Știri
Ciubăritul, văsăritul sau torsul lânii, printre meșteșugurile și îndeletnicirile tradiționale din Alba: Care este istoria lor
In cele mai vechi timpuri se pare ca localnicii s-au indeletnict cu extractia aurului din nisipurile aluvionare din raul Aries sau alte vai ce curgeau spre Aries
O posibila dovada o constituie Movilele de la Tarau. Chiar si o legenda din partea locului face referire la o zana buna care le-ar fi aratat oamenilor unde sa sape pentru a da de aur, cu conditia sa nu se lacomeasca si sa scota mai mult decat le-ar trebui pentru a-si duce zilele in indestulare.
Dar lucrul de baza pentru oamenii din partea locului a fost si a ramas cel de la padure si prelucrarea lemnului. Intr-o statistica intocmita pe la mijlocul primei jumatati a secolului XX se arata ca in Scarisoara existau 600 de ciubarari, 400 de cercurari, 100 de taietori de padure si sase scandurari (cei ce produceau cherestea cu ajutorul joagarelor
Taiatul cu firezul sau joagarul
Este o instalatie alcatuita din mai multe panze de fierastrau, actionate printr-un mecanism de forta apei, cu ajutorul carora se taiau scandurile sau foastanele (dulapi). O asemenea instalatie putea sa taie zilnic aproximativ 60 – 80 de scanduri la lungimea de 4 metri. Astazi instalatiile de debitat lemn sunt alimentate la curent si au o productivitate mult mai mare.
Aparitia acestei indeletniciri nu poate fi localizata in timp. Ciubararii realizau din doage butoaie, ciubere, donite,alte vase mai mici numite „zdroabe”. Ei isi procurau lemnul pentru vasarit din padurile statului, urbariale sau comunale. Plata o faceau in padure „la butuc” padurarului sau brigadierului silvic. Doagele le faceau in padure si daca era vara le uscau tot acolo, cladite in „casulii”. Iarna doagele erau uscate in casa in jurul hornului de la soba sau in podul casei. Ciuberele erau transportate apoi la targurile de tara cu ajutorul carutelor. In caruta incarcau si donite, cofite intr-un cuvant zdroabe, care le dadeau pentru fan la cai ori pentru mancare.
Existau mai multe categorii de ciubarari:
– holoangarii – recrutati dintre cei mai saraci locuitori. Acestia, indata ce terminau cu cositul, isi puneau uneltele in desagi, luau cu ei cateva cercuri si plecau prin tara oferindu-si serviciile la repararea butoaielor sau ciuberelor. Ei lucrau mai mult pe mancare si bani.
– ciubararii de casa – aflati printre cei ce nu aveau cai si si caruta. Acestia confectionau doar vasele fara a se mai ocupa de vanzarea lor. Le dadeau in baza unor intelegeri „sfarnarilor”
– sfarnarii – erau cei care cumparau de la ciubarari vasele pe care le vindeau ulterior la targurile de tara sau prin satele de campie pe care le strabateau. Cei mai vestiti sfarnari erau vidrenii de pe Ariesul Mic, care aveau carute mari, „facute cu maiestrie si ferecate zdravan”.
Cercurarii
Erau, de regula, meseriasi mai saraci, care aveau in cel mai fericit caz cate un cal. Mergeau prin tara cu calul sau pe jos, ducandu-si uneltele pe spinarea calului sau in spate. Cei cu cal duceau cu ei si cercuri de tufa, facute acasa, iar cei care colindau satele pe jos utilizau de regula cercuri de fier, cumparate din magazinele de la oras.
Sindrilarii
Si aceasta ocupatie era destul de intalnita in zona Scarisoarei pentru ca pana in a doua jumatate a secolului XX casele erau acoperite cu sindrila. Sindrilarii isi confectionau sindrilele in padurile de brad sau molid, daca aestea erau mai indepartate de casa, ori chiar in gospodarie, cand padurea era in apropiere.
Fierarii
Si aceasta categorie de meseriasi a fost destul de numeroasa la un moment dat din cauza venirii in comuna a unor grupuri de rromi (tigani). Sosirea acestora in comuna ar putea fi localizata undeva la jumatatea secolului XIX. Ca meseriasi acestia confectionau securi, potcoave, piedici pentru cai si carute, fiere de plug, cutite, sfredele, mezdrele si alte obiecte din fier necesare in casa ori gospodarie. Comuna a mai avut cojocari si croitori vestiti. Acestia confectionau din piei de miel sau de oi cojoace si pieptare foarte frumos ornamentate. Croitorii realizau de obicei imbracaminte pentru oamenii din sate: cioareci si tundre din panura.
Mestesugurile si indeletnicirile casnice
Sunt practicate de regula de femeile din sat, fiind un mijloc de existenta pentru familie. Practic prin tors, tesut sau crosetat se asigurau cele necesare imbracamintii. Din firele de in si canepa si din lana oilor se realizau toate articolele pentru imbracaminte.
Topitul inului si al canepei
Dupa ce firele de in sau canepa erau secerate, se legau manunchi (manusi) si se introduceau intr-o topila, o groapa special amenajata, umpluta cu apa, in care firele respective erau tinute doua-trei saptamani, pana ce se desprindea parte lemnoasa de pe ele. Se scoteau apoi la soare ori erau puse pe cuptor la uscat. Urma o alta operatie – melitatul, in vederea obtinerii caltilor. Acestia erau melitati din nou, periati sau trasi prin piepteni pentru a se obtine fuiorul. Fuiorul era tors, apoi prin alte operatii succesive – raschirat, tinut in parlau pentru albire, urzit – se trecea la tesutul panzei. Primele operatii de la cules-topit si pana la tors se efectuau in perioada august-octombrie, iar de la tora pana la tesut in perioada de iarna, respectiv din noiembrie pana prin februarie. Din pinza asfel obtinuta se confectionau cearceafuri, fete de perne, prosoape, camasi. Firele de in sau canepa mai erau folosite la tesutul desagilor, straitelor ori sacilor.
Prelucrarea lanii
Aceasta necesita mai putine operatii pana ajungea sa fie covor sau suman. Dupa tunsul oilor lana era spalata, uscata si dusa la darac unde se obtineau caierele de lana. Se torcea apoi in fire mai subtiri sau mai groase, dupa trebuinta. Urma tesutul in razboi. Tesatura pentru sumane era dusa la valtori, unde se ingrosa si se transforma in panura din care se confectionau cioarecii (pantaloni grosi), tundrele si cergile de pat. O alta categori de tesaturi este cea a covoarelor cu motive nationale sau a paretarelor (covoare ce se intindeau pe peretii camerelor). Aceste tipuri de covoare faceau parte obligatoriu din zestrea fetelor de maritat.
MESTERI POPULARI
Aurelia Pasca. Este una din miile de “Penelope” ale Apusenilor. De la parinti, la inceput, si, mai apoi, ambitioasa, de una singura, a invatat sa toarca lana si canepa, sa urzeasca si sa navadeasca, sa teasa si sa coasa. Toate aceste lucruri trebuiau stiute de fetele si nevestele motilor. Ca si credincioasa sotie a lui Ulise, nevestele de moti, in asteptarea barbatilor plecati dupa bucate prin tara, teseau panze, covoare, prosoape (tindee), coseau fete de masa, draperii,perdele (fironguri),impleteau ciorapi (strimfi), veste (laibare) din lana. Aurelia Pasca si-a castigat un renume printre femeile din Scarisoara. Daca mai e nevoie de o zestre pentru fata, daca s-a rupt plapuma “aia calduroasa, de lana”, “musai traba mers la nana Aurelie sa puna ceva pa razboi”, cum se exprima o localnica. Iar nana Aurelia Pasca ii asteapta pe toti cei interesati de covoare cu inflorituri, de alese cusaturi si chiar pe cei curiosi sa vada cum se tese la razboi. Nana Aurelia ii usor de gasit. Casa ei este pe strada Principala, la numarul 198. Are si telefon: 0258 778667.
Dumitru Pasca. Dupa cum spune un proverb ca “aschia nu sare departe de trunchi, asa si cu baciul Dumitru, un veteran al cioplitului lemnului. Ca orice copil de mot, aceasta indeletnicire a deprins-o “cioplind din brisca un darab de lemn cand vedea de vite”, alaturi de alti copii ai satului. Numai ca vremea a trecut si copilul cu brisca s-a transformat in omul cu jilaul (rindeaua). Din joaca de copil s-a nascut o pasiune, caci numai asa ceva poate fi, cand si la batranete stai cu “zdroabele” pe langa tine si tot cioplesti la ele. Dumitru Pasca a lucrat zeci de ani la Cooperativa “Motul” din Campeni, unde a realizat nenumarate obiecte de artizanat din lemn, destinate cu prioritate pietelor occidentale. Pentru ai casei, pentru vecini si alti consateni, cat si pentru clientii din tara, din scaunul vasarului si de sub ascutisul mezdrelei a scos rand pe rand vozuri pentru prune, mere si struguri,cazi din lemn, ciubere, donite pentru apa, butoaie, tulnice si “zdroabe”( vase din lemn de mici dimensiuni pentru pastrarea untului, sarii, zaharului, condimentelor si a altor alimente). Dumitru Pasca locuieste in Scarisoara, pe strada Principala, la numarul 192. Numar de telefon: 0258 778801.
Pescar de… Aries
Si astazi pastravul de pe Ariesul Mare este la mare cautare si mare tocmeala, ca nu-i tocmai usor sa prinzi cu undita aceste adevarate naluci ale apelor repezi de munte. Si cu toate aceste greutati sunt oameni care incearca sa le vina de hac pastravilor, cei mai gustosi pesti dupa cum ii aprecia si Craiul Muntilor, Avram Iancu. Apele Ariesului la Scarisoara, si celelalte rauri de munte adapostesc pastravul indigen (Salmo trutta fario). In undita lui Doru Stelian Mocan se prind si lipani (Thymallus thymallus) si zglavoace (Cottus gobio) si boisteni (Phoxinus phoxinus), acestia din urma inruditi cu pastravul. Cand da norocul peste pescar, mai prinde si cate o mreana de munte. Pestii prinsi ii valorifica fie la localnici, fie la cei aflati in trecere pe Valea Ariesului.
Sursa: scarisoara.ro
Știri
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
Asteptam cu multa nerabdare perioada Craciunului pentru a ne bucura impreuna de venirea in lume a Celui mult asteptat de intreg neamul omenesc
Una dintre cele mai mari bucurii ale Craciunului este sa ascultam colinde, sa primim colindatorii, sau chiar sa mergem noi insine la colindat.
Fara a ne uita in ograda altora, pentru ca nu este aici locul pentru aceasta, putem fi recunoscatori stramosilor nostri pentru mostenirea extraordinara pe care ne-au lasat-o; avem sute si sute de colinde, unele precrestine, altele increstinate si altele pur crestine, toate de o valoare inestimabila.
Totusi, perioada aceasta in care se canta colinde ramane foarte scurta si am vrea sa facem intr-un fel sa ne bucuram cat mai mult de aceste valori inestimabile pe care le avem. Exista prin traditie perioada dintre Sfantul Nicolae (6 decembrie) si Sfantul Ioan (7 ianuarie) in care se canta colinde – atat cele referitoare la Nasterea Domnului, cat si cele de Anul Nou.
In unele zone, de pilda, se colinda din 6 decembrie, de Sfantul Nicolae, pana imediat dupa Craciun. Potrivit traditiei, e voie a se canta despre nasterea Domnului nostru, Iisus Hristos, din 21 noiembrie, odata cu sarbatorirea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.
Dar Biserica ne da un raspuns foarte clar in legatura cu timpul in care cantam colindele; astfel, gasim in slujba Utreniei din ziua Praznicului Intrarii in Biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie) urmatoarea Catavasie: „Hristos Se naste, mariti-L, Hristos din ceruri, intampinati-L, Hristos pe pamant, inaltati-va!”, cu nota: din aceasta zi, aceste Catavasii se canta pana la intaia zi a lui Ianuarie.
Deci Sfintii Parinti, „care le-au randuit pe toate bine”, au facut o legatura telogica foarte clara intre Praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului – cand cea aleasa de Dumnezeu sa-I fie Maica a intrat in Templu pentru a primi in pantecele sau cel preacurat, la plinirea vremii, pe Insusi Fiul lui Dumnezeu – si Praznicul Nasterii Domnului, cand Soarele dreptatii ne-a rasarit.
