Când trecem la cauciucuri de iarnă și cum le recunoaștem? Trebuie folosite cauciucuri de iarnă atunci când temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Amprenta de pe cauciucuri de iarnă este mult mai reliefată decât la o anvelopă de vară. Cauciucuri de iarnă au pe ele „un fulg de nea” sau inscripția M+S ca marcaje și înseamnă că aceste cauciucuri de iarnă sunt testate și omologate. Pe suprafaţa de rulare există tăieturi speciale, de tip lamelar dispuse în curbe şi în zig zag. Potrivit specialiștilor, dacă sunt folosite la temperaturi mai mari de 7 grade, cauciucurile de iarnă nu se vor toci, însă ţine foarte mult şi de modul în care conduce șoferul atunci când vremea e mai caldă iarna.
Ce ți se întâmplă dacă nu ai anvelope de iarnă și provoci un accident? Sancțiunea contravențională aplicată este amendă de la 9 la 20 de puncte și ca măsură complementară se reține certificatul de înmatriculare. Pe lângă amendă, potrivit legii, dacă faci un accident și nu ai cauciucuri de iarnă suporți toate costurile în urma „operaţiunilor de degajare şi de fluidizare a traficului sunt suportate de cel vinovat”.
Cât de bune sunt cauciucurile de iarnă second hand? Potrivit legii, se poate merge cu cauciucuri de iarnă până la limita de uzură a canalelor de 1,6 mm. Potrivit testelor, de la 8 mm, cât are un cauciuc nou, până la 4 mm, aderenţa e mai scăzută, dar de la 4 mm scade abrupt, iar şoferul poate avea probleme serioase. Deci mare atenție atunci când alegeți cauciucuri de iarnă second hand.
De asemenea, anvelopele „all seasons” nu nu pot înlocui cauciucurile de iarnă. Explicația e simplă: o caracteristică a anvelopelor all seasons e că amprenta pneului pentru anotimpul de iarnă este pe mijloc, iar pe margine e amprentă pentru vară. Practic oferă doar 50% siguranţă faţă de anvelope dedicate fiecărui anotimp în parte, față de cauciucuri de iarnă.
Citește și Maşinile noi şi diesel, preferatele românilor
Cum acţionează cauciucul de iarnă pe zăpadă? Cauciucurile de iarnă nu alunecă pe gheaţă, ci pe apa formată între zăpadă şi cauciuc. Datorită forţei de apăsare apare o degajare de energie, energie care se transformă în căldură, cea care face să se topească gheaţa şi zăpada. Cu cât e mai frig afară, cu atât avem aderenţă mai bună, pentru că se face mai greu stratul de apă. E același principiu ca la doi bulgări de zăpadă: nu alunecă niciodată unul pe celălalt. De aceea există tăieturi lamelare şi curbe pe cauciucul de iarnă. Acolo agaţă zăpada, iar cea din cauciuc cu cea de pe carosabil fac efectul „zăpadă- zăpadă” și crează o aderenţă bună.
Foarte important, atunci când cumpărați cauciucuri de iarnă noi fiți atenți și la inscripția DOT și un număr format din patru cifre. Ultimele două reprezintă anul de fabricație. Evitați să cumpărați cauciucuri de iarnă mai vechi de cinci ani, întrucât își pierd din proprietăți și rezistență.
Sursa:greatnews.ro