Un proiect de lege aflat în dezbatere publică țintește apele minerale, pe care le va reglementa separat de legea minelor, sub care erau cuprinse până acum. Viitoarea lege crește taxele de prospecțiune şi exploatare cu 34%, iar taxa anuală pe suprafața de exploatare va fi mărită cu 67%.
În plus, producătorii vor fi obligaţi să se reautorizeze, după reguli noi, în termene pe care le acuză că sunt prea scurte pentru a se putea conforma, iar sticlele de apă vor trebui timbrate, precum ţigările şi alcoolul.
Prin proiectul de lege discutat, se prevede și aplicarea unui timbru pe apă, precum în cazul țigărilor sau alcoolului, ceea ce va conduce la scumpirea produsului final de la raft. Mulți producători de apă nu vor putea susține toate aceste cheltuieli tehnologice și vor fi nevoiți să închidă, iar producătorii rămași pe piață vor scumpi apa la raft pentru a susține cererea, iar cel afectat va fi tot consumatorul final, se plâng producătorii citaţi.
În plus, nu există decât un laborator de referinţă, ceea ce face ca, în caz de litigiu, producătorii să nu se poată apăra corespunzător. Iar cuantumul redevenţei nu este cunoscut, proiectul spunând doar că „cuantumul redevenței cuvenită bugetului de stat se stabilește prin legislația specifică”. În acest moment, redevența pentru ape minerale naturale este echivalentul în lei a 4 euro/1.000 litri. Aparent, statul nu a menţionat o sumă fixă în proiectul de lege privind apele minerale pentru că intenţionează să dea o lege prin care să sistematizeze toate redevenţele resurselor minerale.
Sursa.economica.net
Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE
Crosul Unirii, la Alba Iulia: Care este programul evenimentului
Ediţia a 55-a a tradiţionalei competiţii sportive “Crosul Unirii”, se va desfăşura sâmbătă, 22 noiembrie 2024, în Şanţurile Cetăţii din Alba Iulia (în zona restaurantului Gothic)
Primăria Alba Iulia, în parteneriat cu Clubul Sportiv Municipal Unirea Alba Iulia, invită pasionații de sport, sâmbătă, 23 noiembrie 2024, să participe la tradiționalul Cros al Unirii.
La eveniment sunt așteptați să participe copii, tineri și adulți, apți pentru efort fizic. Organizatorii au pregătit diplome, medalii și tricouri pentru toți participanții.
Program:
10:00 – 10:45 Distribuirea tricourilor
11:00 Start 1 km (copii până la 11 ani)
11:15 Start 2,7 km (categorii de vârstă 12 – 90+ ani)
12:30 Festivitate de premiere
Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE
Este salutul specific sibienilor şi ardelenilor, în general…No, aşa îşi românii, saşii, maghiarii din Ardeal
Nu este o modă sau un moft, ci o tradiţie, un semn de respect faţă de cel care-ţi iese în cale. Iată istoria.
Servus!
Să luaţi aminte: Servus (în germană „servus”, în cehă „servus”, în maghiară „szervusz”, în croată „serbus” sau „servus”, în poloneză „serwus”) este o formă de salut folosită în mod familiar în Europa Centrală şi de Est, extrem de agreată, chiar împământenită în zona Ardealului.
Etimologie
Cuvântul provine din latinescul „servus”, care înseamnă „servitor”. Este o elipsă a expresiei latineşti „ego sum servus tuus” (în traducere ad litteram „eu sunt servitorul tău”, tradus şi ca „Sunt la dispoziţia ta”).
Deşi am fi tentaţi să credem că termenul „servus” provine din latină, lingviştii consideră că formula de salut, fără îndoială latinească la bază, a fost preluată la noi mult mai târziu, din limba germană (prin influenţa saşilor şi a şvabilor).
„Servus humillimus” era o formulă de salut folosită de romani şi însemna „sluga dumitale preaplecată!”. Salutul era utilizat doar între bărbaţi şi numai de la cei inferiori către superiori, termenul „servus” având semnificaţia de sclav sau rob (şerb).
Majoritatea specialiştilor consideră că termenul ar fi fost preluat în română, abia în perioada Imperiului Austro-Ungar, din germană. Aşa se explică şi faptul că formula de salut se utilizează încă, nu doar la noi, în Ardeal, ci şi în sudul Germaniei, Austria, Ungaria şi Polonia. În plus, este de remarcat că doar în Germania cuvântul şi-a păstrat forma grafică similară cu a noastră: „servus”, pe când ungurii scriu „szervusz”, iar polonezii „serwus”.
În schimb, de la maghiari am preluat formula de salut „servus tok” (atunci când se face referire la un grup de cunoscuţi) sau „szia”, formule care s-au încetăţenit.
De la cuvântul latinesc înrudit sclavus (în traducere tot „slujitor”, „servitor”) este derivat şi salutul italian ciao (din schiavo), româniazat în „ceau”, pe la Sibiu sau Timişoara.
Sursa:sibiunews.net
Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană
Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus proiectul pentru mobilitate urbană prin care mai multe străzi vor fi modernizate și reabilitate. Vor fi construite și o parcare supraetajată (Park&Ride) și un depou pentru autobuze și microbuze.
Primăria Municipiului Blaj a depus, în data de 15 noiembrie 2024, la Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR), proiectul „Coridor Mobilitate Urbană prin Traseu Mobilitate Urbană, Amenajare Depou și Construire Park&Ride în Municipiul Blaj”. Proiectul, în valoare de peste 6 milioane de euro, este finanțat prin Programul Operațional Regional (Regio) 2021-2027.
Fondurile europene pe această linie de finanțare sunt alocate DOAR MUNICIPIILOR, iar Blajul este al doilea municipiu, din cele peste 20 arondate ADR Centru, care a depus cerere de finanțare pe mobilitate, punctajul obținut de proiectul nostru fiind de 97 (din 100)!
În cadrul acestui proiect, vor fi reabilitate și modernizate complet străzile Clujului, Gheorghe Doja, Gării și Eroilor, va fi construită o parcare supraetajată (Park&Ride) și va fi amenajat, la intersecția străzii Clujului cu Stația de epurare, un depou pentru autobuze și microbuze.
Termenul de finalizare este anul 2030.
Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE