Știri
Când și cum a apărut primul permis de conducere: Cum se desfăşura examenul auto în 1911
Permisul de conducere este o autorizaţie administrativă necesară pentru a conduce pe drumurile publice vehicule motorizate. Acest document a devenit foarte important pentru mulți locuitori ai planetei.
E adevărat că înainte de existența acestui document pentru cei care desfășurau transport public de persoane – birjarii – exista un document care prevedea o serie de reguli de conduită pe care aceștia trebuiau să le respecte. Din acest motiv impunerea unui permis de conducere încă de la apariția primului autovehicol nu pare a fi un lucru de neînțeles.
Așadar primul permis de conducere a apărut odată cu primul autovehicol – Motorwagen. Persoana care a avut pentru prima dată în buzunar un astfel de act a fost Karl Benz. Evident, el nu a trebuit să rezolve teste auto la poliția rutieră sau să dea proba traseului, pentru a se bucura de el. La vremea aceea, 1888, nu exista niciun fel de reglementări cu privire la automobile, care erau mai degrabă asimilată invențiilor. Permisul lui Benz era, de fapt, un act prin care acesta putea să circule pe străzi cu automobilul pe care doar ce îl inventase. Necesitatea permisului a apărut din cauza faptului automobilul său era zgomotos și făcea mult fum și acest lucru îi deranja pe locuitorii din localitatea lui Benz, ceea ce l-a făcut să solicite permisiunea de a circula din partea Ducatului Baden.
Timp de mai mulţi ani permisele de conducere erau acordate oricui le cereau. Abia din 1903, Prusia a introdus un test pentru cei care doreau să conducă un automobil. În același timp în Marea Britanie trecea o lege Motor Car Act 1903, prin care dejenea obligatoriu ca fiecare sofer sa aibă un permis. Vârsta minimă era de 17 ani, iar viteza maximă de deplasare era de … 20 km/h. Primul test de conducere a fost introdus in aceasta tara abia în 1934. Pe atunci, accentul era pus pe calitatea de mecanic, nu pe cea de şofer.
În ceea ce priveste Germania din 1910 este introdusă obligativitatea permisului. Majoritatea statelor europene a introdus documentul, ultimul stat fiind Belgia, abia în 1977. Practic, până în acest an, în Belgia se putea obţine un permis de circulaţie fără niciun fel de examen auto.
Permisul de conducere în România
Un prim document care reglementa circulaţia, a apărut în ţara noastră a apărut la puțin timp după unirea principatelor în 1859. Evident, pe vremea aceea se referea la circulaţia trasurilor pe drumurilor publice şi solicită un livret pe care birjarii trebuia să îl aibă la îndemână. Aceştia nu aveau voie să circule decât la pas şi nu puteau să stropească pietonii în timp ce circulau, ceea ce nu ar fi rău să ia aminte și șoferii în ziua de azi. După venirea regelui Carol I, în anul 1868, regulile au fost înăsprite, iar conducătorii trăsurilor trebuiau să fie curaţi, cu haine decente şi să respecte și o serie de alte reguli. Este anul în care se introduce şi vârsta minimă de 21 de ani pentru cei care doresc să conducă o trăsură pe drumurile publice.
Chiar dacă e greu de crezut primele automobile din România au fost unele hybrid. Multi asimilează greșit primele mașini din țara noastră cu Dacia, apărută din 1968. România se află în topul țărilor care au introdus mașinile pe drumurile ei.
Primele vehicule de transport din România datează din 1895, când circulau pe drumurile din Bucuresti două camioane realizate de o companie franceză numită Gardner-Serpollet. Acestea aveau motoare cu aburi. În anul 1900, în București s-a introdus Serviciului Circulației. Primul vehicul înregistrat oficial a fost un automobil dotat cu motor pe ardere internă fabricat în Liege. Era de fapt o brijă fără cai și i-a aparținut proprietarului morii cu abur „Gheorghe Assan” de pe Ștefan cel Mare. Prințul Bibescu, un mare pasionat de sporturile cu motor și zbor, cel care a înființat un an mai târziu ACR, Automobil Club Roman, și-a comandat și el în 1900 același automobil de la fabrica din Liege.
