Știri
6 februarie-Ziua Roşiei Montane, cea mai veche localitate din țară, locul unde se află cel mai mare zăcământ auro-argentifer din România şi Europa
Roşia Montană, cea mai veche localitate din țară. Se împlinesc 1893 de ani de la atestarea Roșiei Montane, cunoscută în antichitate drept Alburnus Maior.
Roşia Montană este o localitate din Ţara Moţilor, situată în partea de Nord-Est a Munţilor Metaliferi, nu departe de oraşele Abrud şi Câmpeni, vestită prin bogăţiile de aur, argint, metale rare şi disperse, şi un patrimoniu cultural-istoric deosebit de valoros.
Aici se află cel mai mare zăcământ auro-argentifer din România şi Europa, cantonat în masivele Orlea, Ţarina, Igre, Jig, Văidoaia, Cetate, Cârnic şi Cârnicel.
Frumoasele flori de mină cu aur, argint, cristale de cuarţ sunt cunoscute în Ţară şi străinătate. O colecţie cu flori de mină şi 12 planşe cu lucrări miniere a fost prezentate, în 1899, la Expoziţia Mondială de la Paris, unde a făcut vâlvă printre organizatori şi vizitatori.
Mineritul, ocupaţia de bază a locuitorilor, se pierde în cenuşiul epocii fierului, când scito-agatârşii şi geto-dacii, primii locuitori ai acestor meleaguri, extrăgeau aurul şi argintul din aluviunile râurilor Mureş şi Arieş, din zăcămintele care aflorau la suprafaţă.
Marele istoric Herodot spunea: „Agatârşii sunt oameni înstăriţi şi poartă mult aur, locuiesc împreună ca fraţii şi nu se invidiază între ei”, iar „Geţii sunt cel mai viteaz, cel mai uman şi cel mai drept popor al Tracilor”.
Bogăţia minieră a Daciei a constituit unul din obiectivele majore pentru cucerirea ei de către Imperiul Roman (a. 106 p.Hr.). Sub ocupaţia romană (106-275 p.Hr.) mineritul a fost modernizat prin introducerea de tehnologii noi de extracţie şi prelucrare a minereului, prin specialiştii aduşi din imperiu. Zăcământul a fost deschis şi exploatat în toate perioadele istorice, printr-o vastă reţea de lucrări miniere. Multe lucrări de o frumuseţe rară s-au păstrat până în zilele noastre. La suprafaţă şi în galeriile de mină s-au păstrat vestigii ale mineritului multimilenar.
Cele mai spectaculoase descoperiri, tăbliţele cerate dacice – „cărţi din lemn” cerate, s-au făcut, între anii 1786 şi 1855, în galeriile de mină din Roşia Montană, centrul exploatărilor aurifere ale Daciei ocupate de romani. Au fost ascunse în galerii, unde condiţiile atmosferice şi de umiditate uniforme le-au ferit în parte de distrugere. Salvate după 16 veacuri, constituie un autentic „miracol” arheologic – epigrafic al Daciei romane.
Tăbliţele cerate dacice datează dintre anii 131-167 p.Hr. şi conţin texte de drept civil roman: contracte de vânzare-cumpărare, de servicii (muncă salariată), de împrumut cu dobândă, convenţii de asociere, acte ale colegiilor, dovezi de cheltuieli şi preţuri etc.. Au fost descoperite în galeriile Sfânta Ecaterina – Monuleşti şi Sfântul Iosif din Masivul Leti, Galeria Ohaba – Sfântul Simion din Masivul Cârnic şi Galeria Laurenţiu (Boaba) din Masivul Igre. S-au găsit 50 de piese, din care jumătate s-au distrus integral sau parţial, păstrându-se 25 de triptice.
Tăbliţa cerată dacică XVIII, datată 6 februarie 131 p.Hr., descoperită în anul 1854 în Galeria Ohaba – Sfântul Simion de pe versantul sudic al Muntelui Cârnic, constituie actul de naştere al Roşiei Montane. Din conţinutul acesteia se cunoaşte, pentru prima dată, toponimul localităţii ROŞIA MONTANĂ de ALBURNUS MAIOR.
Privitor la tăbliţele cerate, profesorul Ioan Baltariu, în „Tripticele din Transilvania”, afirmă că sunt „actul de naştere al Poporului Român”.
Până la mijlocul secolului al XVIII-lea, mineritul a fost practicat de asociaţii particulare. În data de 17 iunie 1846, se constituie prima întreprindere minieră de stat, sub numele de „Galeria Regală Sfânta Cruce din Orlea”. De la această dată exploatarea zăcământului se face în paralel, de asociaţiile particulare şi de cele de stat. După 1 Decembrie 1918, odată cu făurirea României Mari, mina statului se organizează sub numele „Minele Statului din Roşia Montană”. La 11 iunie 1948, toate minele au fost naţionalizate şi trecute în proprietatea statului sub tutela Întreprinderii Miniere Roşia Montană.
În timp, mineritul a fost sprijinit sub diferite forme. În data de 3 aprilie 1790, a fost înfiinţat fondul pisetal Abrud-Roşia, fiind obligate să participe la casa fondului toate asociaţiile şi întreprinderile, cu 4-5 la sută din valoarea liberă a schimbării aurului. Din averea fondului se plăteau medicii şi moaşele care deserveau minerii, pensiile pentru mineri, văduvele acestora şi orfanii lor. După achitarea acestor obligaţii, din sumele disponibile s-a construit o şcoală montanistică, un spital, grânare, s-au acordat împrumuturi, au fost întreţinute lacurile (tăurile), canalele şi drumurile spre mine.
Exploatarea zăcământului s-a făcut descendent, de la suprafaţă spre adâncime, fiind nevoie de cunoştinţe tehnice avansate. Din acest motiv, la 1 septembrie 1896 ia fiinţă prima Şcoală Minieră cu durata de 3 ani. A funcţionat până în 1914, ajunul Primului Război Mondial, terminând cursurile 6 promoţii. Fiecare elev, la absolvire, primea diploma de „Conductor tehnic”. După 1 Decembrie 1918, absolvenţii şcolii au fost asimilaţi ca maiştrii, unii completându-şi studiile devenind subingineri, ingineri, practicând cu mult succes mineritul, topografia sau chiar geologia.
În toamna anului 1948, se înfiinţează Şcoala Profesională Minieră, cu durata de 2 ani, care a pregătit mineri cu o înaltă calificare. Şcoala a funcţionat până în anul 1954, terminând cursurile 5 promoţii, cu un număr de peste 300 de absolvenţi. Din rândul acestora s-au ridicat mulţi tehnicieni şi ingineri. În continuare, pentru mineri s-au organizat cursuri de calificare la locul de muncă. Personalul tehnico-ingineresc urma periodic cursuri de perfecţionare profesională în diferite centre din Ţară.
Roşienii au fost şi patrioţi înflăcăraţi, participând activ la marile evenimente istorice ale românilor transilvăneni.
Un român remarcabil, Mihăilă Gritta (1762-1832), tatăl tribunului George Gritta în revoluţia de la 1848-1849, cu 1700 kg de aur extras din mina proprie, construieşte 7 (şapte) şcoli confesionale pentru moţii din Munţii Apuseni.
În revoluţia de la 1848-1849, alături de Avram Iancu, participă şi preotul Simion Balint, cunoscut ca „mâna dreaptă a feciorului din Vidra”, sub comanda căruia au luptat tribunii George Gritta, Nicolae Mestecan şi vânător-gardistul Jurca Todor („Todoruţ”) din Roşia Montană.
Marele cărturar bucovinean Bogdan Petriceicu Haşdeu, în anul 1863 vizitează Roşia Montană, fiind primit în casa lui Simion Balint. Aici a cunoscut-o pe Iulia Faliciu, nepoata Carolinei, soţia lui Balint, cu care se căsătoreşte la 10 iunie 1865. Bogăţia în aur a Roşiei Montane i-a inspirat lui Haşdeu cunoscutele versuri: „Aţi fost vreodată la Abrud? / Acolo-s munţii o comoară / Tot dă sălbatecul ciocan / Zburând scântei ca din balaur / Se sparge bietul bolovan / Şi-atunci din el s-alege aur… ”.
În timpul Războiului de independenţă (1877-1878), Cecilia Hocman, născută Mihali, strânge ofrande pentru Armata Română. Proprietarul de mine Ioan Muntean a fost membru în delegaţia care a înaintat, la 28 mai 1892, Memorandumul la Viena.
O delegaţie numeroasă de mineri, în frunte cu preotul Nicolae Cosma, a participat la Marea Adunare Naţională de la 1 Decembrie 1918 din Alba-Iulia. Minerul Toma Cioara a fost ales în Sfatul Naţional Român.
În zilele de 23-24 octombrie 1981, s-a desfăşurat o serbare cultural-istorică închinată aniversării a 1850 de ani de atestare documentară a localităţii şi mineritului. Serbarea a fost onorată de prezenţa multor personalităţi, printre care acad. Ştefan Pascu şi prof. univ. Hadrian Daicoviciu. Cu acest prilej s-a inaugurat oficial „Muzeul Mineritului din Roşia Montană”, instituţie unicat care a fost şi este vizitată de numeroşi turişti din Ţară şi străinătate.
Meseria de miner s-a transmis din tată în fiu, devenind tradiţională. Roşienii, mineri de elită, au fost cunoscuţi în Ţară şi peste hotare. Între anii 1970-1980, mineri şi tehnicieni au lucrat ca specialişti în minele din Kenya, Algeria, Guineea şi Egipt. Aceştia sunt: Andrei Botar, Iacob Gruber, Gheorghe Ivăşcan, Brutus Toderaş, Francisc Vuzdugan, Pavel Mălan şi David Candin.
După 1990, activitatea minieră din Roşia Montană se reduce continuu până la închiderea minei în anul 2005. Aceeaşi soartă o au toate minele metalifere din Munţii Apuseni şi nu numai. România, cu aurul extras din perioada pre-romană şi până în perioada post-comunistă, se situa pe locul 5 (cinci) în lume. Astăzi nu se mai extrage niciun gram de aur din subsolul Ţării.
Sursa:condeiulardelean.ro
Știri
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus la ADR Centru proiectul pentru mobilitate urbană
Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Municipiul Blaj a depus proiectul pentru mobilitate urbană prin care mai multe străzi vor fi modernizate și reabilitate. Vor fi construite și o parcare supraetajată (Park&Ride) și un depou pentru autobuze și microbuze.
Primăria Municipiului Blaj a depus, în data de 15 noiembrie 2024, la Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR), proiectul „Coridor Mobilitate Urbană prin Traseu Mobilitate Urbană, Amenajare Depou și Construire Park&Ride în Municipiul Blaj”.
Proiectul, în valoare de peste 6 milioane de euro, este finanțat prin Programul Operațional Regional (Regio) 2021-2027.
Fondurile europene pe această linie de finanțare sunt alocate DOAR MUNICIPIILOR, iar Blajul este al doilea municipiu, din cele peste 20 arondate ADR Centru, care a depus cerere de finanțare pe mobilitate, punctajul obținut de proiectul nostru fiind de 97 (din 100)!
În cadrul acestui proiect, vor fi reabilitate și modernizate complet străzile Clujului, Gheorghe Doja, Gării și Eroilor, va fi construită o parcare supraetajată (Park&Ride) și va fi amenajat, la intersecția străzii Clujului cu Stația de epurare, un depou pentru autobuze și microbuze.
Termenul de finalizare este anul 2030.
Știri
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
Pe 21 noiembrie sărbătorim Ziua mondială a salutului. Salutul reprezintă un element esențial în stabilirea unor relații cu cei din jurul nostru
Salutul este o manifestare de curtoazie cu care întâmpinăm pe cineva, fiind completată de mimică, poziția corpului și ținută.
În 1973, fraţii Brian şi Michael McCormack din Omaha, statul Nebraska, SUA au lansat Ziua mondială a salutului (World Hello Day). Ei consideră că salutul reprezintă o formă de acțiune interumană și un element important în realizarea înțelegerii și păcii dintre oameni de religii, rase și naționalități diferite.
În România, forma de salut diferă în funcţie de zona geografică, ea suferind în decursul timpului şi anumite modificări. La noi în țară, forma salutului depinde de zona geografică în care te afli. Bucureștenii se salută cu “Bună”, ardelenii își spun “servus”, iar cei din Banat, Cluj și Sibiu se salută cu “ceau” sau “ciau”.
Tinerii și adolescenții mai folosesc și formule de salut precum “Salve!”, “Salutare!”, “Te sărut!”, “Pa!”, “Noroc!”, “Salut!”, “Hai, te-am pupat!”, “Salut, bărbate!”, “Hi!”, “Hai, pa!”, “Hello!”, “Sal”. Formulele de salut “Sărut-mâna”, “Bună ziua” și “La revedere” aproape au dispărut din vocabularul românilor. Mai mult decât atât, “Cum îți merge?” sau “Ce mai faci?” sunt deja considerate forme de politețe și nu forme de salut.
Mulți români încă mai folosesc saluturi religioase precum “Domnul cu tine!”, “Hristos în mijlocul nostru!” și “Doamne ajută!”. De asemenea, încă se folosesc formule specifice sărbătorilor creștinești precum “Hristos a înviat!” la care se răspunde cu “Adevărat a înviat!”. În ziua Înălțării, credincioșii creștini folosesc salutul “Hristos s-a înălțat!” și răspunsul “Adevărat s-a înălțat”.
De Ziua mondială a salutului, importanța comunicării este evidențiată prin organizarea de diverse demonstrații la nivel mondial. Această zi este sărbătorită în aproximativ 180 de țări. Istoria ne arată că primele atestări ale salutului se referă la formele de supunere, datând de pe vremea dinastiilor chineze. Oamenii de rând trebuiau să îşi acopere ochii cu palma pentru a nu fi orbiţi de lumina emanată de strălucitorul împărat. În acest obicei, îşi are originea salutul militar.
Sursa:a1.ro
Știri
21 noiembrie, Sărbătoarea Luminii: Ortodocșii sărbătoresc Intrarea în Biserică a Maicii Domnului
Creştinii ortodocşi cinstesc sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului care aminteşte de momentul în care Fecioara Maria, în vârstă de trei ani, a fost adusă de părinţii săi, Ioachim şi Ana, la Templul din Ierusalim
Sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului, Sărbătoarea Luminii, o zi a privegherii și a prevederii, rânduită în calendarul ortodox în data de 21 noiembrie, este prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului.
În tradiţia populară, sărbătoarea este cunoscută sub numele Vovidenia sau Ovidenia, denumire întâlnită în Moldova, Muntenia şi în Oltenia. Potrivit documentelor religioase, praznicul Intrării în Biserică a Maicii Domnului este cea mai nouă sărbătoare închinată Fecioarei Maria, înscrisă în calendar în secolul al VI-lea. Evenimentele referitoare la naşterea şi copilăria Maicii Domnului nu sunt prezentate în cărţi ale Noului Testament. Dar aceste etape ale vieţii Maicii Domnului sunt relatate în secolul al II-lea, în Protoevanghelia lui Iacov. . În Apus, sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Biserică a fost adoptată de Papa Grigorie al XI-lea, fiind celebrată pentru prima dată în anul 1374 la Avignon.
Intrarea Maicii Domnului este cinstita in fiecare an, pe 21 noiembrie. Este sarbatoarea in amintirea zilei in care, Sfintii Ioachim si Ana au adus-o pe fiica lor Maria, in varsta de trei ani, la templu.
Aici a fost intampinata de marele preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care a dus-o in cea mai sfanta incapere din acest loc, in Sfanta Sfintelor, unde va ramane pana la varsta de 15 ani. Desi sunt persoane care sustin ca lucrul acesta era cu neputinta, totusi Biserica, in cantarile ei afirma: “Ceea ce s-a hranit in Sfanta Sfintelor, celei imbracate cu credinta si cu intelepciune si cu neintinata feciorie, mai marele Gavriil i-a adus din ceruri inchinaciune”. Informatii despre acest eveniment din viata Maicii Domnului avem in “Evanghelia dupa Iacov” sau “Protoevanghelia”, o scriere apocrifa din secolul al II-lea. Precizam ca dintre sarbatorile inchinate Maicii Domnului, numai “Bunavestire” are la baza un eveniment istoric consemnat in Sfanta Scriptura (Luca I, 26-38). Despre celelalte sarbatori, evangheliile canonice nu ne dau marturii, informatiile provenind din Sfanta Traditie si din evangheliile necanonice (apocrife).
Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare a luat nastere in secolul VI. “La 20 noiembrie 543, Justinian a zidit la Ierusalim, langa ruinele templului, o biserica inchinata Sfintei Fecioare, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita biserica Sfanta Maria “cea noua”. Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica la 21 noiembrie, a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica insasi Sfanta Fecioara, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu”.
In Apus, sarbatoarea a fost adoptata de papa Grigorie XI-lea, care a cinstit-o pentru prima data in anul 1374, la Avignon.
Pentru ca bucuria sarbatorii sa nu fie umbrita de post, Biserica a randuit ca pe 21 noiembrie sa fie dezlegare la peste.
Incepand cu data de 21 noiembrie, in cadrul slujbei Utreniei, se canta Catavasiile: “Hristos Se naste, slaviti-L!…” Este o sarbatoare care ne pregateste si pe noi sa-L facem pe Hristos sa Se nasca tainic in noi.
Nu este de ajuns sa stim ca Fecioara Maria a fost dusa la Templu si a stat pana la varsta de 15 ani. Important este sa patrundem in intelesul profund al evenimentului istoric si sa descoperim ca prezenta ei in Sfanta Sfintelor, e roditoare: face ca Fiul lui Dumnezeu sa Se nasca din ea. Deci, Hristos Se va naste, va muri si va invia tainic cu tot omul care vietuieste in Biserica.
In aceasta zi, copiii pun crengi de mar in vase cu apa. Acestea, tinute in lumina si caldura, inmuguresc si infloresc, si sunt folosite in noaptea de Anul Nou drept sorcove. Sa nu uitam ca in colindele romanesti se canta, in plina iarna, despre florile dalbe, flori de mar, sau despre marut, margaritar. Daca am fi cu luare aminte la colinde, nu am avea cum sa nu ne intrebam ce mar ar putea face in decembrie flori dalbe? Si de ce mar? Pentru ca stramosii nostri stiau de la batranii lor ca acea joarda a Sfantului Nicolae trebuie sa fie una de mar, iar daca aceea inflorea pana deNasterea Domnului, inseamna ca sfantul a mijlocit pentru iertarea celui caruia i-a daruit crenguta, flori dalbe.
-
Știri5 ore ago
Cum se salută românii și câte forme de salut există: 21 noiembrie, Ziua mondială a salutului
-
Știri21 de ore ago
TRADIŢII şi OBICEIURI de 21 noiembrie: Intrarea în biserică a MAICII DOMNULUI (OVIDENIA)
-
Știri2 săptămâni ago
Sfinții MIHAIL și GAVRIL: Care este semnificația numelor „Mihai” și” Gavril”. Ce alte nume derivate se sărbătoresc
-
Știri4 zile ago
Costumul popular din Apuseni: Păstrează unitatea portului românesc prin piesele ce îl compun
-
Știri4 zile ago
Top 10 locuri de vizitat toamna: Casa de Piatră, cătun din Parcul Natural Apuseni, între destinațiile recomandate
-
Știrio săptămână ago
Lăsata Secului în Postul Crăciunului: Tradițiile și obiceiurile zilei de 14 noiembrie
-
Sănătateo săptămână ago
Cum îți dai seama că suferi de diabet: 14 noiembrie, Ziua Mondială de Luptă împotriva Diabetului
-
Știrio săptămână ago
13 noiembrie, Ziua internațională a educației copiilor nevăzători