momentul în care ne aflăm, cel al dezbaterilor pentru adoptarea unui nou Cod Fiscal, cred că este momentul să facem acum o discuție serioasă și despre nevoia de predictibilitate a bugetelor locale. O cotă importantă din Produsul Intern Brut al României, spre 65 la sută, este dată de municipiile reședință de județ. Cu toate acestea, administrațiile locale nu cunosc niciodată care este situația încasărilor la bugetul de stat (impozite pe venit, pe dividende, TVA) pe teritoriul lor. Aică nu au o oglindă exactă a sumelor generate de localitatea respectivă. Neștind acest lucru, combinat acum și cu instabilitatea introdusă de deciziile arbitrare de alocare luate de guvern, administrațiile locale sunt în imposibilitatea de a putea face proiecte de dezvoltare a localităților care să se întindă pe mai mulți ani. Nu pot ști, cu alte cuvinte, dacă vor avea banii necesari pentru finalizarea vreunei investiți mari, a cărei realizare se întinde adesea mai mult de un an. De aceea, este obligatorie cunoașterea cotelor ce se cuvin autorităților locale de la bugetul consolidat al statului, deoarece reprezintă o sursa importantă la bugetul local. Administrația locală trebuie să fie informată permanent de situația încasărilor din impozitul pe venit la bugetul consolidat al statului aferent localităților respective. Astfel, repartizarea cotei ce i se cuvine se va face transparent. Orice investiție a unităților administrativ teritoriale presupune surse de venit și de aceea este importantă predictibilitatea surselor bugetului local. Astăzi, unitățile administrativ teritoriale primesc alocări de bani de la bugetul consolidat al statului dar, din pacate, ele nu dețin informații clare cu privire la sursele generatoare. Nu dețin aceste informații, asupra veniturilor pe care chiar ele însele le generează, nici măcar individualizate pe contribabili, astfel încât să poată ști ce bani ar trebui să primească într-un sistem de calcul al sumelelor de echilibrare corect și stabil. Este nevoie de un astfel de sistem și de transparență pentru că doar așa administrația va avea o predictibilitate a veniturilor. Doar prin acest mod de alocare administrația nu va mai fi expusă excesiv voinței politice de a i se acorda sume prin transferuri după bunul plac al guvernanților sau după interesele lor politice. Sperăm ca prin noul Cod Fiscal se vor accepta aceste amendamente pentru că altfel se încurajază un sistem fiscal populist, dar care face ca localitățile să nu se poată dezvolta pe termen mediu și lung, ci doar să persiste într-o continuă supraviețuire la cota de avarie. Există unități administrativ teritoriale care au reușit să atragă fonduri europene și în această situație este din fericire și municipiul Alba Iulia, care astfel a reușit să se dezvolte. Asta nu înseamnă însă că nu trebuie să primească tot ce i se cuvine de la bugetul consolidat al statului! Găsirea unei noi surse de finanțare nu trebuie să atragă după sine tăierea arbitrară a alteia. Trebuie să mergem în direcția creării unor administrații locale puternice, care astfel să fie adevărate motoare pentru România. În același sens, statul, prin politicile de impozitare, taxare și prin politicile investiționale aplicate, trebuie să ajute toate unitățile administrativ teritoriale. Statul nu trebuie să ajute doar anumite administrații locale, iar pe celelelate să le lase în plata Domnului, lucru care se poate traduce chiar cu falimentul. Dacă este să dau un exemplu din județul Alba, edificator este cel al orașului Ocna Mureș, care a avut proiecte de revitalizare a sistemului medical dar și al băilor sărate, dar care acum nu se mai pot susține pentru că administrația din Ocna Mureș nu a primit nici un leu de la bugetul de stat, ceea ce se traduce într-o gaură bugetară de circa 2,7 milioane lei. Am văzut de multe ori cum așa zisele programe naționale (de exemplu cel al sălilor de sport) nu au fost imperios necesare, ele generând pentru foarte multe localități celtuieli suplimentare la bugetul local, care, de multe ori nu au putut fi susținute și astfel investițile inițiale s-au degradat. S-au aruncat deci banii pe fereastră… Pentru că prioritatea este România și s-a demonstrat că localitățile se dezvoltă în ritmuri diferite, depinzând de diverși factori, politicile locale de dezvoltare trebuie să fie încurajate, susținute să fie incluse în politicile naționale de jos în sus și nu invers. Aparatul central al statului trebuie să aibă rol de arbitru și nu de jucător în cadrul dezvoltări locale, el exercitându-și atribuțiile pentru investițiile de interes național.
