Connect with us

Știri

Astăzi, ședință extraordinară a Consiliului Local Alba Iulia pentru anularea hotărârii de construire a platformei de gunoi, la Partoș

Published

on

Consiliul local al municipiului Alba Iulia se întrunește în şedinţă extraordinară cu convocare de îndată publică, pe data de 05 februarie 2020, orele 13B0, care va avea loc la sediul Primăriei municipiului Alba Iulia, str. Calea Moţilor nr.5A.

PROIECT AL ORDINII DE ZI:

  1. Proiect de hotărâre privind revocarea Hotărârii nr. 2/2020 a Consiliului local al municipiului Alba Iulia privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul ’’Construire platformă stocare temporară deşeuri menajere şi împrejmuire, amplasare modul control – Municipiul Alba Iulia”

În data de 04.02.2020 a fost depusă, la sediul instituţiei noastre, o plângere prealabilă împotriva HCL nr.2 din 28.01.2020 pe considerentul ca nu au fost respectate obligaţiile prevăzute de OUGR nr.57/2019 cu privire la procedura de organizare a şedinţei ordinare a Consiliului Local pentru aprobarea acesteia şi că situaţia creată prin imposibilitatea prestării activităţilor de colectare şi transport a deşeurilor menajere municipale pe amplasamentul actual al platformei de transbordare nu reprezintă un caz de forţă majoră sau de maximă urgenţă.

Faţă de cele de mai sus considerăm că au fost respectate prevederile legale de convocare a şedinţei si de aprobare a proiectului de hotarare, iar critica adusă condiţiilor in care poate convoca de urgenţă a şedinţă de consiliu local este neîntemeiată deoarece colectarea deşeurilor din municipiu reprezintă un serviciu comunitar de utilitate publică (potrivit Legii nr.101/2006 privind salubrizarea şi 51/2006 – legea serviciilor comunitare de utilităţi publice) care trebuie asigurat continuu pentru evitarea apariţiei unor situaţii neplăcute care pot afecta mediul şi sănătatea cetăţenilor

Mai mult, tocmai acest aspect care asigură caracterul de urgenţă al cazului a fost cel care ne-a oferit temeiul legal de suplimentare a ordinii de zi a şedinţei ordinare care era stabilită deja în data de 28.01.2020. în intervalul de timp scurs de la data de 16.01.2020 (data la care a fost emisă Decizia APM Alba cu privire la suspendarea Autorizaţiei de mediu a operatorului SC Polaris M Holding) pana la data şedinţei CL din 28.01.2020 s-a analizat posibilitatea identificării unui amplasament potrivit pentru asigurarea condiţiilor minime de funcţionare a platformei (existenta reţelelor de apa şi canal pentru branşamente, asigurarea iuminatului public) şi s-a eiaborarat documentaţia tehnico-economică în contextul în care termenul maxim impus de către Instituţia Prefectului pentru amenajarea noii platforme de stocare tempoarară a deşeurilor era 60 zile de la data de 20.01.2020.

Precizam ca, in acest context, au fost respectate si prevederile Legii nr.273/2006 privind finanţele publice locale cu privire la aprobarea documentaţiei tehnico-economice si cuprinderea in buget.

Cu privire la critica adusă de nerespectare a legislaţiei privind protecţia mediului subliniem faptul că obiectivul în cauză nu este un depozit de deşeuri menajere ci o platformă de stocare temporară deşeuri menajere, distanţele invocate de petenţi nefiind aplicabile în cazul de faţă.

Trebuie menţionate prevederile art.3 lit „e” din Legea 101/2006 care reglementează continuitatea serviciului de salubrizare, obligaţia autorităţii locale.

