Știință și Tehnologie
Canalul Dunăre-Marea Neagră – cel mai sângeros șantier din România! Vezi cum s-a construit
Finalizată la 26 mai 1984, cea mai măreaţă realizare a comunismului reprezintă totodată cel mai sângeros vis al regimului roşu. Canalul este un edificiu-record pe toate planurile, cu un număr incalculabil al victimelor.
În zorii zilei de 26 mai 1984, o mobilizare fără precedent a avut loc în judeţul Constanţa. Localnicii au fost luaţi de la toate instituţiile (şcoli, primării, şantiere, fabrici, uzine, cooperative) şi duşi pe malurile Canalului Dunăre-Marea Neagră. Planul era ca toţi oamenii muncii, utecişti, pionieri, şoimi ai patriei, să fie prezenţi la inaugurarea edificiului.
Suita prezidenţială urma să treacă pe canal, precum Cleopatra pe Nil, iar aplaudacii trebuia să fie la datorie pe toată lungimea traseului. Cale de 60 kilometri, constănţenii au fost înşiruiţi de la Cernavodă până la Constanţa, la distanţe de câţiva metri unul de celălalt. Ore în şir au aşteptat oamenii în soare, pe taluz, într-un curent teribil. Ceauşeştii erau plimbaţi cu viteză de croazieră pentru a savura glorioasa împlinire a Epocii de Aur.
Când, în sfârşit, vaporaşul fluvial a apărut la orizont, oamenii au fost îndemnaţi să agite steguleţele, pancartele şi eşarfele tricolore cu care fuseseră dotaţi. Uralele de „Trăiască!“ au însoţit trecerea lui Nicolae Ceauşescu, care a făcut semn cu mâna celor de pe margine. Odată ce vaporaşul a dispărut din raza vizuală, oamenii au rupt rândurile şi s-au împrăştiat ca la comandă, tot aşa cum s-au aliniat.
Pentru că autobuzele nu aveau consemn să îmbarce pasagerii decât la ordinul activiştilor, constănţenii s-au văzut siliţi să se întoarcă acasă cum au putut. Cei care fuseseră desemnaţi aproape de localităţile lor au fost mai norocoşi: au făcut drumul înapoi pe jos.
Mâna care a trasat ferm Canalul Dunăre-Marea Neagră pe harta României a fost Iosif Visarionovici Stalin. Într-o întâlnire la Moscova, Stalin i-a indicat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej cea mai bună soluţie pentru reconstrucţia ţării: realizarea unui canal care să taie Dobrogea de la vest la est, între Dunăre şi Marea Neagră. Soluţia nu era nouă şi fusese vehiculată încă din 1830, când se căuta drumul cel mai scurt către mare.
Ideea era eficientă, dar nu economia României era ceea ce îl preocupa pe Stalin. Dintr-o mişcare, Tătucul a decis soarta intelectualilor României, floarea societăţii interbelice, care au devenit mână de lucru pentru construirea canalului. În fapt, Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost gândit ca un uriaş lagăr de exterminare a elitelor, care trebuia să dispară pentru a face loc păturii comuniste aproape analfabete, şcolite peste noapte.
Lucrările au început în iunie 1949. La muncă au fost aduşi zeci de mii de muncitori din toată ţara, cu calificări diferite, deportaţi, militari şi mai ales deţinuţi politici. Peste 11 lagăre de muncă forţată au fost înfiinţate pe traseul Canalului. Acestea au înghiţit intelectuali de marcă ai României, patrioţi care s-au împotrivit comunismului şi în general pe orice român care era socotit „duşman de clasă“ sau „duşman al poporului“.
Femei şi bărbaţi, tineri şi bătrâni au îndurat cele mai grele condiţii de muncă, create special pentru a-i trimite la moarte. Pentru vina de a „sabota propăşirea economiei naţionale a Republicii Populare Române“, pedeapsa era moartea. Numele „sabotorilor şi diversioniştilor“, nu şi faptele de care erau incriminaţi, erau făcute publice în ziarul Canalul Dunăre-Marea Neagră, oficiosul Partidului Muncitoresc Român pentru acest proiect.
În continuare, numărul real al victimelor canalului este necunoscut. Nu există un cimitir care să le fie dedicat. Statistic, la şantierul la care s-a lucrat din 1949 până în 1953 au murit doar 656 persoane, ale căror decese au fost înregistrate oficial. Ca să le dispară urma pe vecie, morţii au fost îngropaţi în malurile canalului, peste care s-au revărsat milioane de metri cubi de pământ, rocă şi apă.
Pe locul fostei colonii de la Galeşu, Asociaţia Deţinuţilor Politici din România – filiala Constanţa a înălţat un monument care să le cinstească memoria victimelor canalului, iar Arhiepiscopia Tomisului a pus piatra de temelie a unei mănăstiri închinate martirilor neamului. Pentru România, Canalul Dunăre-Marea Neagră a însemnat cel mai sângeros vis al regimului comunist.
În iulie 1953, după un proces răsunător al sabotorilor de la Canal (august-septembrie 1952), conducerea comunistă decide să închidă şantierul, pentru care nu mai avea resurse financiare. Lucrările aveau să fie reluate în 1975, la dorinţa lui Nicolae Ceauşescu, care concentrase în Dobrogea mari obiective strategice de interes naţional, precum Centrala Atomică de la Cernavodă sau platforma petrolieră de la Midia Năvodari, ce aveau să întărească puterea economică dată României de Portul Constanţa.
Această a doua etapă a canalului care s-a încheiat într-o primă etapă în 1984, apoi a continuat până în 1987, pentru finalizarea ramificaţiei Poarta Albă-Midia Năvodari, a reunit specialiştii ţării, care au avut la dispoziţie tot sprijinul PCR pentru crearea unui edificiu grandios. Recordurile Canalului Dunăre-Marea Neagră Canalul Dunăre-Marea Neagră rămâne cea mai impresionantă construcţie realizată până acum în România.
Este al treilea canal navigabil din lume, după Suez (184 km) şi Panama (81 km). Este compus din ruta principală Cernavodă-Agigea (64 kilometri), având o ramificaţie nordică Poarta Albă-Midia Năvodari (32 kilometri). La construirea sa au fost înregistrate următoarele statistici-record: 300 de milioane de metri cubi de sol şi rocă excavaţi; 4 milioane de metri cubi de beton şi beton armat folosiţi; 24.345 tone de echipament şi lucrări metalice; 33.500 de proiecte; 30 de institute de cercetare şi proiectare; peste 32.000 de specialişti; 24 miliarde lei vechi – cost total; 768 de excavatoare, 5.170 autobasculante, 645 buldozere, 316 autoîncărcătoare etc.
Mesajul Administraţiei Canalelor Navigabile „Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA aniversează 31 de ani de navigaţie pe una dintre cele mai importante căi navigabile din Europa, Canalul Dunăre – Marea Neagră, după o muncă titanică depusă de angajati, militari şi deţinuţi politici. Această măreaţă construcţie face astăzi posibilă legătura între Dunăre şi mare. Traversează Dobrogea de la vest la est: traseul se desprinde din albia fluviului în zona vechiului Port Cernavodă, trece prin localităţile Medgidia şi Basarabi ajungând la mare în Portul Constanţa Sud. Odată cu deschiderea graniţelor, Canalul Dunăre – Marea Neagră a facilitat accesul ţărilor din Europa la Marea Neagră şi a făcut legătura cu ţările orientale. Folosirea lui scurtează cu aproape 400 km ruta mărfurilor de la Marea Neagră până la porturile dunărene din Europa Centrală şi cu aproape 4.000 de kilometri drumul mărfurilor din Australia şi Orientul Îndepărtat către Europa Centrală.“
sursa: adevarul.ro, sursa foto: caputră youtube.com
Știință și Tehnologie
Planul de Acțiune pentru un Oraș Verde lansat la Palatul Principilor din Alba Iulia
Alba Iulia: Lansare a Planului de Acțiune pentru un Oraș Verde
Palatul Principilor Transilvaniei a găzduit evenimentul de lansare a Planului de Acțiune pentru un Oraș Verde al municipiului Alba Iulia realizat de Primăria Municipiului Alba Iulia împreună cu Banca Europeană pentru Reconstrucție si Dezvoltare (BERD).
Scopul acestui proiect este de a elabora un document strategic de dezvoltare urbană într-un mod integrat și sistemic, astfel Alba Iulia devenind parte integrantă a Programului Cadru Orașe Verzi, implementat deja în peste 50 de orașe din lume.