Primul automobil închis care a circulat in Romania a fost un model Panhard, în anul 1904. Avea un motor cu ardere internă ce producea 16 cp, roți de lemn și 4 locuri pentru pasageri. În ace an au fost înregistrate 51 de automobile. Dacă în Belgia permisul de conducere se obţinea fără niciun fel de examen, în România primele examene au fost organizate în 1907, rezultat al creşterii numărului de autovehicule de pe străzi. În 1908, numărul de maşini din România era de 138.
Cum se desfăşura examenul auto în 1911?
Probele la care erau supuşi cei care doreau să se bucure de Brevetul de Conducere pentru Automobile erau diferite de cele de astăzi. Practic, există o probă de viteză pe drumurile publice şi mai există o probă de frânare în caz de urgenţă. În cadrul probei de frânare, în fata automobilului era aruncat un sac umplut cu paie.
Ulterior s-a primele regulamente s-au modificat. De exemplu erau sancţionate cu amenzi usturătoare neprezentarea permisului de conducere, depăşirea vitezei legale, care, la acea vreme, era cât a unui cal la trap, adică 12 km pe oră, circulaţia cu autovehicule neverificate de comisia formată pe lângă prefectura judeţeană.
Dintr-un proces verbal aflăm că trecerea cu viteză mare, pe la o răscruce din oraş, aproape lovind pietonii, i-a atras altui şofer o amendă zdravănă de 10.000 lei. Cum au procedat însă organele în drept când au descoperit o maşină care depăşea acea viteză legală de 12 km pe oră.
Sursa:historia.ro
Știri
22 noiembrie: Minți geniale de Gordon Korman, cartea lunii la Clubul de lectură al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba
Minți geniale de Gordon Korman, cartea lunii la Clubul de lectură al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba
Vineri, 22 noiembrie 2024, la ora 16.00, în organizarea Consiliului Județean Alba și a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, are loc o nouă întâlnire a Clubului de lectură „Lucian Blaga”.
Cartea lunii noiembrie este „Minți geniale”, scrisă de Gordon Korman și poate fi împrumutată de la Secția împrumut carte pentru copii a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba. Romanul scris de Gordon Korman este unul captivant și plin de umor, explorând teme precum prietenia, curajul și încrederea în sine.
Cartea spune povestea a patru adolescenți care studiază într-o școală specială pentru copii supradotați, iar acțiunea se centrează pe conflictele lor interioare, dar și pe pericolele care apar atunci când un grup de oameni cu talente extraordinare ajunge să lucreze împreună. Korman reușește să creeze astfel o poveste dinamică, în care cititorul este ținut în suspans, iar umorul subtil și stilul de narare accesibil sunt punctele forte ale romanului.
Dacă v-am trezit interesul, vă așteptăm să faceți parte din clubul nostru de lectură, un club în creștere, destinat copiilor cu vârsta cuprinsă între 8 -14 ani. Cu siguranță discuțiile pe marginea cărții propuse vor fi savuroase!
Proiectul 3.18 Clubul de lectură Lucian Blaga face parte din Programul 2 Animație culturală și este un proiect al Consiliului Județean Alba și al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.
Știri
Strada Humulești din Alba Iulia va fi modernizată pe o lungime de aproape 300 de metri: Investiție de peste 930.000 de lei
O stradă din Alba Iulia va fi asfaltată și modernizată
Administrația albaiuliană a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare ce vizează o stradă din cartierul Arex din Alba Iulia, printr-o investiție de peste 930.000 de lei.
Este vorba despre strada Humulești, care va fi modernizată pe o lungime de aproape 300 m. Potrivit documentației, în prezent strada este nemodernizată, respectiv este în stadiul de drum pietruit care prezintă gropi și denivelări.
Partea carosabilă nu are asigurată panta transversală necesară, favorizând stagnarea apelor pluviale și infiltrarea acestora la nivelul patului drumului. Pietruirea existentă are grosimi variabile, între 15 și 20 cm. Toate aceste defecțiuni îngreunează foarte mult desfășurarea circulației riveranilor, a mașinilor de intervenție și afectează dezvoltarea economică a zonei. Lucrările în valoare de aproape 935 de lei constau în amenajarea carosabilului cu beton asfalt încadrat cu borduri tip A, realizare de canale tehnice îngropate, realizare de rețea de canalizare cu guri de scurgere pentru preluarea apelor pluviale și realizarea de marcaje rutiere și indicatoare, amenajarea căilor de acces la proprietăți. Termenul de prestare a serviciilor și de execuție a lucrărilor este de 5 luni.
Știri
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
Asteptam cu multa nerabdare perioada Craciunului pentru a ne bucura impreuna de venirea in lume a Celui mult asteptat de intreg neamul omenesc
Una dintre cele mai mari bucurii ale Craciunului este sa ascultam colinde, sa primim colindatorii, sau chiar sa mergem noi insine la colindat.
Fara a ne uita in ograda altora, pentru ca nu este aici locul pentru aceasta, putem fi recunoscatori stramosilor nostri pentru mostenirea extraordinara pe care ne-au lasat-o; avem sute si sute de colinde, unele precrestine, altele increstinate si altele pur crestine, toate de o valoare inestimabila.
Totusi, perioada aceasta in care se canta colinde ramane foarte scurta si am vrea sa facem intr-un fel sa ne bucuram cat mai mult de aceste valori inestimabile pe care le avem. Exista prin traditie perioada dintre Sfantul Nicolae (6 decembrie) si Sfantul Ioan (7 ianuarie) in care se canta colinde – atat cele referitoare la Nasterea Domnului, cat si cele de Anul Nou.
In unele zone, de pilda, se colinda din 6 decembrie, de Sfantul Nicolae, pana imediat dupa Craciun. Potrivit traditiei, e voie a se canta despre nasterea Domnului nostru, Iisus Hristos, din 21 noiembrie, odata cu sarbatorirea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.
Dar Biserica ne da un raspuns foarte clar in legatura cu timpul in care cantam colindele; astfel, gasim in slujba Utreniei din ziua Praznicului Intrarii in Biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie) urmatoarea Catavasie: „Hristos Se naste, mariti-L, Hristos din ceruri, intampinati-L, Hristos pe pamant, inaltati-va!”, cu nota: din aceasta zi, aceste Catavasii se canta pana la intaia zi a lui Ianuarie.
Deci Sfintii Parinti, „care le-au randuit pe toate bine”, au facut o legatura telogica foarte clara intre Praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului – cand cea aleasa de Dumnezeu sa-I fie Maica a intrat in Templu pentru a primi in pantecele sau cel preacurat, la plinirea vremii, pe Insusi Fiul lui Dumnezeu – si Praznicul Nasterii Domnului, cand Soarele dreptatii ne-a rasarit.
Ca sa rezumam, colindele se canta intre 21 noiembrie si 1 ianuarie, putandu-se prelungi aceasta perioada fara frica de a gresi pana pe 7 ianuarie. Preot Costin Butnar
Citește și crestinortodox.ro
-
Știriacum o zi
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 20 de ore
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 2 zile
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știriacum 5 zile
Costumul popular din Apuseni: Păstrează unitatea portului românesc prin piesele ce îl compun
-
Știriacum 5 zile
Top 10 locuri de vizitat toamna: Casa de Piatră, cătun din Parcul Natural Apuseni, între destinațiile recomandate
-
Știriacum 17 ore
De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului
-
Știriacum o săptămână
Lăsata Secului în Postul Crăciunului: Tradițiile și obiceiurile zilei de 14 noiembrie
-
Sănătateacum o săptămână
Cum îți dai seama că suferi de diabet: 14 noiembrie, Ziua Mondială de Luptă împotriva Diabetului