Rămâi conectat

Știri

Toaca, un cântec al lemnului: Istoria unui instrument vechi

Publicat

în

Toaca este o rugaciune adusa lui Dumnezeu, marcand trecerea de la timpul cotidian la timpul liturgic. Batuta la diverse ore, toaca puncteaza timpul de peste zi, chemand la rugaciune si slujba

Atat crestinii din lume, cat si calugarii, cunosc sunetul batutului in toaca, ce ii cheama zilnic la rugaciune. Baterea in toaca, inainte de inceputul slujbei, cheama pe toti crestinii in Biserica.

Toaca nu este o creatie pur estetica sau culturala, ci ea este un text liturgic cuprins intr-un act liturgic, este o rugaciune, este un mijloc de inaltare a omului la Dumnezeu, este ceea ce marcheaza trecerea de la timpul cotidian la timpul liturgic. Cantecul toacei face legatura intre pamant si cer, intre uman si divin, intre ceea ce se cunoaste si ceea ce nu se cunoaste.

Toaca insemna la inceput mijlocul cel mai simplu si mai usor de a chema pe crestini la sfintele slujbe, indeplinind acest rol atunci cand clopotele nu existau inca in cultul crestin. In ritm de toaca si-au potrivit crestinii pasii in primele secole, astfel incat si in Biserica Ortodoxa Romana s-a pastrat acest instrument stravechi, cu bogata semnificatie spirituala.

*Ce este toaca si cum se realizeaza aceasta?

Toaca este un obiect liturgic confectionat, de cele mai multe ori, din lemn. Se vor intalni trei feluri de toaca: toaca mare de lemn (fixa), toaca mica de lemn (mobila) si toaca de metal (tochita, fixa).

Toata este in fapt o bucata de lemn, lunga de doi-trei metri si lata de 20-30 de centimetri. De cele mai multe ori, in capetele toacei de lemn se dau trei-patru gauri circulare, spre o mai buna rezonanta a vibratiilor produse de lovirea cu ciocanelele. Gasita in clopotnite sau in curtile bisericilor, fixata in doua sfori, sau rezemata de tocul usii bisericii, aceasta este batuta la inceputul sfintelor slujbe, sau in cadrul procesiunilor, cu doua ciocanele realizate tot din lemn.

Toaca este uneori confectionata si din metal, aceasta fiind numita mai ales „tochita”. Toaca de fier este lucrata din metal, ca o sina mai lata, de cele mai multe ori curbata sau frumos ornata. Toaca de lemn are altaturi de ea doua ciocanele de lemn, pe cand cea de metal are doua ciocanele de metal. Toaca de lemn poate fi fixa sau mobila, pe cand cea de metal este intotdeauna fixa (in clopotnita, in fata bisericii sau intr-o latura a acesteia).

Toaca nu este o simpla scandura, taiata ca o uluca si pusa in biserica, ci ea este un lucru sfintit, un obiect de cult, o rugaciune. Precum icoanele, sculptura bisericeasca si sfintele vestminte nu se fac la intamplare, ci numai dupa un anumit tipic, si cu multa rugaciune, tot asa se face si toaca. Doar cu rugaciune si gand curat se cauta lemnul special ales, lucrandu-se cu migala, spre a fi perfect neted si drept, fara nici un nod pastrat din vechiul copac. Toaca se face, dupa obiceiul pastrat din Traditia crestina, din lemn de paltin sau de cires, pe cand ciocanelele se fac intotdeauna din lemn de esenta tare (corn, salcam, carpen, etc).

*Cum a aparut toaca in cultul crestin?

In perioada persecutiilor impotriva crestinilor, chemarea la sfintele slujbe se facea personal, fiecare chemand pe cei ai sai, la ora si locul hotarat in mod ascuns. Dupa ce persecutiile s-au incheiat, din mila lui Dumnezeu, chemarea la sfintele slujbe a inceput sa se faca prin folosirea anumitor mijloace specifice acestora.

Preluand unele dintre instrumentele evreilor, ca legatura cu neamul lui Hristos, crestinii au intrebuintat, pentru o perioada instrumentul numit „tuba”, care era un fel de trambita mai mica. Nefiind chiar odihnitoare, aceasta a fost inlocuita, in scurt timp, cu folosirea ciocanelor de lemn. Cu aceste ciocanele se lovea in usile crestinilor, intr-un ritm odihnitor, la orele sfintelor slujbe. De la bataia in usa fiecaruia s-a ajuns, in chip firesc, la bataia intr-un lemn special lucrat, printre casele crestinilor, sau din turla bisericii. Aceasta avea sa fie numita „toaca”.

Toaca folosita de crestini este atestata documentar inca din secolul al IV-lea. Sfantul Sofronie al Ierusalimului, in anul 638, vorbeste despre doua tipuri de toaca, toaca de lemn si toaca de fier, dand toacai si o semnificatie simbolica, de „trambita a ingerilor”. In actele celui de-al Saptelea Sinod Ecumenic de la Niceea, in anul 787, se mentioneaza obiceiul de chemare la Biserica prin lovire cu ciocanul intr-o scandura numita „Sfintele Lemne Sunatoare”.

Mitropolitul Varlaam al Moldovei, in Cazania de la 1643, scrie: „Se scula patriarhul de toca si stranse pe toti crestinii.” Arhiepiscopul romano-catolic Marcus Bandinus, in anul 1646, consemneaza obiceiul romanilor si al grecilor de inconjurare a bisericii batand toaca.

Bisericile si manastirile ortodoxe de pretutindeni s-au inaltat in sunet de toaca. Astazi, toaca nu mai este singura, ea gasindu-si fratele, clopotul. Pe acesta din urma se pot citi cuvinte ca: „Te chem la rugaciune. Te apar de furtuna.” Prin sunetul ei, toaca ne indeamna sa stam treji, sa pazim cetatea duhovniceasca, sufletul. Sa intarim strazile, sa ascutim armele duhovnicesti, credinta, nadejdea, dragostea, postul si rugaciunea.

Parintele Constantin Galeriu, spune: „Toaca se dezavaluie ca o chemare vie la rugaciune, dar si ca un cantec de durere si de bucurie, vestind odata cu baterea cuielor crucii, imnul pascal de Inviere”. La prima bataie de toaca incepe si prima bataie a inimii noastre pentru Mantuitorul Hristos. Incepe slujba!

*Cum se bate toaca ?

Biserica Ortodoxa pastreaza toaca, folosind-o ca insasi pe o rugaciune curata a naturii, inaltate lui Dumnezeu, printr-o bucata de lemn. Cultul liturgic este punctat de sunetul toacai si a clopotului. Toaca vesteste crestinilor inceputul celor Sapte Laude Bisericesti, al Sfintei Liturghii si al unor Ierurgii. Crestinul, atunci cand loveste lemnul toacai cu ciocanelul de lemn, e dator sa spuna in sine o scurta rugaciune: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul.”

Bataia in toaca se face in mod ritmic si cu multe intorsaturi muzicale, dupa maiestria celui ce o bate. Toaca se bate in mai multe feluri, in mai multe locuri si cu mai multe rosturi. Toaca mica de lemn, numita si „toaca mobila”, se bate de obicei inconjurandu-se biserica, pe partea dreapta. In fiecare latura a bisericii se face cate o oprire si trei metanii. Toaca cea mica de lemn se bate si in cadrul tuturor procesiunilor realizate de crestini, fiind folosit un singur ciocanel de lemn.

Toaca mare de lemn, asezata in clopotnita sau in curtea bisericii, se bate singura sau in combinatie cu clopotul. Aceasta se bate cu doua ciocanele de lemn. Toaca de metal, numita „tochita”, se bate si aceasta in anumite momente speciale ale slujbei. Unul dintre aceste momente este „Ceea ce esti mai cinstita…” si Axionul, cantat la Sfanta Liturghie.

Toaca de fier se mai bate si la anumite sarbatori mari, ca de exemplu la Inviere, cand se bate impreuna cu clopotele, iar cea de lemn nu se bate.Intre Joia Mare si noaptea Sfintei Invierii, bataia clopotelor este inlocuita cu sunetul lin al toacai, amintind de cuiele care au fost batute in mainile si picioarele Mantuitorului Hristos la Rastiginirea Lui, pe Golgota. Nu numai sunetul aduce aminte de Patimile lui Hristos, ci si simbolistica lemnului este legata de aceasta, amintind de lemnul Sfintei Crucii.

Initial, toaca se batea diferit in manastiri, fata de bisericile din lume. La manastire, toaca se batea pe tot parcursul anului, pe cand in bisericile din lume, sunetul de toaca se auzea numai inaintea Pastelui, din Joia Mare si pana la Inviere, cand nu se mai trageau clopotele. Astazi, si la bisericile din lume toaca rasuna tot anul, impreuna cu clopotele. Toaca nu inlocuieste clopotul, prin urmare ele pot fi folosite in acelasi timp. Astazi, in cele mai multe dintre biserici se obisnuieste baterea acetora in trei stari, adica in mod alternativ: toaca, apoi clopotele, de trei ori fiecare.

Teodor Danalache, sursa: crestinortodox.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

30 noiembrie, obicei important de Sfântul Andrei: Ce trebuie să faci în această zi

Publicat

în

Creștinii ortococști îl celebrează pe 30 noiembrie pe Sfândul Andrei: Ce trebuie să faci în această zi

Conform credinței populare, strigoii morți și strigoii vii ies pe străzi și se luptă, iar câteva tradiții vin „să lupte” cu acest rău. Despre una dintre ele, citeşte pe radiounirea.ro.

Noaptea Sfântului Andrei este poate cea mai misterioasă și încărcată de magie sărbătoare creștină. Mai este cunoscută și ca noaptea fără somn, noaptea lupilor, a strigoilor, a deschiderii cerurilor, noaptea farmecelor sau noaptea morților vii. De Sfântul Andrei, totul începe în amurg, înainte să se stingă ultimele străluciri ale soarelui. Nimeni nu mai iese afară. Începe noaptea când strigoii umblă prin lume și răpesc oameni.

Acum trebuie păzit usturoiul, căci e singurul de care se tem strigoii și nu trebuie cu niciun chip să-l fure pe cel nedescântat. Cine a trăit o astfel de noapte a nedormirii știe că este un spectacol fascinant. Păzitul usturoiului trebuie să fie o petrecere, un soi de șezătoare, cu povești și glume, pentru a da impresia morților-vii că n-ai habar de chemarea lor, dar istoriile sunt dintre cele înfricoșătoare, mai ales dacă sunt spuse cum trebuie și însoțite de șuierul vântului de afară.

Spiritele morților și strigoii-oameni

În popor se crede că în noaptea de Sfântul Andrei ies și umblă strigoii, spiritele morților care, la înmormântare, nu au ajuns în lumea de dincolo sau care nu mai vor să se întoarcă acolo. Trec noaptea și strigă pe nume sau miorlăie ca pisica. Mai există și cei vii, strigoii-oameni, cei cărora le-a murit moartea. Aceștia sunt foarte periculoși pentru că pot lua viața rudelor, aduc boli, le bântuie somnul și cheamă grindina. În noaptea aceasta, morții vii fură orice obiect ascuțit uitat pe afară, se duc la hotare și la răspântii de drumuri întunecate și se bat cu strigoii-oameni până la al treilea cântat al cocoșilor. Pe morții vii îi poți recunoaște a doua zi după zgârieturile de pe față. Când nu au cu cine să se lupte, se duc pe la casele oamenilor. Pentru a-i opri, trebuie unse intrările cu usturoi: ferestrele, ușile, hornurile, scările, clanțele și, în plus, un clește și fierul toporului. Se mai spune că pentru a opri intrarea strigoiului în trup de om, e nepărat să mănânci usturoi și să te ungi pe frunte, pe piept și la încheieturi. Dacă nu găsesc pe unde să intre în casă, atunci vor încerca să-i cheme pe oameni afară. Vin și strigă la fereastră sau la ușă, strigă pe nume, cu glas de om aflat în suferință. D-aia li se mai spune și strigi. Dacă răspunzi, te muțește, iar dacă ieși din casa îți fură sufletul și te face mort viu. Dacă taci și nu te miști, pleacă, se duce în treaba lui și încearcă la alții care n-au mâncat usturoi.

Farmece de aflare a ursitei

În zorii zilei de 30 noiembrie, lupul coboară în drumurile omului, devine mai sprinten, își poate îndoi gâtul, care altminteri e țeapăn. Oamenii zic că azi își vede coada. Este ziua în care nimeni nu trebuie să plece la drum pentru că e posibil să nu se mai întoarcă. În ziua de Sf. Andrei nu se mătură, nu se duce gunoiul, nu se piaptănă, trebuie să ai grijă să nu te rănești, să nu faci pomană și să nu dai nimic împrumut. Oamenii spun că dacă nu muncești lupul nu se apropie de tine, dar dacă în soarta ta scrie altfel, atunci primejdia nu se poate îndepărta, căci peste cele hotărâte de sfânt nimeni nu poate trece. Se spune că în noaptea de Sf. Andrei se deschide cerul pentru vrăji și farmece de aflare a ursitei. Fetele nemăritate toarnă într-un vas nouă ceșcuțe cu apă și le pun sub icoana sfântului. A doua zi, înainte să dea prima geană de lumină, le măsoară cu aceeași căniță. Dacă pe fundul vasului mai rămân fie și numai câteva picături de apă vor avea noroc, dar dacă ultima cană nu se umple bine, nu se vor mărita. Se pun sub cap 41 de boabe de grâu și visezi chipul celui sortit, că vrea să-ți ia grâul. Alte fete merg la fântână, aprind o lumânare rămasă de la Paști și o coboară cu găleata. În jurul gurii fântânii trebuie puse nouă potcoave, nouă fuse, nouă ace, trei cuțite și o coasă. Cea care are curajul să facă asta și să nu spună nicio vorbă înainte ca apa să se lumineze bine, se spune că i se arată toată soarta ce-o va avea, bună sau rea.

Usturoi de leac

La miezul nopții, se dezleagă limbile animalelor și toate vorbesc între ele, dar îți trebuie curaj să le asculți. Dacă îți ții firea și nu scoți o șoaptă, poți să afli de la ele locul comorilor ascunse, numele ucigașilor neprinși, tainele de spovedanie și câte și mai câte. Pe toate ești legat să nu le spui nimănui, niciodată, altfel te vei schimba într-un mort viu. Bătrânii zic că azi, din porunca Sfântului, lumina zilei se arată mai devreme cu nouă clipiri de pleoapă, ca toate relele să fugă la locurile lor, pe tărâmul celălalt. În aste nouă clipiri de pleoapă se deschid cerurile și coboară îngerii ca să gonească strigoii, moroii și duhurile relei. Dimineața se împarte pâinea de pe masă în dumicați și fiecare primește un păhărel de rachiu și doi căței din usturoiul păzit. Poți să-l porți la drum lung, ca să nu dai fața cu moartea sau cu ăl rău și să-l ții de leac peste iarnă, de sperietură, descântec, deochi ori sughiț. Nu râde căci nebănuite sunt tainele Sfântului!

Sursa:mistica.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Mesaje de Sfântul Andrei: Urări şi felicitări pe care le puteţi trimite celor dragi

Publicat

în

Ziua de 30 noiembrie este şi sărbătoare naţională, deci zi liberă, însă asta nu înseamnă că nu vă puteţi „deranja” rudele, prietenii sau şefii cu urări de bine

Credincioşii îl prăznuiesc, pe 30 noiembrie, pe Sfântul Apostol Andrei, ocrotitorul României şi apostolul care a răspândit creştinismul pe teritoriul ţării noastre.

Pe lângă cadoul pe care îl oferiți celor care își sărbătoresc onomastica, un mesaj, o declarație, un SMS, o felicitare este binevenită.

„Azi, de ziua numelui, iţi urez si eu sa fii iubit(ă) şi să ai parte de tot ce iţi doreşti. La mulţi ani!”

„La mulţi ani de Sfântul Andrei! Să ai parte de multă sănătate, bucurii, împliniri şi să te bucuri de această zi frumoasă mereu!”

„La mulţi ani şi mult noroc în această zi specială. Îţi dorim să ţi se îndeplinească toate dorinţele. Sănătate şi numai bucurii!”

„Azi fiind o mare sărbătoare, Sfântul Andrei şi ziua numelui tău, primeşte din partea mea multe urări de bine, fericire, mult noroc şi împlinirea tuturor dorinţelor!”

„Fie ca din această zi Sfântă, în drumul lin al vieţii tale să răsară mereu câte-o rază de soare care să-ţi aducă fericire şi bucurie. Multă sănătate şi un sincer La mulţi ani!”

„Sper ca ziua numelui tău să îţi aducă multe motive de a sărbătorii. La mulţi ani, Andrei/ Andreea!”

„De ziua numelui tău cele mai frumoase dorinţe să devină realitate. La multi ani, Andrei!”

„La mulţi ani şi fie ca Sfântul al cărui nume îl porţi să te călăuzească mereu!”

„Apostulul Andrei să îţi călăuzească paşii, să îţi aducă bucurie în suflet şi să fie întotdeauna cu tine! La mulţi ani!”

„Fie ca din această zi sfântă, în drumul lin al vieţii tale să răsară mereu câte-o rază de soare care să-ţi aducă fericire şi bucurie. La mulţi ani de Sfântul Andrei!”

„Fie ca toate întâmplările frumoase şi spiritul acestei zile să te însoţească pretutindeni. Îţi doresc o zi de Sfântul Andrei cât mai frumoasă!”

„Fie ca sfântul ce te protejază să-ţi aducă mult noroc, fericire şi împliniri. Să ai o zi minunată!”

„Ziua numelui să-ţi fie plină de realizari şi să te bucuri mereu de orice lucru frumos din viaţa ta! La mulţi ani, Andrei!”

„Pentru că este o zi specială pentru tine, mă alătur şi eu celor ce-ţi doresc din adâncul sufletului numai bine. La mulţi ani, Andrei/ Andreea!”

„Dacă toată lumea îţi doreşte ca această zi să fie una minunată, eu iţi urez ca toate zilele ce urmează să fie pline de bucurii şi realizări şi să îţi umple sufletul de voie bună. La mulţi ani, Andrei/ Andreea!”

„Trandafirii pe care i-ai adunat în cununa vieţii tale, lasă-i astăzi să se împletească într-un buchet al implinirii. Fie ca florile iubirii să-ţi împodobească viaţa şi să-ţi vezi împlinite toate dorinţele. La mulţi ani, Andrei/ Andreea!”

„Andrei/ Andreea, te felicit cu ocazia zilei de naştere şi îţi urez un cer senin, un soare strălucitor, fericire deplină şi tot ceea ce este mai pur şi mai luminos. Fie ca această sărbătoare să-ţi aducă în dar realizarea tuturor visurilor.”

„Scumpă Andreea, îţi doresc să îţi sărbătoreşti ziua numelui înconjurată de sănătate, fericire şi de privirile pline de iubire ale celor dragi ţie!”

„Îţi urez să ai o zi a numelui la fel de colorată precum aripile unui fluture, la fel de fericită precum cântecul privighetoarei şi la fel de frumoasă precum o gradină plină cu flori.”

„De Sfântul Andrei, fie ca cei dragi să te înconjoare cu caldura sufletelor lor într-o seară magică, iar fericirea să te ia în braţele ei în acest moment special!”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noaptea de 29 spre 30 noiembrie este specială pentru fetele de măritat, ele își pot afla ursitul

Publicat

în

Sfântul Andrei, prăznuit în fiecare an pe 30 noiembrie, este unul dintre cei 12 apostoli ai lui Iisus, considerat și ocrotitorul României sau patronul spiritual al românilor, fiind cel despre care se crede că a adus pentru prima dată religia creștină pe teritoriul României.

Potrivit tradiției fetele de măritat pot să afle cine le este sortitul dacă respectă cu strictețe câteva reguli. Pentru a şti cine le va fi soţ, fetele trebuie să apeleze la celebra turtă coaptă din aluat foarte sărat.

Noaptea de 29 spre 30 noiembrie este specială pentru fetele de măritat, ele își pot afla ursitul.

Jumătate din această turtă trebuie mâncată înainte de culcare pentru a face sete, iar cealaltă jumătate pusă în ştergar sub pernă până dimineaţă.
Visul în care un tânăr vine să-i aducă apă de băut tinerei fete, va fi visat numai dacă măritişul va avea loc în perioada ce urmează postului. Dacă viitorul soţ refuză să apară în vis cu apă de băut, atunci faţă respectivă va trebui să mai aştepte.

Și femeile măritate trebuie să fie foarte atente în ajun de Sf. Andrei, deoarece acum se cere protejarea gospodăriei şi a animalele în faţă fiarelor de pădure. Pentru a reuşi acest lucru tradiţia spune că toate obiectele tăioase trebuie legate cu sfoară şi puse bine, să nu poată fi găsite în ziua sărbătorii. Toate muncile bucătăriei începînd de la tăiatul pâinii şi până la gătitul mâncăurilor trebuie terminate înainte de miezul nopţii. Pieptenele vine de asemenea că obiect interzis de Sf. Andrei, aşa că toate coafurile vor fi făcute în ajun.

Dinții pieptenelui au echivalent simbolic ghearele sălbăticiunilor şi de aceea trebuie pus sub sfoară, bine legat lângă celelalte obiecte casnice tăioase. Toate aceste obiceiuri se mai păstrează și astăzi în satele din Maramureș.

Se spune că:

– Un fir de busuioc aşezat sub pernă face că în vis să apară imaginea ursitului.

– În alte părţi se foloseşte metoda „făcutului cu ulcica”: singura în fata sobei, fata întoarce un vas nou de lut pe fundul căruia lasă să ardă 3 cărbuni. Rostind o incantaţie ea roteşte uşor vasul şi atrage atenţia celui iubit.

– Un alt obicei pentru a ghici viitorul consta în a privi un pahar cu apa neîncepută în care aruncă o verighetă sfinţită de preot în mijlocul căruia apare chipul ursitului.

– Tot pentru aflarea viitorului o fată dezbrăcată se aşează între două oglinzi cu o lumânare în fiecare mână şi priveşte intens în oglinda din faţă. Se spune că în oglinda din spate i se reflecta scene din viitor şi imaginea viitorului soţ.

– Ca să-ţi visezi ursitul trebuie să-ţi pui sub pernă 41 de boabe de grâu. Dacă visezi pe cineva că-ţi ia grâul, atunci sigur te vei mărita.Ţ ine minte figura căci acela e bărbatul ursit.

– Noaptea înainte de culcare se pune sub pernă un pieptene şi o oglindă, se spune că ai să-ţi vezi ursitul.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba