Proiectele pot fi finanţate în cadrul noului Program pentru firmele mici şi mijlocii din mediul rural, potrivit proiectului procedurii de implementare a acestuia, scoase marţi in dezbatere publica.
Programul naţional multianual pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) în mediul rural, gestionat de Directia Politici Antreprenoriale dn subordinea Miniterului Economiei, debuteaza cu un buget total de 25.900.000 lei,pe anul 2016.
Cu acesti bani asiguraţi integral din bugetul de stat, Guvernul vrea sa ajute cel puţin 207 afaceri de la sate.
O firmă beneficiară poate primi un ajutor de stat nerambursabil de până la 125.000 de lei (circa 27.700 de euro, la cursul actual), reprezentând maximum 90% din investiţia pe care trebuie să o realizeze societatea în cadrul programului de sprijin. Resul de minimum 10% din investiţie trebuie asigurat de antreprenor, ca aport propriu.
Pot primi ajutorul de minimis urmatoarele categorii de agenti economici privati:
1. societatile comerciale,
2. societatile cooperative, inclusiv societatile cooperative mestesugaresti mixte,
3. persoanele fizice autorizate (PFA) care desfasoara activitati economice in mod independent,
4. intreprinderile individuale,
5. intreprinderile familiale.
Citește și Idei de afaceri într-un spaţiu mic
Acestea trebuie, insa, sa indeplineasca cumulativ o serie intreaga de conditii, intre care mentionam:
– au sediul social si punctul (punctele) de lucru in mediul rural;
– au cel mult 5 ani de la inregistrare la Registrul Comertului la data deschiderii aplicatiei electronice de inscriere a planului de afaceri;
– nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru. Solicitantii care au datorii esalonate, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul;
– reinvestesc anual minimm 30% din profit pe o perioada de 3 ani incepand cu anul urmator dupa primirea alocatiei financiare nerambursabile;
– angajeaza pana la depunerea decontului cel putin 1 salariat;
– nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
Ce isi pot cumpara antreprenorii castigatori din banii de la stat
Antreprenorii care vor fi selectati, in urma competitiei, pentru a primi ajutorul nerabursabil vor ptea investi banii in mai multe categorii de echipamente si servicii, printre care:
– Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, instrumentelor si automatelor muzicale;
– Aparate si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cantare electronice cu/fara printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;
– Autoutilitare.
– Investitiile in active necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente), software pentru comertul online, software necesar activitatii pentru care se solicita finantare;
– Computere , servere, monitoare, imprimante, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, sisteme audio-video etc.
– Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert (cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din elemente prefabricate). Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa.
– Mobilier, birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale.
– Realizarea unui site pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara hosting), pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului financiar nerambursabil, in limita maxima a 10.000 lei.
– Achizitionarea de instalatii sau echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare;
– Achizitionarea de instalatii de incalzire sau climatizare aferente spatiului de comert, productie sau servicii;
– Cursuri de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale, in limita a 4.500 lei.
– Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului program si implementarea proiectului (nu mai mult de 4% din valoarea eligibila la decont a proiectului, mai putin consultanta – aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea Contractului de finantare).
NU se acorda ajutor financiar pentru activele achizitionate in sistem de leasing, second-hand si care au constituit obiectul unei subventionari/ finantari nerambursabile din alte surse.
NU sunt eligibile nici cheltuielile privind taxa pe valoare adaugata (TVA), taxe, avize, comisioane, ambalajul, transportul, punerea in functiune, instruirea personalului pentru utilizarea celor achizitionate.
Beneficiarul este obligat sa efectueze cheltuielile si sa depuna documentatia de decont la sediul Oficiului Teritorial pentru IMM (OTIMMC) de care apartine, in maximum 60 de zile lucratoare de la semnarea contractului.
Cheltuielile vor fi certificate prin vizita la fata locului a reprezentantilor OTIMMC in termen de 20 zile lucratoare de la depunerea decontului.
In situatia neefectuarii cheltuielilor, sau in cazul in care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea initiala, sau nu sunt noi si puse in functiune, beneficiarul NU primeste finantare pentru acestea.
Sursa:startupcafe.ro