Fata de cele prezentate, propunem luarea în dezbatere a proiectului de hotărâre privind revocarea HCL nr. 2 din 28.01.2020.VICEPRTMAR CU ATRIBUŢII DE PRIMAR, PAUL VOICU

Prin plângerea prealabilă înregistrată la Primăria municipiului Alba lulia sub nr. 11644/2020, Cabinet de avocatură Brisc Legal solicită revocarea Hotărârii nr.2/2020 a Consiliului Local al municipiului Alba lulia cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-ecoonomici pentru obiectivul ’’CONSTRUIRE PLATFORMĂ STOCARE TEMPORARĂ DEŞEURI MENAJERE SI ÎMPREJMUIRE, AMPLASARE MODUL CONTROL – MUNICIPIUL ALBA IULIA”.

Se invocă nelegalitatea HCL nr.2/2020 prin prisma nerespectării obligaţiilor prevăzute de OUG nr.57/2019, respectiv:

nerespectarea obligaţiilor de convocare a consilierilor cu conţinutul prevederilor art.134(5) din OUG nr.57/2019, cel târziu până la data de 23.01.2020

proiectul de hotărâre în discuţie nu a fost adus la cunoştinţa locuitorilor municipiului Alba lulia sub nici o formă de publicitate

proiectul de hotărâre se impunea a fi supus avizării a cel puţin 2 comisii de specialitate a consiliului local

De asemenea se invocă nelegalitatea HCL nr.2/2020 prin prisma nerespectării legislţiei speciale, respectiv:

art.45 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale care prevede că obictivele de investiţii şi celelalte cheltuieli asimilate investiţiilor se cuprind în programele de investiţii anuale, anexe la buget, numai dacă, în prealabil, documentaţiile tehnico-economice, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor asimilate investiţiilor au fost elaborate şi aprobate potrivit dispoziţiilor legale

aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii nu respectă cerinţele imperative aferente fiecărei etape prevăzute de HGR 907/2016

nerespecatrea disatnţei de 1000 m faţă de locuitorii din cartierul Partoş

Analizând argumentele juridice evocate s-au constatat următorele aspecte:

in conformitate cu prevederule art.135 si următoarele din OUG nr.57/2019, proiectul ordinii de zi se redactează de către secretarul general al unităţii administrtiv teritoriale , cuprinde proiectele de hotărâre, rapoarte ale primarului, ale comisiilor de specialitate precum şi alte rapoarte sau informări

proiectul ordinii de zi al şedinţei consiliului local s-a adus la cunoştinţa locuitorilor prin mass-media în data de 22 ianuarie 2020, prevedere legală care a fost îndeplinită

Rezultă că au fost respectate prevederile art.134 alin (3) lit.”b”din OUG nr.57/2019, respectiv termenul de convocare al şedinţelor consiliului local în şedinţe extraordinare de 3 zile de la data comunicării dispoziţiei primarului.

în ceea ce priveşte proiectul de hotărâre cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul ’’CONSTRUIRE PLATFORMĂ STOCARE TEMPORARĂ DEŞEURI MENAJERE SI ÎMPREJMUIRE, AMPLASARE MODUL CONTROL – MUNICIPIUL ALBA IULIA” acesta a fost întocmit în data de 27.01.2020 şi s-a suplimentat ordinea de zi a şedinţei consiliului local din data de 28.01.2020, în conformitate cu prevederile art.135, alin (8) din OUG nr.57/2019 „suplimentarea ordinii de zi se aprobă numai pentru probleme urgente cu majoritatea simplă”

Necesitatea şi urgenţa suplimentării ordinii de zi a fost justificată prin raportul de specialitate nr.8417/2020 a Serviciului investiţii şi lucrări publice.

Faţă de cele prezentate mai sus considerăm că au fost respectate prevederile OUG nr.57/2019 cu privire la convocarea şedinţei de consiliu local si a suplimentării ordinii de zi cu proiectul de hotărâre care face obiectul plângetii prealabile.

Mai mult, tocmai acest aspect care asigură caracterul de urgenţă al cazului a fost cel care ne-a oferit temeiul legal de suplimentare a ordinii de zi a şedinţei ordinare care era stabilită deja în data de 28.01.2020. în intervalul de timp scurs de la data de 16.01.2020 (data la care a fost emisă Decizia APM Alba cu privire la suspendarea Autorizaţiei de mediu a operatorului SC Polaris M Holding) pana la data şedinţei CL din 28.01.2020 s-a analizat posibilitatea identificării unui amplasament potrivit pentru asigurarea condiţiilor minime de funcţionare a platformei (existenta reţelelor de apa şi canal pentru branşamente, asigurarea iuminatului public) şi s-a elaborarat documentaţia tehnico-economică în contextul în care termenul maxim impus de către Instituţia Prefectului pentru amenajarea noii platforme de stocare tempoarară a deşeurilor era 60 zile de la data de 20.01.2020.

Cu privire ia critica adusă de nerespectare a legislaţiei privind protecţia mediului subliniem faptul că obiectivul în cauză nu este un depozit de deşeuri menajere ci o platformă de stocare temporară deşeuri menajere, distanţele invocate de petenţi nefiind aplicabile în cazul de faţă.

Trebuie menţionate prevederile art.3 lit „e”din Legea 101/2006 care reglementează continuitatea serviciului de salubrizare, obligaţia autorităţii locale.

Fata de cele prezentate, propunem luarea în dezbatere a proiectului de hotărâre privind revocarea HCL nr. 2 din 28.01.2020.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

De când începem să cântăm colinde: Potrivit tradiției, din 21 noiembrie e voie a se cânta despre nașterea Domnului, odată cu sărbătorirea Intrării în Biserică a Maicii Domnului

Published

on

Asteptam cu multa nerabdare perioada Craciunului pentru a ne bucura impreuna de venirea in lume a Celui mult asteptat de intreg neamul omenesc

Una dintre cele mai mari bucurii ale Craciunului este sa ascultam colinde, sa primim colindatorii, sau chiar sa mergem noi insine la colindat.

Fara a ne uita in ograda altora, pentru ca nu este aici locul pentru aceasta, putem fi recunoscatori stramosilor nostri pentru mostenirea extraordinara pe care ne-au lasat-o; avem sute si sute de colinde, unele precrestine, altele increstinate si altele pur crestine, toate de o valoare inestimabila.

Totusi, perioada aceasta in care se canta colinde ramane foarte scurta si am vrea sa facem intr-un fel sa ne bucuram cat mai mult de aceste valori inestimabile pe care le avem. Exista prin traditie perioada dintre Sfantul Nicolae (6 decembrie) si Sfantul Ioan (7 ianuarie) in care se canta colinde – atat cele referitoare la Nasterea Domnului, cat si cele de Anul Nou.

In unele zone, de pilda, se colinda din 6 decembrie, de Sfantul Nicolae, pana imediat dupa Craciun. Potrivit traditiei, e voie a se canta despre nasterea Domnului nostru, Iisus Hristos, din 21 noiembrie, odata cu sarbatorirea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.

Dar Biserica ne da un raspuns foarte clar in legatura cu timpul in care cantam colindele; astfel, gasim in slujba Utreniei din ziua Praznicului Intrarii in Biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie) urmatoarea Catavasie: „Hristos Se naste, mariti-L, Hristos din ceruri, intampinati-L, Hristos pe pamant, inaltati-va!”, cu nota: din aceasta zi, aceste Catavasii se canta pana la intaia zi a lui Ianuarie.

Deci Sfintii Parinti, „care le-au randuit pe toate bine”, au facut o legatura telogica foarte clara intre Praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului – cand cea aleasa de Dumnezeu sa-I fie Maica a intrat in Templu pentru a primi in pantecele sau cel preacurat, la plinirea vremii, pe Insusi Fiul lui Dumnezeu – si Praznicul Nasterii Domnului, cand Soarele dreptatii ne-a rasarit.

Ca sa rezumam, colindele se canta intre 21 noiembrie si 1 ianuarie, putandu-se prelungi aceasta perioada fara frica de a gresi pana pe 7 ianuarie. Preot Costin Butnar

Citește și crestinortodox.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Continue Reading

Știri

No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului

Published

on

Este salutul specific sibienilor şi ardelenilor, în general…No, aşa îşi românii, saşii, maghiarii din Ardeal

Nu este o modă sau un moft, ci o tradiţie, un semn de respect faţă de cel care-ţi iese în cale. Iată istoria.

Servus!

Să luaţi aminte: Servus (în germană „servus”, în cehă „servus”, în maghiară „szervusz”, în croată „serbus” sau „servus”, în poloneză „serwus”) este o formă de salut folosită în mod familiar în Europa Centrală şi de Est, extrem de agreată, chiar împământenită în zona Ardealului.

Etimologie

Cuvântul provine din latinescul „servus”, care înseamnă „servitor”. Este o elipsă a expresiei latineşti „ego sum servus tuus” (în traducere ad litteram „eu sunt servitorul tău”, tradus şi ca „Sunt la dispoziţia ta”).

Deşi am fi tentaţi să credem că termenul „servus” provine din latină, lingviştii consideră că formula de salut, fără îndoială latinească la bază, a fost preluată la noi mult mai târziu, din limba germană (prin influenţa saşilor şi a şvabilor).

„Servus humillimus” era o formulă de salut folosită de romani şi însemna „sluga dumitale preaplecată!”. Salutul era utilizat doar între bărbaţi şi numai de la cei inferiori către superiori, termenul „servus” având semnificaţia de sclav sau rob (şerb).

Majoritatea specialiştilor consideră că termenul ar fi fost preluat în română, abia în perioada Imperiului Austro-Ungar, din germană. Aşa se explică şi faptul că formula de salut se utilizează încă, nu doar la noi, în Ardeal, ci şi în sudul Germaniei, Austria, Ungaria şi Polonia. În plus, este de remarcat că doar în Germania cuvântul şi-a păstrat forma grafică similară cu a noastră: „servus”, pe când ungurii scriu „szervusz”, iar polonezii „serwus”.

În schimb, de la maghiari am preluat formula de salut „servus tok” (atunci când se face referire la un grup de cunoscuţi) sau „szia”, formule care s-au încetăţenit.

 De la cuvântul latinesc înrudit sclavus (în traducere tot „slujitor”, „servitor”) este derivat şi salutul italian ciao (din schiavo), româniazat în „ceau”, pe la Sibiu sau Timişoara.

Sursa:sibiunews.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Continue Reading

Știri

Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze

Published

on

Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană

Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze

Municipiul Blaj a depus proiectul pentru mobilitate urbană prin care mai multe străzi vor fi modernizate și reabilitate. Vor fi construite și o parcare supraetajată (Park&Ride) și un depou pentru autobuze și microbuze.

Primăria Municipiului Blaj a depus, în data de 15 noiembrie 2024, la Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR), proiectul „Coridor Mobilitate Urbană prin Traseu Mobilitate Urbană, Amenajare Depou și Construire Park&Ride în Municipiul Blaj”.
Proiectul, în valoare de peste 6 milioane de euro, este finanțat prin Programul Operațional Regional (Regio) 2021-2027.

Fondurile europene pe această linie de finanțare sunt alocate DOAR MUNICIPIILOR, iar Blajul este al doilea municipiu, din cele peste 20 arondate ADR Centru, care a depus cerere de finanțare pe mobilitate, punctajul obținut de proiectul nostru fiind de 97 (din 100)!

În cadrul acestui proiect, vor fi reabilitate și modernizate complet străzile Clujului, Gheorghe Doja, Gării și Eroilor, va fi construită o parcare supraetajată (Park&Ride) și va fi amenajat, la intersecția străzii Clujului cu Stația de epurare, un depou pentru autobuze și microbuze.

Termenul de finalizare este anul 2030.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Continue Reading

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba