Știri
Sat turistic la Petreasa, în Munții Apuseni
Sat turistic la Petreasa, în Munții Apuseni
Zona din Munții Apuseni unde s-a prăbușit avionul pilotat de Adrian Iovan în tragedia aviatică ce a avut loc în ianuarie 2014 a fost transformată în atracție turistică.
Petreasa, zonă situată în județul Alba la altitudinea de 1.600 de metri, a devenit, în 10 ani, loc de pelerinaj și de petrecere a timpului liber. A contat decisiv asfaltarea drumului lung de opt kilometri, denumit „Drumul lui Iovan”, după numele pilotului decedat în urmă cu 10 ani, care leagă centrul comunei Horea de vârful Petreasa, ceea ce a permis accesul cu orice tip de autovehicul.
„La Petreasa ești în mijlocul Apusenilor și vezi spre sud Valea Albacului și Valea Arieșului, iar în depărtare îți atrage atenția un masiv care se ridică deasupra tuturor: este muntele Vulcan, sau Buceș-Vulcan cum mai este cunoscut. Dacă vizibilitatea este bună în fundal poți zări crestele Retezatului! În aceeași direcție poți vedea Munții Metaliferi cu Roșia Montană, precum și Trascăul.
Îndreptându-ți privirea spre sud-vest, vei descoperi cel mai înalt vârf al Apusenilor, Bihor (1.848 de metri), remarcat prin releul de pe vârf și turbinele eoliene montate pe creastă. Pe același picior, spre sud se poate vedea Muntele Găina. Munții Apuseni oferă o experiență deosebită pentru cei care doresc să exploreze această zonă. Drumul care urcă până la altitudinea de 1.600 de metri este spectaculos și poate fi parcurs cu ușurință cu mașina”, afirmă cei de la Clubul Montan Apuseni.
Baza acestora de pe munte a fost denumită „Planeta Petreasa” și este utilizată pentru activitățile proprii, printre care se regăsesc și tabere pentru adulți și copii. Accesul în zona Petreasa se face ușor, din centrul comunei Horea, urmând indicatoarele amplasate pe marginea drumului.
În satul turistic, Primăria Horea a construit câteva clădiri din lemn și o scenă pentru evenimente culturale și tradiționale, cum ar fi Târgul Lemnarului, care are loc anual, în luna august, și la care participă sute de moți, scrie libertatea.ro.
În cadrul evenimentului cultural-artistic are loc și o întrecere între concurenți, care trebuie să demonstreze cât sunt de pricepuți să mânuiască uneltele folosite în procesul de exploatare și prelucrare a lemnului: securea (toporul), firezul, drujba, țapina (unealtă folosită la mânuirea buștenilor).
Drumul îngust traversează localitățile Butești, Giurgiuț și Zânzești, sate răsfirate de munte, cu priveliști unice spre împrejurimi. Cei 300 de locuitori de aici sunt, și ei, beneficiari direcți ai dezvoltării aduse de tragedia din urmă cu 10 ani.
„Am reușit să obținem fonduri de la Guvern, cam 6 milioane de lei, și a fost asfaltat tot drumul. În ultimii ani, a devenit o sursă importantă pentru comună și locuitori. Mulți turiști ajung la Horea și merg la Petreasa, la locul accidentului. Se cazează la pensiunile din comună, unde sunt tratați foarte bine cu produsele tradiționale moțești”, spune primarul din Horea, Marin Nicola.
Comuna Horea, denumită astfel după eroul național al răscoalei țărănești din Transilvania, din anul 1784, născut în Fericet, are 1.700 de locuitori risipiți pe munți, în 15 sate și cătune. În afară de turism, celelalte două ocupații principale ale oamenilor sunt creșterea animalelor și exploatarea lemnului.
Pe masivul Petreasa există o vegetație specifică bioregiunii alpine: păduri de molid, brad și, mai rar, laricea şi tisa. Zona este bogată în pajiști alpine folosite pentru pășunat în perioada verii de către localnici. Speciile de mamifere specifice zonei sunt lupul, râsul, ursul, căpriorul, cerbul carpatin și mistrețul. Caracteristică acestei zone este floarea Arnica montană, care înflorește vara pe culmi.
Știri
La Alba Iulia, de astăzi, ”Săptămâna Europeană a Mobilității”: În 20 septembrie, transportul public gratuit pe toate autobuzele STP
Astăzi începe ”Săptămâna Europeană a Mobilității”
În perioada 16-22 septembrie, se va desfășura a XXIII-a ediție a campaniei ”Săptămâna Europeană a Mobilității”, care promovează schimbarea comportamentului în favoarea mobilității active, a transportului public și a altor soluții de transport curate și inteligente.
În cadrul acestei inițiative, angajații municipalității sunt încurajați să vină la serviciu cu mijloace de transport în comun, cu bicicleta sau pe jos.
”Vineri, 20 septembrie 2024, transportul public va fi GRATUIT pe toate autobuzele STP, pentru toți cei care vor să folosească rețeaua modernă de transport în comun din Alba Iulia.
Tot vineri, dar după orele de program, angajații care doresc pot face un tur al municipiului cu autobuzul electric sau cel etajat, atât ca oportunitate de a petrece timp împreună, în afara spațiului de lucru convențional, cât și de a conștientiza, încă o dată, importanța utilizării transportului public, mai ales că lucrările la proiectele de mobilitate se apropie de final”, a declarat primarul Gabriel Pleșa.
Știri
Lucrări pe ultimul tronson al loturilor de mobilitate urbană din Alba Iulia
Lucrări pe ultimul tronson al loturilor de mobilitate urbană din Alba Iulia
În aceste zile a început execuția lucrărilor de dublare a conductei de canalizare din zona cimitirului municipal din Alba Iulia, lucrări pentru care s-a întârziat cu aproape 3 luni finalizarea ultimului lot al proiectului de mobilitate.
La orice ploaie mai serioasă în acea zonă erau mari probleme cu preluarea și transportul apelor pluviale, fiindcă vechea rețea era subdimensionată.
„Chiar dacă, inițial, această problemă nu s-ar fi rezolvat prin lucrările de mobilitate, am preferat să le întârziem decât să „îngropăm gunoiul sub preș” și să ne trezim, la următoarea ploaie, că suntem în aceeași situație. Am hotărât, alături de constructor, proiectanți și colegii de la APA CTTA, să dublăm porțiunea de conductă subdimensionată, anume de la intersecția cu strada Octavian Goga și până la strada Traian. Dublarea, pe toată lungimea de 480 de metri, se va face cu conducte ceramice cu diametrul interior de 100cm și cămine de vizitare, care vor fi așezate în paralel cu vechea conductă.
Sperăm ca până la sfârșitul lunii octombrie să finalizăm aceste lucrări și să scăpăm de disconfortul creat în zonă”, a precizat primarul Gabriel Pleșa.
Știri
Drumul TransRegio Blaj-Teiuș-A10, proiect implementat de Primăria Municipiului Blaj, într-o nouă etapă
Drumul TransRegio Blaj – Teiuș – A10, proiect implementat de Primăria Municipiului Blaj, intră într-o nouă etapă
Împreună cu Secretarul General al Municipiului Blaj, Sergiu Ștefănescu, primarul Blajului, Gheorghe Valentin Rotar, a participat, la București, la ședința Comisiei Tehnice pentru Siguranța Circulației Rutiere din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), unde a fost susținut proiectul drumului TransRegio Blaj – Teiuș – A10, după avizarea acestuia de către APM Alba, proiect care va fi implementat, pe întreg tronsonul de 20,9 km, de Primăria Municipiului Blaj, a precizat edilul Blajului.
Proiectul a primit avizul Comisiei Tehnice pentru Siguranța Circulației Rutiere și va intra într-o nouă etapă de implementare!
„Sperăm ca până la începutul anului viitor, cel târziu în luna martie 2025, proiectul să beneficieze de toate avizele necesare, astfel încât să fie votat în Guvernul României și să avem Hotărârea de Guvern care să ne permită organizarea licitației pentru lucările de execuție. Ne dorim că investiția să înceapă cât mai repede, pentru a fi finalizată în anul 2028!”, a precizat edilul din Blaj.
„Modernizare DN 14B + Poduri (peste CF M200-Teiuș și CF M300 Crăciunel) (+creșterea siguranței)” este un obiectiv de investiții aprobat în Master Planul General de Transport al României, finanțat exclusiv prin Programul Operațional de Transport 2021 – 2027, care se desfășoară pe raza județului Alba și care traversează teritoriul următoarelor unități administrativ-teritoriale: Teiuș, Mihalț, Crăciunelu de Jos și Blaj, în intravilanul și extravilanul acestora.
În lungime de 20,9 km (foto: traseul verde pe planuri; punct de reper: calea ferată reprezintă traseul roșu), noul drum va cuprinde sectoare care traversează actualul DN 14B și 4 zone de drum nou. Nu vor mai exista localități traversate pe ruta Blaj – Teiuș și nici pasaje de cale ferată, fiind prevăzute construirea a două poduri rutiere peste pasajele de cale ferată de la Teiuș și Crăciunelu de Jos și scoaterea traficului greu din comuna Crăciunelu de Jos. În plus, la ieșirea din Crăciunelu de Jos spre Blaj va exista un sens giratoriu care va face ca drumul TransRegio Blaj – Teiuș – A10 să coboare, pe un sector nou, către lunca râului Târnava, având un punct de apropiere de 12 metri față de râul Târnava, revenind către axul drumului existent doar în proximitatea Heliportului Blaj, evitându-se astfel serpentinele de la intrarea/ieșirea din Blaj.
Drumul TransRegio Blaj – Teiuș – A10 are ca obiectiv principal siguranța rutieră maximă – zero accidente și reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de mobilitate pentru Blaj și pentru județul Alba. Alături de Varianta Ocolitoare a municipiului Blaj, va asigura o conexiune rapidă a Blajului cu autostrada A10 (Sebeș – Turda).
-
Știriacum o săptămână
Cine sărbătorește de Sfânta Maria: Variante ale numelui Maria. Care este semnificația numelui
-
Știriacum o săptămână
Crinul, asociat cu Fecioara Maria: Ce simbolizează această floare regală
-
Știriacum o zi
Primul manual de medicină a fost tipărit la Alba Iulia, la tipografia Mitropolitană: Alte lucruri mai puțin cunoscute despre orașul nostru
-
Știriacum 2 zile
Transhumanța de toamnă, între tradiție și continuitate: Mișcarea sezonieră a turmelor de oi între vale și munte, în patrimoniul UNESCO
-
Știriacum o săptămână
8 septembrie, Nașterea Maicii Domnului: Ce să faci de Sfânta Maria Mică ca să-ţi meargă bine
-
Știriacum o săptămână
Ciubăritul, văsăritul sau torsul lânii, printre meșteșugurile și îndeletnicirile tradiționale din Alba: Care este istoria lor
-
Știriacum o săptămână
Prunele, fructele vedetă ale toamnei: Care sunt beneficiile consumului lor pentru sănătate
-
Știriacum 4 zile
13 septembrie, Ziua Pompierilor: Repere cronologice din istoria pompierilor