Dorin NISTOR,
Președintele Comisiei de Buget-Finanțe a PNL Alba
Administrație
Ziduri de sprijin pe malurile pârâului Abrud
Ziduri de sprijin pe malurile pârâului Abrud
Sistemul de Gospodărire a Apelor Alba, prin echipa de la Formațiile de lucru Câmpeni din cadrul Sistemului Hidrotehnic Turda, a realizat recent două ziduri de sprijin de 15 metri (pe malul drept) și respectiv 30 de metri (pe malul stâng) pe pârâul Abrud, în intravilanul orașului Abrud.
Zidurile au fost construite din blocuri tip LEGO, fiecare având o înălțime de 2,5 metri, și au fost amplasate pe o fundație rigidă din beton.
Pentru protejarea lucrărilor executate, în aval au fost amenajate un prag de fund din beton și o saltea din anrocamente. În perioada următoare, se vor efectua lucrări de reparații la pragul de fund amplasat amonte de confluența pârâului Abrud cu pârâul Cernița.
Toate lucrările sunt realizate conform Planului Tehnic 2024 al Administrației Apele Române Mureș.
Administrație
La Sebeș, investiții în infrastructura rutieră: Care este stadiul lucrărilor
La Sebeș sunt în derulare mai multe lucrări cuprinse în proiectele de modernizare a infrastructurii rutiere din oraș
În prezent, se lucrează intens pe străzile Doinei și Moților din municipiu.
Lucrările includ pe lângă modernizarea părții carosabile și amenajarea trotuarelor, parcărilor și spațiilor verzi.
De asemenea, se efectuează lucrări de amenajarea intersecțiilor, dar și a racordurilor cu străzile laterale. Intervențiile includ partea carosabilă, trotuare pietonale, accese la proprietăți, parcări, spații verzi, amenajarea intersecțiilor și racordurilor cu străzile laterale, asigurarea colectării și evacuării apelor pluviale, lucrări de siguranță rutieră. Resursele sunt asigurate printr-o finanțare nerambursabilă obținută prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny, a transmis primarul municipiului Sebeș.
Administrație
Start al turnării primului strat de asfalt pe DJ 107K în Alba
Start al turnării primului strat de asfalt pe DJ 107K în Alba
A început turnarea primului strat de asfalt pe DJ 107 K.
Vorbim de o investiție de 30 de milioane de lei a Consiliului Județean Alba.
Acest drum județean face legătura între DN1, Galda de Jos, Întregalde și Mogoș (intersectie cu Transapuseana). Investiția este derulată prin Programul Național Anghel Saligny.
E o lucrare de amploare care, printre altele, a presupus construirea de patru noi poduri și reabilitarea unui al cincilea. La final, drumul va fi modernizat în totalitate, în clipa de față lucrările vizând porțiunea dinspre Ivăniș spre Mogoș.
Termenul de finalizare a proiectului este aprilie 2026, dar autoritățile județene speră ca lucrările să fie încheiate în avans.
-
Știri13 ore ago
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știri8 ore ago
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știrio zi ago
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știri4 zile ago
Costumul popular din Apuseni: Păstrează unitatea portului românesc prin piesele ce îl compun
-
Știri4 zile ago
Top 10 locuri de vizitat toamna: Casa de Piatră, cătun din Parcul Natural Apuseni, între destinațiile recomandate
-
Știri5 ore ago
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
-
Știrio săptămână ago
Lăsata Secului în Postul Crăciunului: Tradițiile și obiceiurile zilei de 14 noiembrie
-
Sănătateo săptămână ago
Cum îți dai seama că suferi de diabet: 14 noiembrie, Ziua Mondială de Luptă împotriva Diabetului