Ca sa rezumam, colindele se canta intre 21 noiembrie si 1 ianuarie, putandu-se prelungi aceasta perioada fara frica de a gresi pana pe 7 ianuarie. Preot Costin Butnar
Citește și crestinortodox.ro
Știri
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
Este salutul specific sibienilor şi ardelenilor, în general…No, aşa îşi românii, saşii, maghiarii din Ardeal
Nu este o modă sau un moft, ci o tradiţie, un semn de respect faţă de cel care-ţi iese în cale. Iată istoria.
Servus!
Să luaţi aminte: Servus (în germană „servus”, în cehă „servus”, în maghiară „szervusz”, în croată „serbus” sau „servus”, în poloneză „serwus”) este o formă de salut folosită în mod familiar în Europa Centrală şi de Est, extrem de agreată, chiar împământenită în zona Ardealului.
Etimologie
Cuvântul provine din latinescul „servus”, care înseamnă „servitor”. Este o elipsă a expresiei latineşti „ego sum servus tuus” (în traducere ad litteram „eu sunt servitorul tău”, tradus şi ca „Sunt la dispoziţia ta”).
Deşi am fi tentaţi să credem că termenul „servus” provine din latină, lingviştii consideră că formula de salut, fără îndoială latinească la bază, a fost preluată la noi mult mai târziu, din limba germană (prin influenţa saşilor şi a şvabilor).
„Servus humillimus” era o formulă de salut folosită de romani şi însemna „sluga dumitale preaplecată!”. Salutul era utilizat doar între bărbaţi şi numai de la cei inferiori către superiori, termenul „servus” având semnificaţia de sclav sau rob (şerb).
Majoritatea specialiştilor consideră că termenul ar fi fost preluat în română, abia în perioada Imperiului Austro-Ungar, din germană. Aşa se explică şi faptul că formula de salut se utilizează încă, nu doar la noi, în Ardeal, ci şi în sudul Germaniei, Austria, Ungaria şi Polonia. În plus, este de remarcat că doar în Germania cuvântul şi-a păstrat forma grafică similară cu a noastră: „servus”, pe când ungurii scriu „szervusz”, iar polonezii „serwus”.
În schimb, de la maghiari am preluat formula de salut „servus tok” (atunci când se face referire la un grup de cunoscuţi) sau „szia”, formule care s-au încetăţenit.
De la cuvântul latinesc înrudit sclavus (în traducere tot „slujitor”, „servitor”) este derivat şi salutul italian ciao (din schiavo), româniazat în „ceau”, pe la Sibiu sau Timişoara.
Sursa:sibiunews.net
Știri
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană
Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus proiectul pentru mobilitate urbană prin care mai multe străzi vor fi modernizate și reabilitate. Vor fi construite și o parcare supraetajată (Park&Ride) și un depou pentru autobuze și microbuze.
Primăria Municipiului Blaj a depus, în data de 15 noiembrie 2024, la Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR), proiectul „Coridor Mobilitate Urbană prin Traseu Mobilitate Urbană, Amenajare Depou și Construire Park&Ride în Municipiul Blaj”.
Proiectul, în valoare de peste 6 milioane de euro, este finanțat prin Programul Operațional Regional (Regio) 2021-2027.
Fondurile europene pe această linie de finanțare sunt alocate DOAR MUNICIPIILOR, iar Blajul este al doilea municipiu, din cele peste 20 arondate ADR Centru, care a depus cerere de finanțare pe mobilitate, punctajul obținut de proiectul nostru fiind de 97 (din 100)!
În cadrul acestui proiect, vor fi reabilitate și modernizate complet străzile Clujului, Gheorghe Doja, Gării și Eroilor, va fi construită o parcare supraetajată (Park&Ride) și va fi amenajat, la intersecția străzii Clujului cu Stația de epurare, un depou pentru autobuze și microbuze.
Termenul de finalizare este anul 2030.
-
Știriacum 19 ore
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 14 ore
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum o zi
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știriacum 5 zile
Costumul popular din Apuseni: Păstrează unitatea portului românesc prin piesele ce îl compun
-
Știriacum 5 zile
Top 10 locuri de vizitat toamna: Casa de Piatră, cătun din Parcul Natural Apuseni, între destinațiile recomandate
-
Știriacum 11 ore
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
-
Știriacum o săptămână
Lăsata Secului în Postul Crăciunului: Tradițiile și obiceiurile zilei de 14 noiembrie
-
Sănătateacum o săptămână
Cum îți dai seama că suferi de diabet: 14 noiembrie, Ziua Mondială de Luptă împotriva Diabetului