Proiectul va include analiza situației actuale a municipiului Alba Iulia, prioritizarea aspectelor de interes pentru municipiul Alba Iulia și elaborarea unei viziuni și a obiectivelor strategice care vor stabili direcția de dezvoltare a orașului pentru următorii 15 ani, dezvoltarea unui portofoliu de investiții și concepte de proiecte care să poată fi implementate pe termen scurt și va oferi asistență tehnică pentru dezvoltarea capacităților municipiului Alba Iulia de implementare a planului amintit.
La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai primăriei, operatori de servicii publice, participanți din mediul de afaceri și academic, precum și cetățeni ai municipiului.
IT
Concursul de realizare și prezentare de aplicații software de la UAB și-a desemnat câștigătorii
Concursul de realizare și prezentare de aplicații software de la UAB și-a desemnat câștigătorii
Facultatea de Informatică și Inginerie din cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia a organizat cea de-a cincea ediție a concursului IN4IT.
Această ediție inedită s-a desfășurat sub forma unui Hackathon la universitatea albaiuliană, fiind vorba despre o competiție între tinerii pasionați ai domeniului – elevi, studenți și masteranzi – constând în elaborarea și prezentarea unor aplicații software.
S-a urmărit crearea unor aplicații inovatoare integrabile în ceea ce reprezintă, astăzi, conceptul „Smart City”.
Știință și Tehnologie
Numărul de turiști din județ a crescut în luna decembrie a anului 2022 cu 41,7% față de luna aferentă a anului 2021 | radiounirea.ro
Numărul de turiști din județ a crescut în luna decembrie a anului 2022 cu 41,7% față de luna aferentă a anului 2021 | radiounirea.ro
În luna decembrie 2022, în unităţile turistice din judeţul Alba (cu minim 10 locuri pat) au fost cazaţi 12449 turiști, majoritatea au fost cazați în hoteluri (42,7%), pensiuni agroturistice (30,3%), pensiuni turistice (16,4%), înregistrându-se o scadere cu 170 persoane (-1,3%) faţă de luna anterioară si o crestere cu 3665 persoane (+41,7%) faţă de luna corespunzatoare din anul 2021.
Numărul de înnoptări ale turiştilor în structurile de primire turistică din judeţ (cu minim 10 locuri pat) înregistrate în decembrie 2022 a fost de 22503, mai mult cu 38 innoptari (+0,2%) faţă de luna anterioara si cu 6487 (+40,5%) faţă de luna decembrie 2021. Durata medie a sejurului în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare în această lună a fost de 1,81 zile, față de 1,82 zile cea înregistrată în decembrie 2021.
Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare din judeţ în luna decembrie 2022 a fost de 16,9%, mai mare atat fata de luna anterioară (16,6%) si mai mare fata de luna corespunzatoare din anul anterior (15,6%), pe ţară înregistrându-se un indice de 25,8%.
În anul 2022 în unităţile turistice din judeţul Alba (cu minim 10 locuri pat) au fost cazaţi 188993 turişti, înregistrându-se o crestere cu 23,4% faţă anul 2021; turiştii români deţin o pondere de 92,1% din numărul total de turişti înregistraţi la nivelul județului Alba (188993 persoane), iar turiştii străini (14898 persoane) si reprezintă 7,9%. Aura Unirii, unul dintre cele mai noi hoteluri din Alba Iulia de 4 stele cu piscină interioară și SPA este una unitățile de cazare deschise în județul Alba.
Numărul de înnoptări ale turiştilor în structurile de primire turistică din judeţ (cu minim 10 locuri pat) a fost de 345537 ( 27482 turisti straini ), mai mult cu 25,5% faţă de anul 2021, durata medie a sejurului în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare în anul 2022 fiind de 1,83 zile.
-
Știriacum 2 săptămâni
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 2 săptămâni
No, Servus ! De unde vine salutul ardelenilor: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știriacum 2 săptămâni
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știriacum 2 zile
1 decembrie 1918: Cum s-a făcut Marea Unire
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 12 ore
3 decembrie: Ziua internațională pentru persoanele cu dizabilități: Statisticile spun că 15% din populaţia lumii trăieşte cu anumite forme de dizabilitate
-
Știriacum 4 zile
Noaptea de 29 spre 30 noiembrie este specială pentru fetele de măritat, ele își pot afla ursitul
-
Știriacum 2 zile
Samoilă Mârza, „fotograful Unirii“ din 1918: Un singur fotograf printre 100.000 de români