Rămâi conectat

Știri

Cum arăta Palatul de Justiție din Alba Iulia în anii ’70 ai secolului trecut

Publicat

în

Palatul de Justiție din Alba Iulia în anii ’70 ai secolului trecut

O fotografie de epocă ne înfățișează Palatul de Justiție din Alba Iulia în anii ’70 ai secolului trecut.

Clădirea impozantă în care se află sediul Curții de Apel Alba Iulia este situată în centrul vechi al municipiului Alba Iulia şi a fost edificată între anii 1906-1908 cu destinația „Palat al Justiției”, după planurile arhitectului maghiar budapestan Gerster Kalman. Construcția în plan orizontal are formă hexagonală şi cuprinde două curți interioare în timp ce pe verticală este structurată pe 4 niveluri: subsol, parter şi două etaje.

Arhitectural și stilistic clădirea este încadrată secessionismului, varianta germană a Art Nouveau-ului, ce se traduce prin forme armonioase, parțial inspirate din clasicism şi accent pe funcționalitate. În cazul Palatului amplasat în actuala Piață Ion I.C. Brătianu, partea cea mai impresionantă este fațada sudică cu turnul decroșat prevăzut la cele două etaje cu patru coloane şi capiteluri de tip neoclasic. La partea superioară a turnului se observă un registru decorativ cu baluștrii care încadrează un fronton semicircular în care în prezent este plasată stema județului Alba iar anterior era un însemn heraldic reprezentativ pentru caracterul de Palat al Justiției. Clădirea este prevăzută cu alte trei turnuri false de colț, vizibile doar la nivelul acoperișului toate cu rol decorativ.

Din punct de vedere arhitectural, imobilul nu a suferit modificări semnificative pe parcursul secolului 20, fiind concepută să corespundă destinației inițiale de sediu al Tribunalului, Parchetului, Judecătoriei mixte şi Penitenciarului de pe lângă Tribunal, aici fiind strămutate aceste instituții care anterior funcționau în vechea cetate de secol 18.

Clădirea a fost utilizată ca palat de justiție până în anul 1968, când a fost preluată de fostul sfat popular al raionului Alba, schimbându-i-se la acea dată destinația în sediu pentru comitetul județean de partid. În 1984 în centrul orașului a fost edificat un sediu nou pentru Tribunalul Alba, Judecătoria Alba Iulia și Parchetele de pe lângă acestea.

După Revoluția din decembrie 1989 asupra fostului Palat de justiție s-au întabulat succesiv instituții administrative locale iar din 1993, de la înființarea sa, Curtea de Apel Alba Iulia funcționează la etajul al doilea al clădirii.

În anul 2001, Ministerul Justiției a urmărit redobândirea dreptului de administrare asupra Palatului de Justiție, acționând în judecată Prefectura Județului Alba și Consiliul Județean Alba însă, în apel, Ministerul Justiției a renunțat la judecată.

Prin Hotărârea Guvernului nr.866/18.08.2010 imobilul a revenit în administrarea Ministerului Justiției, pentru Curtea de Apel Alba Iulia.

sursa: curteadeapelalbaiulia.ro

foto: facebook Turism De Altadata


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Biserica ”SFINTII ARHANGHELI” din comuna Horea va fi restaurată cu fonduri europene

Publicat

în

Prin Programul Regunea Centru 2021-2027, in judetul Alba, biserica ”SFINTII ARHANGHELI” din comuna Horea va fi restaurată cu fonduri europene

Comuna Horea a devenit cel de-al saselea beneficiar care a semnat un contract de finantare nerambursabila prin Programul „Regiunea Centru”. ”Biserica din vale”- dupa cum i se spune Bisericii ”Sfintii Arhangheli” din centrul comunei – este locul unde generatii intregi de moti s-au botezat si cununat. Aflata acum intr-o stare avansata de degradare, lacasul de cult va fi restaurat si va fi redeschis peste 3 ani, pentru noi evenimente organizate de Parohia Ortodoxa Româna.

Contractul de finantare cu o valoare de peste 1,7 milioane euro, vizeaza implementarea proiectului „Restaurare, refunctionalizare si punere in valoare a Bisericii Sfintii Arhangheli Horea”, finantat prin Prioritatea 7 – O REGIUNE CU TURISM SUSTENABIL, Interventia 7.1.1 – Conservarea, protectia si punerea in valoare a patrimoniului cultural UNESCO si de clasa A, din cadrul PR Centru 2021-2027.

Cu o perioada de implementare de 30 de luni (din octombrie 2024, pâna in aprilie 2027) si o valoare totala de 8.594.357,22 lei, acest proiect urmareste sa contribuie la dezvoltarea turismului cultural si la revitalizarea comunitatii locale. In urma semnarii acestui contract, va incepe restaurarea monumentului istoric, prin lucrari de arhitectura, reabilitarea acoperisului si amenajarea spatiului exterior. Aici se vor organiza ulterior activitati culturale si educative care vor implica comunitatea locala si vor atrage vizitatori. Beneficiarul propune, prin proiect, revitalizarea acestui loc de suflet, prin realizarea de ateliere de teatru, fotografie, gastronomie traditionala, cursuri de ghizi turistici, expozitii si concerte de colinde. Finantarea acopera si digitizarea obiectivului de patrimoniu prin reconstructia 3D a bisericii, dezvoltarea unei aplicatii mobile interactive dedicate traditiilor motesti si organizarea unui eveniment de video mapping pe fatada bisericii. Toate acestea ar trebui sa duca la cresterea numarului de vizitatori si integrarea obiectivului in circuite turistice regionale, printr-o strategie de marketing si colaborari cu agentii de turism, precum si la diversificarea vietii social-economice a locuitorilor.

„Acest contract de finantare asigura necesarul de fonduri pentru ca monumentul istoric si de arhitectura din comuna, locul unde generatii intregi de moti s-au rugat, sa fie restaurat si reinclus in viata localnicilor. Semnarea acestui contract de finantare demonstreaza interesul administratiei locale, sustinuta de comunitatea de moti, pentru protejarea valorilor zonei si valorizarea unui loc deosebit pentru manifestari culturale si religioase. Astfel de proiecte, concura la valorificarea patrimoniului cultural si dezvoltarea unui turism sustenabil. In Regiunea noastra, pâna in prezent, pe Prioritatea 7 a Programului „Regiunea Centru” sunt depuse 12 proiecte, din care, 5, cu o valoare de aproape 15,6 milioane euro, au fost deja semnate. Pastrarea identitatii culturale locale si coeziunea comunitara generate prin aceste proiecte, reprezinta obiective pe care le sustinem, vitale pentru localnici. Aceste initiative demonstreaza ca patrimoniul poate deveni un motor pentru dezvoltare economica si sociala, contribuind la crearea unei regiuni in care valorile culturale si naturale sunt protejate si apreciate deopotriva de localnici si vizitatori”, a declarat Directorul general al ADR Centru, domnul Simon Cretu.

Situata in centrul localitatii Horea, la confluenta a doua cursuri de apa: Valea Albacului si Valea Arazii, Biserica „Sfintii Arhangheli” este un monument istoric de mare insemnatate, inscris in Lista Monumentelor Istorice. Construita prin munca si cheltuiala locuitorilor din zona acum aproape doua secole, intre 1842 si 1847, edificiul a fost ridicat din piatra de râu si caramida si reprezinta un simbol istoric important pentru Tara Motilor, fiind legata de figura emblematica a lui Avram Iancu. Proiectul finantat va contribui la dezvoltarea sustenabila a comunei Horea, atragând anual cel putin 3.000 de vizitatori interesati de turismul cultural, religios si ecologic. De asemenea, vor fi create noi oportunitati de antreprenoriat local si de implicare comunitara, stimulând astfel dezvoltarea economica a regiunii si consolidând identitatea culturala locala.

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Plata taxelor fără debit și a amenzilor, mai accesibilă cetățenilor din Alba Iulia

Publicat

în

Plata taxelor fără debit și a amenzilor, mai accesibilă cetățenilor din Alba Iulia

Primăria Alba Iulia diversifică serviciile și adăugă unul dintre cele mai solicitate: plata taxei judiciare de timbru.

âAstfel, cetățenii vor putea achita taxele rapid și sigur prin intermediul stațiilor de plată SelfPay disponibile la nivel național. Prin intermediul sistemului, pe care Primăria Alba Iulia l-a implementat începând cu anul 2021, pot fi achitate două diferite tipuri de amenzi și taxe: amenzi de circulație, amenzi rovignetă, amenzi ANPC, taxe speciale SPCLEP, taxă certificat fiscal, taxă notarială de timbru, taxă divorț, taxă carte de identitate și multe altele.

Acest proces nu doar reduce aglomerația și cozile la ghișee, ci crește și eficiența activităților administrative, permițând angajaților să se ocupe de alte nevoi ale cetățenilor, au precizat reprezentanții administrației locale. Potrivit acestora, un beneficiu major al digitalizării este accesul la servicii în multiple locații și în intervale orare mai mari, atingându-se standardele de eficiență în interacțiunea cu administrația publică.

Albaiulienii sunt îndemnați să efectueze plățile la una dintre cele peste 40 stații de plată SelfPay, amplasate în supermarketurile și magazinele din Alba Iulia. O stație de acest tip este amplasată în sediul Direcției de Venituri (strada Ardealului nr. 1), iar plățile cu cardul bancar sunt acceptate.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

1,5 milioane de lei pentru digitalizarea și îmbunătățirea accesului la serviciile medicale, la Spitalul Orășenesc Cugir

Publicat

în

Spitalul Orășenesc Cugir a semnat un contract de 1,5 milioane de lei pentru digitalizarea și îmbunătățirea accesului la serviciile medicale

Reprezentanții Spitalului Orășenesc Cugir au anunțat recent faptul că a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul “Guvernanta digitală eHealth și interoperabilitate în cadrul Spitalului Orășenesc Cugir”, în valoare de aproape 1.500.000 lei, prin care se preconizează o serie de schimbări strategice menite să îmbunătățească experiența pacienților și eficiența operațiunilor interne.

Prin realizarea proiectului reprezentanții spitalului preconizează schimbări de substanță în următoarele direcții strategice:

-Creșterea gradului de satisfacție al pacienților care vor beneficia de îngrijire medicală;
-Îmbunătățirea capabilităților interne de administrare a pacienților și a evenimentelor medicale;
-Realizarea unui control mai bun al costurilor spitalului prin creșterea gradului de predictibilitate și planificare a activităților interne;
-Automatizarea proceselor interne care sunt consumatoare de timp și care necesită multă activitate manuală;
-Creșterea gradului de interconectivitate și interoperabilitate atât intern, în cadrul spitalului, cât și cu alte unități medicale;
-Creșterea nivelului de securitate și confidențialitate a datelor.

Managerul spitalului, Florin Arion,se declară mulțumit de continuarea eforturilor pentru îmbunătățirea accesului pacienților la servicii de înaltă calitate, transmit reprezentanții Spitalului Orășenesc Cugir.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba