Site-ul, care se va numi Monitorul Preturilor, va fi functional pana la finele anului, iar prin intermediul acestuia va fi creata o presiune concurentiala asupra magazinelor, menita sa ofere clientilor preturi din ce in ce mai avantajoase, scrie Mediafax.

Potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, citat de agentia de presa, cea mai mare problema cu care se va confrunta autoritatea pe care o conduce in realizarea proiectului o reprezinta reticenta reprezentantilor marilor lanturi de magazine de a se implica. Acestia sustin ca o astfel de monitorizare este greu de realizat, intrucat modificarile de pret pot aparea zilnic si chiar de mai multe ori pe zi.

„Retailerii considera ca este complicat sa furnizeze preturile produselor pe care le comercializeaza. In cele din urma, dupa mai multe multe intalniri si discutii cu reprezentantii fiecarui lant de magazine, acestia au fost de acord cu realizarea proiectului”, a declarat Bogdan Chiritoiu pentru Mediafax.

Citește și Benzinarii vor fi monitorizaţi de Consiliul Concurenţei! De ce nu reduc preţurile la carburanţi

Oficialul institutiei a transmis ca, in ciuda opozitiei marilor magazine, aceasta masura va fi adoptata, cel mai probabil, pana la finalul anului in curs: Transparenta proiectului, faptul ca se vor gasi intr-un singur loc preturile de la mai multe magazine si pot fi comparate, nu trezeste entuziasm la nivelul tuturor. In ciuda acestui fapt, se pare ca aceasta este tendinta in toata lumea, nu numai la noi si ca urmare, un asemenea instrument va aparea, indiferent daca retailerilor le place sau nu. Vrem ca proiectul sa fie gata pana la sfarsitul anului”, a mai spus Chiritoiu.

In prezent, Consiliul Concurentei urmareste preturile a 18 produse

De la 1 iunie, odata cu reducerea TVA la 9% la toate produsele alimentare, bauturile nealcoolice si serviciile de alimentatie publica, Consiliul Concurentei a demarat o actiune de monitorizare a preturilor a 18 produse din aproximativ 600 de magazine. Intre aceste magazine se regasesc si urmatorii noua retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny si Profi.

Potrivit presedintelui Consiliului, in lunile mai si iunie a fost inregistrata o scadere de 12% a preturilor alimentelor in comertul modern, lucru care demonstreaza existenta unei concurente puternice intre marile magazine. De altfel, acestea sunt si obiectivele pe care autoritatea si le-a propus: pe de-o parte, informarea consumatorilor care vor putea compara preturile si identifica magazinele de unde pot cumpara alimentele de baza la cele mai mici preturi, iar pe de alta parte, scaderea preturilor ca urmare a cresterii concurentei intre magazine.

Nota: Proiectul de lansare a Monitorului Preturilor va fi coordonat de Consiliul Concurentei, in parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului. Totodata, conform declaratiilor lui Bogdan Chiritoiu, autoritatea se va consulta cu Asociatia Nationala a Comerciantilor Mici si Mijlocii, dar si cu un ONG, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor.

Proiectul a fost anuntat din 2010 de Ministerul Economiei, dar nu s-a mai realizat

In 2010, Ministerul Economiei, condus de Adriean Videanu, a dorit lansarea unui proiect asemanator, intitulat Observatorul Preturilor, prin care se dorea crearea unei competitii reale intre lanturile de magazine.

”Demersul reprezinta informarea corecta a cetateanului asupra preturilor sau evolutiei preturilor. Vom cere lanturilor de magazine sa ne transmita listele de preturi. De asemenea, se impune o campanie sociala, adica CNA sa accepte o campanie sociala de corecta informare a populatiei, iar informarea sa se faca si prin mass-media”, preciza la acea vreme Adriean Videanu.

Sursa:avocatnet.ro