Rămâi conectat

Știri

21 noiembrie: Deschiderea oficială a Sesiunii Ştiinţifice a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia „Unitate, Continuitate şi Independenţă în Istoria Poporului Român. 101 ani de la Marea Unire (1918-2019)”

Publicat

în

Joi, 21 noiembrie 2019, de la ora 10.00, la Sala Unirii va avea loc deschiderea oficială a Sesiunii Ştiinţifice a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia „Unitate, Continuitate şi Independenţă în Istoria Poporului Român. 101 ani de la Marea Unire (1918-2019)”.

La eveniment vor participa peste 100 de specialişti din instituţii muzeale şi universitare din întreaga ţară: Alba Iulia, Bucureşti, Deva, Cluj-Napoca, Timişoara, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgu Mureş, Craiova, Turda, Iași, Arad, Oradea.

În cadrul evenimentului vor fi lansate şi două volume de carte, respectiv:

  • Virgil Pană, „Românii mureșeni pe fronturile Marelui Război. Documente”

(Târgu-Mureș, 2018), prezintă: Virgil Pană

  • Cristian Crasnaveț, „Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan”,

(Alba Iulia, 2018), prezintă: Tudor Roșu

Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

Program general

Sesiunea științifică „Unitate, continuitate și independență

în istoria poporului român. 101 ani de la Marea Unire (1918 – 2019)”

Joi, 21 noiembrie 2019, Sala Unirii

Ora 10:00 – deschiderea lucrărilor:

Cuvânt din partea Muzeului Național al Unirii Alba Iulia

Director Gabriel Tiberiu Rustoiu,

Cuvânt din partea autorităților locale

Lucrări în plen:

Viorica Rusu–Bolindeț, Florin–Ovidiu Botiș, Iulia–Alexandra Iliescu, Radu Ota, Matei Drîmbărean, Călin Șuteu – Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Cluj–Napoca, doctorand Universitatea „Babeș–Bolyai” Cluj–Napoca, doctorand Universitatea București, Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Direcția Județeană pentru Cultură Alba, Gigapixel Art SRL

Palatul Guvernatorului Daciei Romane de la Apulum. Rezultatele campaniilor 2018–2019

Tudor Roșu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Imaginea președintelui american Woodrow Wilson în preajma Marii Uniri

Lansări volume:

Virgil Pană, „Românii mureșeni pe fronturile Marelui Război. Documente”

(Târgu-Mureș, 2018), prezintă: Virgil Pană

Cristian Crasnaveț, „Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan”,

(Alba Iulia, 2018), prezintă: Tudor Roșu

Ora 11:30 – vernisaj expoziție „Dionysos– Bacchus–Liber Pater. Desfătare și viață veșnică la Apulum

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, etaj I

Orele 15:00 – 19:00,

Prezentarea lucrărilor pe secţiuni, Sala Unirii și Museikon

Vineri, 22 noiembrie 2019

Orele 10:00 – 12:00

Prezentarea lucrărilor pe secţiuni, Sala Unirii și Museikon

Secţiunea ARHEOLOGIE

joi, 21 noiembrie 2019,

Museikon

orele 15:00 – 19:00

Moderatori: Paul Pupeză, Oana Tutilă

  1. Sabin Adrian Luca – Muzeul Național Brukenthal, Sibiu, Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu

Câteva date despre datarea absolută a unor situri neolitice și eneolitice din Transilvania

  1. Cătălin Cristescu, Nicolae Cătălin Rișcuța, Antoniu Marc – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Complexe aparținând epocii fierului descoperite La Vețel – Luncă, În Vie (jud. Hunedoara)

  1. Marius Ciută – Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu

Despre colecții și colecționari. Un caz atipic

  1. Paul Pupeză, Viorica Crișan – Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Cluj–Napoca

Decor dacic sau tamga sarmatic? Vase incizate de la Covasna – Cetatea Zânelor

  1. Claudiu Purdea – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Noi date despre un tezaur cu monede Koson din Munții Șureanu în documentele Monetăriei din Alba Iulia

  1. Ștefan Georgescu, Ana Cristina Hamat, Alexandru Flutur – Cercetător independent, Muzeul Banatului Montan Reșița, Muzeul Național al Banatului, Timișoara

Dispozitivele pentru iluminat descoperite în zona Berzovia – Ramna

  1. Oana Tutilă – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Despre un cercel roman din aur descoperit la Cârjiți, județul Hunedoara

  1. Radu Ota – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Herme descoperite la Apulum 

  1. Anca Timofan, Andrei Iosif – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Sectorul Domus–Thermae de la Apulum

  1. Alexandru Diaconescu – Universitatea „Babeș–Bolyai” Cluj–Napoca

Gropile rituale (așa numitele favissae) din sanctuarul lui Liber Pater 

  1. Dan Matei – Institutul de Arheologie și Istoria Artei Cluj-Napoca

Situația postromană a castrului legionar de la Alba Iulia raportată la situația celorlalte castre de odinioară ale provinciei

  1. George Bounegru, Ilie Lascu, Bogdan Pâclișan, Ana Fetcu –  Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Descoperiri funerare romane din necropola nordică de la Apulum 

  1. Radu Ciobanu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Bacchanalia – Serbările lui Bacchus, de la spectacol teatral la primul mare scandal de moravuri al Antichității

Secţiunea ARHEOLOGIE.

vineri, 22 noiembrie 2019,

Museikon

orele 10:00 – 12:00

Moderatori: Ana Hamat, Vitalie Bârcă

  1. Ana Cristina Hamat – Muzeul Banatului Montan Reșița

Despre creștinism și bijuterii sau despre cum să nu–i cauți pe creștini în Dacia

  1. Ioan Oprea – Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia

Roma și primele vexilla imperiale

  1. Vasile Moga – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Observații asupra unei interesante epigrafe apulense

  1. Mariana Egri, Andreea Drăgan, Aurel Rustoiu, Matthew McCarty – Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca, University of British Columbia

Villa rustica de la Oarda. Rezultate preliminare

  1. Cristina Mitar – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Cigmău – un castru neobișnuit din apropierea granițelor romane

  1. Vitalie Bârcă – Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca

Pixidele din os din mediul sarmatic. Observații pe marginea originii și datării lor

  1. Emil Dumitrașcu – Muzeul Național de Istorie a României, București

Cercetări arheologice preventive pe Autostrada A. 10/lot 4; situl arheologic Măhăceni 1 (sit nr. 4)

  1. Gabriel Balteș, Călin Cosma – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca

Cimitirul avar de la Sâncrai (jud. Alba)

  1. Anca Matiș, Gabriel Balteș, Valentin Deleanu – Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia

Morminte de incinerație în urnă (sec. VIII–IX) descoperite la Simeria în 2018, cu ocazia proiectului ”Reabilitarea liniei de cale ferată Simeria – Curtici–Frontieră”

  1. Aurel Dragotă – Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu

La granița dintre păgânism și creștinism. Morminte cu groapa de foc rituală descoperite în necropola de la Alba Iulia – Izvorul Împăratului în campaniile arheologice din anii 2006–2007

  1. Călin Șuteu – Gigapixel Art SRL

Digitizarea tri–dimensională a colecțiilor muzeale. Studii de caz și aplicații recente

 

Secțiunea ISTORIE

joi, 21 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Corpul A

orele 15:00 – 19:00

Moderator: Florin Bogdan

  1. Gheorghe Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Un testament politic al lui Mihai Viteazul

  1. Mihaela Comșa – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Nicolae Albu, istoric al învățământului românesc în Transilvania iluministă

  1. Ana Maria Roman Negoi, Cristinel Roman Negoi – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Școala Gimnazială Avram Iancu, Alba Iulia

Aspecte juridice și sociale cuprinse în Patenta imperială privind stabilirea grecilor și turcilor în Transilvania din 1778

  1. Jan Nicolae – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Historia homiletica Transilvanie. Predicile protopopului Vasile Gan de la Lupșa (1859–1932) 

  1. Simona Hărmănescu – Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași, Muzeul „Al. I. Cuza”, Ruginoasa, drd. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

Început de istorie la Ruginoasa

  1. Răzvan Neagu – Colegiul Tehnic Turda

Personalități ale Marii Uniri: protopopul greco–catolic de Alba Iulia, Vasile Urzică (1872–1970)

  1. Virgil Pană – Muzeul Județean Mureș

Date noi privind participarea mureșenilor la Marea Unire

  1. Diana Kinces – Muzeul Județean Satu Mare

Anul 1919 în istoria Sătmarului

  1. Alexandru Porțeanu – Institutul de Istorie Nicolae Iorga
  2. Începuturile noii epoci istorice a Transilvaniei. Observații și considerații istoriografice
  1. Ioana Rustoiu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Orfelinatul greco–catolic din Blaj în 1919

Secțiunea ISTORIE

vineri, 22 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Corpul A

orele 10:00 – 12:00

Moderator: Dragoș Ursu

  1. Ioana Ursu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Biografii și minerit aurifer în județele Alba și Hunedoara în sec XX

  1. Doina Dreghiciu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Însemne de proprietate inedite de pe cărți vechi românești aflătoare pe teritoriul județului Alba

  1. Gabriela Mircea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

O bibliotecă publică albaiuliană, de la sfârșitul secolului al XIX–lea – începutul secolului al XX–lea. Structura si componența sa

  1. Florin Bogdan – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Cărți vechi românești care au circulat în spațiul jud. Alba. Colecții din București și Cluj–Napoca 

  1. Bogdan Avram – Parohia Ortodoxă Teleac

Însemnări ale cantorilor de strană pe filele cărților vechi din colecția Museikon

  1. Marius Rotar – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Rugby–ul românesc în timpul celui de al Doilea Război Mondial

  1. Dragoș Ursu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Patriarhul Justinian (1948–1977) și problema reintegrării socio–profesionale a preoților foști deținuți politici. Strategii, compromisuri și adaptări

  1. Elena Cucui – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Icoana pe sticlă – sursă de inspirație, pentru un maestru al picturii contemporane

  1. Sorin Russu – Facultatea de Teologie Greco–Catolică, Blaj

Cât de mare e România Mare? După 100 de ani 

  1. Ioan Bizău – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Titlu rezervat

  1. Cristea Marius Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Luptele de la Miraslău (jud. Alba) din august–septembrie 1944 

  1. Ion Cârja – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Românii din Austro-Ungaria în anii „Marelui Război”. Perspectiva surselor vizuale 

  1. Dan Roman – Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” Arad

Problema Banatului în tratativele Conferinței de Pace de la Paris (1919-1920)

Secţiunea CONSERVARE – RESTAURARE

joi, 21 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Laboratorul de Restaurare

orele 15:00–19:00

Moderatori: Alexandru Știrban, Gheorghina Olariu

  1. Doina Hendre Biro – Biblioteca Batthyaneum, Filială a Bibliotecii Naționale a României

Utilizarea pigmenților naturali pentru decorarea manuscriselor medievale, reflectată în studiile lui Robertus Szentivany, la începutul secolului XX

  1. Cristina Carșote1, Elena Badea2,3, Zizi Baltă1, Irina Petroviciu1, Lucreția Miu2, Vasile Mihai 11Centrul de Cercetări și Investigații Fizico–Chimice și Biologice (CCIS), Muzeul Național de Istorie a României (MNIR), 2Grupul Cercetări Avansate pentru Patrimoniul Cultural (ARCH Lab), Institutul Național de Cercetare–Dezvoltare pentru Textile și Pielărie (INCDTP), Sucursala ICPI, 3Departamentul de Chimie, Facultatea de Științe, Universitatea Craiova

Materiale și tehnici utilizate la realizarea Codexului Altemberger 

  1. Gheorghina Olariu – Muzeul Judeţean Satu Mare

Investigații XRF, iconostasul bisericii Peles județul Satu Mare 

  1. Laura Troșan, Ioana Cova – Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj–Napoca

Modalități de expunere a textilelor arheologice 

  1. Rodica Oprițescu – Muzeul Olteniei Craiova

Psaltire 1816, tratamente de restaurare–conservare aplicate 

  1. Olimpia Mureșan – Mureșan Olimpia I.I., Oradea

Despre sticla arheologică 

  1. Daniela Văcariu – Complexul Național Muzeal Astra, Sibiu

Investigații fizico–chimice realizate pe pictura din Biserica Vința 

  1. Dan Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Relevanța markerilor tehnologici la restaurarea ceramicii  

  1. Radu Ardelean – Muzeul Judeţean Satu Mare

Intervenții de biocidare și hidrofobizare la unele monumente și morminte de război din județul Satu Mare 

  1. Sorin Șerban – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Metode de prelevare și prelucrare a unor vase ceramice descoperite în necropola de la Sâncrai

  1. Sorina Voju – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Efectele nocive ale umidității excesive asupra bunurilor culturale pe suport textil. Exemplificări și soluționări pe un lot de textile etnografice 

  1. Daniela Burnete – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Etape în restaurarea unei icoane pe lemn de sec XIX 

  1. Alexandru Știrban – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui lot de manuscrise de secol XVIII (proiect ROCHER) 

  1. Marius Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea legăturii unui Penticostarion, 1768 

  1. Daniela Zudor – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Modalități de depozitare a bunurilor muzeale – textile etnografice 

  1. Elena Czifra – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui Antologhion, 1693.

  1. Smaranda Cutean – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Cauzele deteriorării obiectelor culturale  din expoziții

Secţiunea CONSERVARE – RESTAURARE

vineri, 22 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Laboratorul de Restaurare

orele 10:00–12:00

Moderatori: Mirel Bucur, Petronela Fotea

  1. Petronela Fotea, Eugenia Oprescu – Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Bucureşti, Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Valorificarea prin restaurare a patrimoniului cultural mobil la Casele Memoriale din patrimoniul MNLR–ului – Casa Tudor Arghezi 

  1. Sidonia Olea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Valorificarea unei statui monumentale prin conservare și restaurare. Studiu de caz: statuia lui Emanuil Gojdu (Oradea)

  1. Constantin Măruțoiu, D. Nemeș, O. F. Nemeș, M. Cotețiu, Persida Măruțoiu – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Studii privind materialele utilizate de Grigore Ranite la realizarea icoanei Maica Domnului cu Pruncul 

  1. Mirel Bucur – Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu

Restaurarea unei icoane pe sticlă cu reprezentarea Sfântului Gheorghe. Studiu de caz 

  1. Ioana Popițiu – Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva

Considerații asupra patrimoniului mobil pe suport anorganic. Studiu de caz (Proiect ROCHER)  

  1. Dumitrița Filip – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Degradări ale picturii murale din interiorul bisericilor de lemn din județul Alba

  1. Dorin Barbu – Muzeul Național Brukenthal, Sibiu

Restaurarea armelor de foc cu rotiță 

  1. Leonard Fulău – Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Cazania lui Varlaam. Intervenții de restaurare 

  1. Ștefan Lipot – Muzeul Oraşului Oradea – Complex Cultural

Restaurarea ceramicii din situl Salca–Oradea, campania 2016 

  1. Vasile Ioniță – SC Conrest Expert SRL

Conservarea lemnului arheologic din perioade și locuri diferite           

  1. Miruna Căminescu – C. Cons–Art S.R.L.

Restaurarea icoanei ”Sfântul Arhanghel Mihail”

  1. Simona Gheorghe – Muzeul Olteniei Craiova

Tehnologii complementare aplicate în restaurarea ceramicii arheologice           

  1. Eugenia Oprescu – Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Aspecte de degradare ale tapiseriei din Colecția Dimitrie Anghel supusă procesului de restaurare–conservare în regim de urgență 

  1. Codruța Leahu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Evaluarea interacțiunii rețetelor bazate pe nanomateriale, obținute de ICECHIM, cu diverse suporturi papetare în scopul conservării acestora (proiect ROCHER) 

  1. Monica Druța – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Considerații privind starea de conservare a unui lot de cinci cărți de patrimoniu din sec. al XVII–lea – Cazania lui Varlaam

  1. Maria Zgârciu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Conservarea și restaurarea unei cărți românești vechi (Strastnic, Blaj, 1753) (Proiect ROCHER) 

  1. Maria Cernea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui pergamentAct de Înobilare, 1703


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

APRILIE, Prier: Datini, tradiții și obiceiuri românești

Publicat

în

Prier înseamnă timp favorabil, prielnic atât pentru semănatul holdelor dar și pentru turmele de animale. Datini, tradiții și obiceiuri românești, în luna aprilie

Conform tradiției populare românești, luna aprilie se mai numește și „Prier”. Această denumire populară, a lunii aprilie, provine de la verbul “a prii” și înseamnă timp prielnic pentru semănături, ori lucrări în gospodărie .

Când vremea este înșelătoare, cu timp friguros și secetos pentru lucrările de primăvară, aprilie anunță sărăcie și se numește și ”Traistă-n băț”. De fapt, în spiritualitatea populară se și spune că ”Prier priește, dar și jupuiește!”, aluzie la zilele capricioase, cu timp potrivnic lucrărilor de sezon. În această lună se continuă semănatul de primăvară, început în martie. Acum se închid țarinile, ceea ce înseamnă că oile și vitele nu mai au voie să pască libere iar pășunatul devălmaș este întrerupt pentru câteva luni, se formează turmele, se repară gardurile țarinilor, se tund oile înainte de a fi urcate la munte etc. Se mai spune, despre luna aprilie, că este o lună capricioasă în care vremea va fi ori geroasă, ori călduroasă. Totodată, în luna lui aprilie se fac prevestiri ale vremii ce va urma, astfel se nasc o parte din superstițiile acestei luni.

Dacă în luna lui Prier este vreme frumoasă și călduroasă, atunci luna mai va avea vreme rece, cu înghețuri; Dacă la Prier este vreme posomorâtă și rece, atunci luna lui mai va avea vreme frumoasă și călduroasă; Negura de la răsărit, din luna aprilie, e semn bun pentru anul în curs; Dacă în aprilie tună și fulgeră, atunci nu există motive să ne temem de ger; Vremea frumoasă din luna aprilie ne va aduce o vară furtunoasă, etc.

Veseli de 1 aprilie – superstiții de 1 aprilie

Ziua Păcălelilor şi Ziua internațională a păsărilor. Dar pe noi ne interesează primul aspect. De unde vine? Cum se … manifestă? şi ce superstiții avem de 1 Aprilie?
Ziua de 1 Aprilie a fost întotdeauna un prilej de distracție şi cum e sănătos să râzi, ne bucurăm şi noi când avem prilejul. Se pare că originile acestei zile se regăsesc, ca multe alte obiceiuri, în schimbarea calendarului gregorian. Se spune că, odată cu această schimbare, mulți nu s-au putut obişnui cu noile date ale sărbătorilor. Și atunci, în timpul lui Carol al IX-lea, mulți neadaptați sărbătoreau Anul Nou la… 1 Aprilie! Cei ce sărbătoreau astfel erau numiți „nebuni de Aprilie”. Apoi obiceiul s-a perpetuat până-n zilele noastre, pierzându-şi semnificația inițială şi păstrând doar… ”nebunia”. Pentru că e o nebunie veselă şi plăcută! Superstiţia spune că păcăleala de 1 Aprilie trebuie făcută până la ora 12:00, cele după această oră, se zice că aduc ghinion. Tot o superstiţie spune că în ziua de 1 Aprilie nu se fac căsătorii, pentru că: ori acestea nu durează, se destramă, ori soţul va fi „sub papuc”. La noi, se spune că dacă nu păcăleşti pe nimeni de 1 Aprilie, tot anul până la celălalt 1 Aprilie vei fi tu cel păcălit. Tot anul? Nu-i cam mult? Dar dacă aşa zice superstiţia, să ne grăbim să păcălim pe cineva. Pardon: ce vă spunem mai jos nu-i păcăleală.

 Sărbătoarea Floriilor – tradiții și obiceiuri

Intrarea Domnului în Ierusalim sau Floriile este prima sărbătoare cu dată schimbătoare din calendarul anului bisericesc. Totodată, Floriile deschid ciclul sărbătorilor pascale, care se încheie la Înălțarea Domnului.  În ziua de Florii există obiceiul de a merge la Biserică cu ramuri de salcie înmugurite, pentru a fi sfințite de către preot. Conform tradiției creștine, obiceiul ne amintește de intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim, înainte de Patimi, când a fost întâmpinat de mulțime cu ramuri de măslin și crenguțe de palmier sau flori. Crenguțele de salcie vor fi împărțite credincioșilor ce au participat la slujba de Florii. Aceștia vor lua crenguțele acasă și le vor pune la geamuri, la uși și la porți pentru a le apăra casele de rele și necazuri. În unele zone ale țării, oamenii de la sate se încing cu ramurile de salcie, peste mijloc, deoarece se spune că acest ritual îi apără de boli și îi face mai robuști. Exista și obiceiul ca părinții sa-și lovească copiii cu nuielușa de salcie, când veneau de la biserică. Credeau că așa vor crește sănătoși și înțelepți. Oamenii le puneau și pe pomii fructiferi, pentru a-i ajuta să rodească. Exista credința că abia acum pomii prind putere să rodească. De aceea, nu se plantau pomi înainte de Florii, de teama ca aceștia să nu rămână fără rod. În ziua de Florii, stupii erau împodobiți cu ramurile de salcie sfințite, ca albinele să se bucure de binecuvântarea divină. În unele sate, mâțișorii erau aruncați în curte când începea să bată grindina. Însă, ramurile de salcie aveau în principal menirea de a-i feri pe oameni de duhurile necurate, sau erau utilizate și în scopuri terapeutice, oamenii înghițeau mâțișori de pe ramura de salcie, pentru a fi feriți de diferite boli. Un alt obicei, întâlnit în ziua de Florii, este acela de a trece pe la mormintele rudelor pentru a le agăța de cruci crenguțele de salcie, astfel aceștia vor ști că Paștele se apropie. Tot în ziua de Florii, șnurul de mărțișor se va agăța într-un copac înmugurit sau înflorit pentru a avea sănătate și belșug în anul ce urmează. Totodată, ziua de Florii este prilej de sărbătoare pentru cei cu nume de flori, deoarece își serbează onomastica.

Obiceiul Lazaritelor

Înainte de a intra în Ierusalim, Hristos l-a înviat pe Lazăr. Învierea lui Lazăr este simbolul învierii viitoare a neamului omenesc. În popor se crede că Lazăr era un fecior tânăr, fratele fetei care s-a căsătorit cu Dragobete, Cap de Primăvară. Potrivit tradiției, într-o sâmbătă Lazăr a plecat cu oile la păscut, lăsând-o pe mama sa să facă plăcinte. Urcând întru-un copac să ia muguri pentru animale, își aduce aminte de plăcinte. Se grăbește să coboare, cade și moare. Potrivit legendei că Lazăr ar fi murit de dorul plăcintelor, exista obiceiul ca în această sâmbătă, femeile de la țară să facă ofranda de pomenire a morților împărțind plăcinte de post. Profesorul Ion Ghinoiu afirma că în ajunul sau sâmbăta Floriilor, se efectua un ceremonial complex, numit Lazarita, care era structurat după modelul colindelor. Ion Ghinoiu afirma că    Lazarita era un ceremonial la care participau numai fetele. „Una din fete, numita Lazarita, se îmbrăca în mireasă și colinda împreună în fața ferestrelor caselor unde au fost primite. Lazarita se plimba cu pași domoli, înainte și înapoi, în cercul format de colindătoarele care povestesc, pe o melodie simpla, drama lui Lazăr sau Lazarica: plecarea lui Lazăr de acasă cu oile, urcarea în copac pentru a da animalelor frunza, moartea neașteptată prin căderea din copac, căutarea și găsirea trupului neînsuflețit de către surioarele lui, aducerea acasă, scăldatul ritual în lapte dulce, îmbrăcarea mortului cu frunze de nuc, aruncarea scaldei mortului pe sub nuci”.

 Sărbătoarea dinților

Ziua de 11 aprilie este dedicată Sfântului Antipa, despre care oamenii din popor cred că vindecă durerile de dinți și măsele. Sfântul Antipa s-a rugat pentru cei care îi vor face pomenire să fie feriți de patimi și de alte boli, între care și nesuferita durere a dinților.

  Sursa:azm.gov.ro, sursa foto:dragusanul.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Ziua Păcălelilor: Originea acestei zile și cum este sărbătorită în alte țări. Nimeni nu are voie să se supere pe 1 aprilie

Publicat

în

De Ziua Păcălelilor nimeni nu are voie să se supere: Care este originea zilei

În fiecare an, la 1 aprilie, oamenii din lumea întreagă marchează Ziua păcălelilor, cunoscută și ca Ziua păcălitului sau Ziua nebunilor, când fiecare încearcă, cu mai mult sau mai puțin succes, să-i facă o șotie colegului, prietenului, vecinului, unui membru de familie, mai exact, toată lumea păcălește pe toată lumea.

Celebrarea Zilei Pacalelilor isi are originile in Franta, in secolul al XVI-lea, cand a fost adoptat calendarul Gregorian, care a mutat Anul Nou de la 1 aprilie la 1 ianuarie. Vestea noului calendar s-a raspandit incet iar cei care continuau sa sarbatoreasca anul nou de 1 aprilie era considerati ″pacalitii de 1 aprilie″.

In Franta, 1 APRILIE, ZIUA PACALELILOR, este numita Poisson d’Avril, adica „pestele de aprilie”, cu referire la un peste tanar, usor de capturat. Francezii obisnuiesc sa-si pacaleasca prietenii lipind-le pe spate un peste de hartie. In momentul in care cineva descopera farsa, acesta trebuie sa strige „Poisson d’Avril!”.

Timp de 200 de ani, practica farselor de 1 APRILIE, ZIUA PACALELILOR, s-a raspandit in Anglia si in Statele Unite. Toate farsele trebuie sa fie facute pana la ora pranzului. Orice farsa facuta dupa aceasta ora va aduce ghinion farsorului.

ZIUA PACALELILOR, 1 APRILIE – Cei care nu raspund cu zambetul pe buze unei farse facute de vor fi urmariti de ghinion tot anul. Barbatii pacaliti de o femeie frumoasa de Ziua Pacalelilor vor ajunge sa o ia de nevasta, sau, daca barbatul este casatorit, cei doi vor ramane prieteni foarte buni.

Originea acestui obicei nu este cunoscută cu exactitate. Unii consideră că aceasta este legată de schimbarea anotimpului, în timp ce alții cred că provine de la adoptarea noului calendar. Ipoteza acceptată de majoritate, însă, susține că obiceiul păcălelilor de 1 aprilie a apărut în vestul Europei, pe la jumătatea secolului al XVI-lea, conform site-ului www.infoplease.com. În vechiul calendar iulian, Anul Nou se sărbătorea la 1 aprilie, dar în 1582, papa Grigorie al XIII-lea a făcut trecerea de la vechiul calendar iulian la noul calendar, care avea să-i poarte numele — calendarul gregorian, sărbătoarea Anului Nou mutându-se de atunci pe 1 ianuarie. Oamenii au avut probleme în a se obișnui cu noua dată a acestei sărbători și au continuat să-și trimită felicitări și să-și facă urări tot pe 1 aprilie. Cei care continuau să sărbătorească Anul Nou la 1 aprilie au fost numiți „nebuni de aprilie”, de unde și denumirea de Ziua nebunilor (April Fools’ Day) sau Ziua păcălelilor. Cu timpul, felicitările trimise pentru Anul Nou la 1 aprilie au început să fie considerate farse, fiind însoțite adeseori de cadouri hazlii, relatează Agerpres.

Ziua de 1 aprilie este recunoscută ca Zi a păcălelilor în majoritatea țărilor lumii. Marcată mai întâi în Europa, a trecut peste ocean și s-a răspândit apoi în majoritatea țărilor de pe glob. Este totuși sărbătorită cu preponderență în Europa și în America și mai puțin de civilizațiile orientale.

La noi în țară, Ziua păcălelilor se sărbătorește începând cu secolul al XIX-lea. Potrivit site-ului www.istorie-pe-scurt.ro, se obișnuiește ca farsele să fie făcute până la ora prânzului, altfel acestea aduc ghinion păcăliciului. Tradiția spune că dacă o fată frumoasă reușește să te păcălească, trebuie să o iei de nevastă sau măcar să fii prietenul ei. Dar nu este indicat să te căsătorești la 1 aprilie, pentru că bărbatul însurat în această zi va fi toată viața sub papucul nevestei. Copiii născuți la 1 aprilie vor avea succes pe aproape toate planurile, dar ar fi bine să stea departe de jocurile de noroc.

Prin celebrarea acestei sărbători, ziua de 1 aprilie devine un prilej de bucurie și de distracție pentru toți cei care au simțul umorului, sau, așa cum spunea scriitorul Mark Twain, „ziua de 1 aprilie este ziua în care ne amintim ce suntem în celelalte 364 de zile ale anului”.

Alte superstitii de 1 APRILIE – ZIUA PACALELILOR:

=> In regiunea Tirol, din Elvetia, un manunchi de paie este ingropat de 1 APRILIE, pentru ca recolta sa fie bogata in sezonul urmator.

=> Copiii nascuti de  ZIUA PACALELILOR vor fi norocosi in afaceri, dar vor fi urmariti de ghinion la jocurile de noroc.

=> Indragostitii nu ar trebui sa se casatoreasca pe 1 APRILIE, pentru ca mariajul nu va functiona, ori pentru ca femeia va fi “cocosul” in familie.

=> Cel care nu va pune la cale o farsa de ZIUA PACALELILOR va fi pacalit pentru tot restul anului.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Digitalizare a Serviciului de Ambulanță Județean Alba: Licitație pentru achiziții de peste 2,8 milioane de lei

Publicat

în

Digitalizare a Serviciului de Ambulanță Județean Alba

Serviciul de Ambulanță Județean Alba a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o procedută de achiziție derulată în cadrul unui amplu proiect de digitalizare finanțat prin PNRR.

Achiziția are o valoare totală estimată de peste 2,8 milioane de lei.

Serviciul de Ambulanță Județean Alba a semnat, la sfârșitul lunii septembrie 2024, contractul de finanțare pentru implementarea proiectului ”Digitalizarea Serviciului de Ambulanță Județean Alba”.

Scopul proiectului este implementarea unui sistem informatic integrat printr-un ansamblu arhitectural digital ce îmbină în mod armonios echipamentele hardware și aplicațiile software.

Obiectivele proiectului sunt îmbunătățirea/dezvoltarea rețelelor de comunicații și a infrastructurii IT și hardware la nivelul instituției și implementarea unui software non-clinic integrat și interoperabil.

Achiziția în curs cuprinde echipament si accesorii pentru computer, computere portabile, computer de birou, surse de alimentare electrică continuă, echipament de rețea, pachete software pentru editare de text, servere și servicii de instalare de computere și de echipament de procesare a informațiilor.

Data limită pentru primirea ofertelor este 28 aprilie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba