Știri
Oamenii care au făcut Unirea: Vasile Goldiș, cel care a citit textul Rezoluției Marii Adunări Naționale de la Alba-Iulia
Vasile Goldiș este cel care a ținut, la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, un discurs în care a remarcat inevitabilitatea dezmembrării monarhiei austro-ungare și necesitatea unirii Transilvaniei cu România
Pe modelul colegilor săi, făuritori ai Unirii, Vasile Goldiș a făcut școala generală și liceul în Transilvania, iar facultatea la Budapesta și Viena.
Devine profesor de istorie și limba latină, iar în perioada cât stă la Viena devine membru al societăţii academice „România Jună”, iar la Budapesta, alături de Iuliua Maniu, va fi printre cei mai activi membri ai societăţii „Petru Maior” a studenţilor români.
În toamna anului 1886, plin de datorii şi cu sănătatea şubredă preia catedră la Preparandia din Caransebeş. după trei ani ajunge la Brașov, ca profesor de istorie la liceul ortodox român și îi are printre elevi pe Octavian Goga și Sextil Pușcariu.
În 1901, Goldiș se pensionează pe motiv de boală și ajunge la Arad, chemat de unchiul său Iosif Goldiș, ajuns episcop. Devine din ce în cce mai activ politic, și militează la renunțarea tacticii pasive.
Cinci ani mai târziu, Vasile Goldiș ajunge deputat la Budapest, și începe adevărata luptă pentru recunoaşterea drepturilor politice şi democratice ale românilor din imperiu. Pierde alegerile din 1910, un rol serios având și aturoritățile maghiare care-i pun bețe-n roate, dar nu renunță.
Încearcă să modereze opțiunile din Partidul Național Român, devine șef al ziarului Românul și refuză să semneze în numele ziarului o declarație de fidelitate cerută de contele Tisza, iar ca efect autoritățile suspendă apariția ziarului.
În timpul războiului, deși partidul optează pentru o atitudin echilibrată, Vasile Goldiș devine vehement după ce asistă la abuzurile autorităților.
La sfârțitul războilui, Vasile Goldiş redactează declaraţia ce avea să fie prezentată Parlamentului, în care invocă dreptul naţiunii române de a dispune singură de soarta ei. Face parte din Consiliul Naţional Român Central, cu sediul la Arad.
La 7 noiembrie 1918, Goldiş reînfiinţează ziarul Românul şi publică manifestul Către naţiunea română, prin care preconizează înfiinţarea gărzilor şi consiliilor naţionale române. La 18 noiembrie publică un nou manifest important, „Către popoarele lumii”, în limbile română şi franceză, prin care arată hotărârea fără echivoc a naţiunii române din Transilvania de a se uni cu România.
De menționat e faptul că Vasile Goldiș a fost membru al guvernului de la București imediat după Unire. Spre sfârșitul anului 1918, pe 17 noiembrie a fost numit ministru fără portofoliu pentru Transilvania și a păstrat postul pentru circa un an, până la sfârșitul lui noiembrie 1919.
La 1 decembrie 1918, adresându-se Mariii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, în uralele a celor peste 100.000 de reprezentanţi din toate ţinuturile locuite de români, Vasile Goldiş expune Rezoluţia Adunării de Unire cu România.
„Naţiunile trebuiesc liberate. Între aceste naţiuni se află şi naţiunea română din Ungaria, Banat şi Transilvania. Dreptul naţiunei române de a fi liberă îl recunoaşte lumea întreagă, îl recunosc acum şi duşmanii noştri de veacuri. Dar odată scăpată din robie, ea – aleargă în braţele dulcei sale mame. Nimic mai firesc în lumea aceasta.
Libertatea acestei naţiuni înseamnă unirea ei cu Ţara Românească…”, spunea Vasile Goldiș în
Imediat după Unire este ales un Mare Sfat Naţional Român, cu atribuţii de parlament şi un Consiliu Dirigent cu atribuţii de guvern provizoriu al Transilvaniei.
Dintre cei 15 membri ai Consiliului, Vasile Goldiş devine ministru al Cultelor şi Instrucţiunii publice, precum şi vicepreşedinte al Consiliului.
La 12 decembrie este numit în funcţia de preşedinte al delegaţiei ardelene care urma să prezinte Regelui Ferdinand actul unirii adoptat la Alba Iulia. În faţa Regelui va rosti o cuvântare în care face bilanţul luptei de secole a poporului român pentru unitatea politică.
Ca și Ștefan Cicio Pop, Goldiș nu a prins perioadele cumplite din timpul celui de-al doilea răzbi mondial și apoi venirea la putere a comuniștilor. S-a stins în 1934. I-au fost organizate funerarii naţionale, iar ziua înmormântării a fost declarată zi de doliu naţional.
Sursa.businesscover.ro
Știri
Usturoiul, folosit încă din Evul Mediu: Ce beneficii are acest antibiotic natural
Usturoiul este considerat important gratie modului in care acesta poate ajuta la prevenirea a multiple boli
Usturoiul a fost folosit inca din Evul Mediu pentru o sanatate optima.
Oamenii de stiinta au descoperit noi utilizari interesante ale acestui aliment si beneficiile pe care aceasta le poate oferi.
Rolul pozitiv al usturoiului pentru sanatate:
– Tratarea cancerului – Da, usturoiul poate ajuta inclusiv in tratarea cancerului. Studiile au aratat ca anumite substante din compozitia usturoiului, cum ar fi dialil disulfidul, au efecte veritabile in distrugerea celulelor canceroase si ajuta la dezvotlarea unui sistem imunitar puternic. Usturoiul este cunoscut pentru reducerea dezvoltarii tumorilor papilare.
– Echilibrarea tensiunii arteriale – Uimitor dar adevarat. Usturoiul poate ajuta la echilibrarea hipertensiunii arteriale. Medicina traditionala din Asia recunoaste faptul ca usturoiul este eficient in controlarea hipertesiunii arteriale, fapt confirmat de specialistii din intreaga lume. Pentru ca usturoiul sa contribuie la scaderea tensiunii arteriale, puteti consuma suc proaspat, un catel de usturoi in lapte cald sau pur si simplu un catel de usturoi, in fiecare zi.
– Usturoiul este cunoscut pentru faptul ca ajuta la vindecarea infectiilor urechii la copii. Acesta actioneaza ca antibiotic natural, fara efecte secundare intrucat are puternice proprietati antibacteriene si antimicrobiene. Sucul crud obtinut din cativa catei de usturoi poate fi introdus direct in ureche. Acest lucru poate determina durere, intrucat ustoroiul incepe sa actioneze asupra microbilor care au declansat infectia. Durerea nu va persista foarte mult timp, iar infectia va fi inlaturata.
– Usturoiul ca antibiotic – Usturoiul este un antibiotic natural si cea mai buna parte este ca acesta nu distruge si bacteriile sanatoase. Destul de multe persoane folosesc usturoiul ca antibiotic, in mod eficient.
– Cresterea nivelului de antioxidanti – Usturoiul stimuleaza cresterea nivelului de antioxidanti din organism, ajuta la scaderea valorilor glucozei serice si a tensiunii arteriale.
– Usturoiul ajuta la eliminarea toxinelor din organism, fiind o alternativa buna de detoxifiere.
– Usturoiul contine alicina, un compus puternic care actioneaza ca antibiotic si ajuta la vindecarea infectiilor cutanate. Este interesant de stiut ca alicina se formeaza doar atunci cand usturoiul este taiat sau zdrobit.
– In trecut usturoiul era recunoscut nu doar pentru faptul ca respingea vapirii ci si pentru faptul ca ajuta la vindecarea ranilor si vanatailor. De asemenea, usturoiul era un tratament popular pentru indigestie si balonare.
– Usturoiul are efecte benefice si asupra pielii. Consumul regulat de usturoi tonifica pielea si o face neteda, iar unghiile devin mai tari. Un alt avantaj este ca usturoiul poate tine sub control matreata.
Exista desigur si unele efecte secundare pe care trebuie sa le luat in considerare inainte de a consuma cantitati mari de usturoi, pentru a obtine toate aceste beneficii.
Orice, consumat cu moderatie functioneaza bine, dar daca se exagereaza, apar efecte negative.
– Mirosul neplacut al corpului – Daca o persoana va consuma prea mult usturoi va observa ca organismul sa va incepe sa miroasa a usturoi. Acest lucru este rezultatul faptului ca usturoiul este secretat prin pori si fenomenul va persista pana cand usturoiul va fi complet eliminat din organism. Mirosul corpului poate fi jenant si poate provoca destul de mult stres.
– Respiratie dezagreabila – Consumul unei cantitati prea mari de usturoi crud poate cauza respiratie urat mirositoare si acest lucru ar putea afecta viata sociala a consumatorului. Singura modalitate de a contracara acest lucru este sa se consume usturoi crud, impreuna cu mancare si acest lucru sa se faca, de preferat, inainte de a merge la culcare.
– Probleme de digestie – Prea mult ustoroi nu poate decat sa faca rau, intrucat acesta poate sa arda mucoasa stomacului si sa provoace durere accentuata.
– Alergii – Pentru unele dintre persoanele alergice, usturoiul ar putea declansa eruptii cutanate, febra sau varsaturi. Acesta ar putea reactiona negativ in prezenta unor anticoagulante.
– Botulism – Sulful din usturoi poate declansa chiar si botulism, care determina tulburari severe de stomac sau chiar deces.
Utilizarea usturoiului ca medicament
Un catel de usturoi pe zi este, de cele mai multe ori, valoarea recomandata in scopuri medicale. Usturoiul contine o serie de nutrienti, vitamine si minerale dar si fitochimicale.
Cum sa consumati usturoiul in siguranta
Usturoiul poate fi consumat in siguranta de majoritatea adultilor. Cu exceptia aromei sale intense si a faptului ca provoaca transpiratie, usturoiul are putine efecte secundare. Totusi, trebuie sa stiti ca exista anumite reguli pentru a fi in siguranta in urma consumului de usturoi:
– daca sunteti alergici la plante din familia liliaceae, inclusiv ceapa, praz, arpagic sau flori cum ar fi zambilele si lalelele, evitati usturoiul. Perosanele care sunt alergice la usturoi pot manifesta diverse reactii, fie ca inhaleaza, consuma sau aplica usturoiul pe piele.
– oamenii care urmeaza sa suporte interventii chirurgicale sau dentare, femeile insarcinate si cei cu tulburari de coagulare, ar trebui sa evite sa consume cantitati mari de usutroi in mod regulat din cauza proprietatii acestuia de a subtia sangele, fapt ce a putea provoca sangerari excesive. Cei care utilizeaza anticoagulanti, aspirina si antiinflamatoare nesteroidiente nu ar trebui sa consume si usturoi decat dupa ce primesc avizul medicului privind cantitatea pe care o pot ingera.
Usturoiul poate interactiona cu actiunea anticonceptionalelor, ciclosporinei si altor medicamente. De asemenea, reduce eficacitatea anumitor medicamente antivirale utilizate pentru tratamentul SIDA-HIV. Femeile care alapteaza au constatat ca usturoiul ofera laptelui o aroma pe care copilul o poate respinge.
Consumul unei cantitati mari de usturoi poate irita mucoasa stomacului si poate determina arsuri stomacale, dureri abdominale, flatulenta, diaree sau constipatie. Fiti precauti in utilizarea usturoiului daca aveti un stomac sensibil. Daca se aplica direct pe piele, usturoiul poate provoca arsuri, iar acest lucru este valabil mai ales in cazul copiilor.
Daca ati decis ca usturoiul sa faca parte din stilul dvs. de viata, asigurati-va ca mancati un usturoi organic ce are toate calitatile acestei plante. In magazine poate fi intalnit usturoi tratat chimic care nu are nici unul din beneficiile usturoiului natural. Daca usturoiul este inflorit, inseamna ca acesta si-a pierdut mare parte din compusii sai valorosi.
Sursa:sfatulmedicului.ro
Știri
Cum funcționa medicina românească în epoca medievală: Leacuri băbești, dar și progrese în știința medicală
În Ţările Române, lipsa de cultură şi analfabetismul menţinute de clasele exploatatoare, au făcut să persiste în rândurile unora dintre neştiutorii de carte încrederea în leacurile şi tratamentele băbeşti şi neîncrederea în medicamentele şi tratamentele descoperite de ştiinţa medicală a timpului .
Aşa se explică de ce în ciuda progresului ştiinţei medicale, alături de ea s-a menţinut şi medicină populară (drept exemplu, încrederea în dansul căluşarilor demonstrată de faptul că puţini ştiu că dansul căluşarilor nu este un joc ca oricare altul, ci în trecut el se făcea numai în anumite zile ale anului, cu un scop bine definit şi anume acela de a izgoni duhurile aducătoare de molimi, demonstrând astfel caracterul populaţiei româneşti neîncrezătoare în medicina ştiinţifică).
Bezoarul este întâlnit prima dată în relatări vechi despre inventarierea bunurilor confiscate lui Nicolae Mavrocordat de către nemţii căpitanului Pivoda în 1716, astfel că se menţionează că pe lângă celelalte lucruri confiscate au fost găsite şi ridicate şi medicamente în valoare de 500 leventhalleri ca “ambră, bezoar şi lignum aloe2 ”.
Bezoarul reprezenta o substanţă cu caracter spongios, format din săruri fosfatice, fiind incolor, inodor şi insipid, fiind folosit ca antidot împotriva otrăvurilor, acesta reintrând în circuitul medieval românesc odată cu 1605.
Odată cu 1794 se găseşte în mod frecvent în inventarele neguţătorului braşovean M. Ţambru, care furniza medicamente de acest gen şi alte derivate din Veneţia, prin Viena şi Timişoara 3.
Mumia este un alt medicament care se întâlneşte în părţile noastre odată cu secolele al XIII-lea şi al XIV-lea, intrând în compoziţia unei oblojeli pentru vătămătură 4, recomandându-se “facerea unei turte de făină de secară, cu oţet tare, tămâie, momia şi camfor, cu care se acoperea toată suprafaţa abdominală, ţinută 3 zile, după care era înlocuită cu o altă oblojeală cu iarba lui Tatin 5”. Dar acest remediu ajunge să fie respins în epocă având parte de contracarări de exemplu din partea lui Iosif Pylarino, fostul medic al lui Şerban Cantacuzino şi Constantin Brâncoveanu, care ironizează puterea curativă a mumiei în tratatul său de variolizare preventivă6 .
Teriaca este întâlnită prima dată în documentele vremii în 17767 , fiind folosită în tratarea deopotrivă a oamenilor cât şi a animalelor. Folosinţa sa în tratarea animalelor reiese dintr-un manuscris din 1819 care relata următoarele “să tai o felie de pâine, să o ungi cu tiiriac, sa-i dai calului să mănânce”. Era folosită în tratarea greţii, durerilor de picioare, de oase, în tratarea limbricilor, frigurilor, etc.
Cel mai vechi indiciu privind data exactă când a pătruns în Tara Românească şi Moldova este semnalat în 1603, când pe capacele borcanelor care conţineau medicamentul era scrisă denumirea de tiriacă, ulterior în literatura istorică românească descrindu-se 7 tipuri de teriacă, în prezent nemaiexistând în ţară decât un singur exemplar complet (cutie şi capac), aflat în colecţia Marcela Karadja din Bucureşti 8.
Câţiva ani mai târziu se înregistra un eveniment letal în cronica lui Athanasie Comen Ipsilanti şi anume faptul că în 1752 moare la Bucureşti Grigore Ghica Vodă, în urma tratamentului prescris de doftorul cel mare Mihalache Manu, tratament constând în aplicarea de teriacă.
Totodată, un manuscris medical românesc arată cum se foloseşte “Theriaculu de Andromacu adus de la Aptika Veneţii a sfântului Evanghelistu Marco, izcodita dă cei mari şi aleşi mediconi, adică dohtori”, având puternice caracteristici vindecătoare, putând vindeca şi ciuma după cum reiese în document- “a se lua pre inima goală, dimineaţa, cu floarea rozmarinului”.
Mai găsim în documentele vremii importante informaţii cu privire la teriacă şi circulaţia sa pe teritoriul românesc, astfel că Registrele Companiei Greceşti menţionează între 1790 şi 1793 operaţiile comerciale ale casei de negoţ a lui Zuan Marco din Braşov cu teriacă adusă din Veneţia şi furnizată ulterior lui Zamfir Preda, Nicoliţa Ioan Hristu din Craiova, Similachi Stati din Cluj, Plastara şi Dimitrie Vlad din Ţara Românească.
De asemenea, un anume N. D. Paciura scria din Sibiu la 20 noiembrie 1812 lui Constantin Isailov din Bucureşti în vederea achiziţionării unei cutii de teriacă.
Cea mai veche menţiune tarifară vamală este din 1765, când în Moldova se taxa ocaua de teriacă importată cu 22 de aspri, adică “tot atât cât şi o blană de sobol 10”, în timp ce în Ţara Românească, teriaca se taxa cu 18 bani de oca.
La începuturile ei, după cum am mai menţionat, medicina ştiinţifică s-a desprins din experienţa medicinei empirice, ulterior îmbogăţindu-se din aportul experienţei oamenilor simpli puşi faţă în faţă cu pericolul deteriorării sănătăţii. Astfel ea a continuat să se îmbine cu medicina populară, şi viceversa, astfel ca leacurile populare au de cele mai multe ori o bază ştiinţifică, după cum reiese de exemplu în cazul poporului român care ştiau de beneficiile usturoiului în tratarea ameţelilor şi ameliorarea digestiei, fapt dovedit mai târziu de ştiinţă care atestă că în usturoi sunt într-adevăr anumite substanţe care ajuta la îmbunătăţirea circulaţiei sângelui şi au efect de nimicire a microbilor.
Dar cu toate că medicina populară nu este desconsiderată de reprezentanţii medicinei ştiinţifice, trebuie totuşi să se ţină cont de faptul că e necesară o examinare medicală pentru o mai bună tratare şi prevenţie a bolii, de exemplu în situaţia în care există un bolnav care este răcit şi tuşeşte, leacul este desigur ceaiul de soc, bun decongestionant, dar acesta funcţionează doar în cazul în care bolnavul suferă de tuse simpla-bronşită, nu şi în cazul în care acesta suferă de pneumonie sau pleurezie- apa la plămâni; în medicina populară de leac neputându-se face diferenţa.
Populaţia românească se folosea mai întotdeauna de ceremoniale de descântece, de cele mai multe ori leacul fiind însoţit de acestea şi aproape niciodată fără ele. Drept exemplu, ceremonialul de descântec în momentul naşterii ; una din babe ‘scormoneşte’ sub prispă, în timp ce alta rosteşte primul farmec; prima babă scoate de sub prispă o frântură de seceră ruginită şi murdară care a fost păstrată cu grijă în pământ special pentru momente ca acestea, fiind necesară la tăierea buricului nou-născutului. După, acesta este spălat în timp ce se rostesc farmece menite să aducă noroc în viaţă şi sănătate.
Praful de gândăcei (sau în medicina populară, de cantaride), era un leac important folosit în tratarea turbării, care folosit împreună cu tăierea căţeilor de la turbă, de sub limbă (venele), şi cu afumarea bolnavului cu fire de păr aruncate pe foc ale câinelui de la care s-a preluat boala, în timp ce o babă descânta, se spunea că scapă bolnavul de turbare.
Miron Constin relatează în Letopiseţul Ţării Moldovei de la Aron Vodă o întâmplare cu boierul Bucioc căruia i s-a dat otravă în timpul ospăţului dat de voievodul Gaspar Graţiani “Închinându la Bucioc cu veselie (…) au pus de i-a dat otravă. În loc s-au simţit Bucioc otrăvit şi s-au sculat de la masă şi s-au dus la gazdă, având ierbi împotriva otravei, date de la un doftor priiatin (…). Îndată au luatu ierbi şi au început a vărsa otrava, cu mare cumpănă de viaţă. A doa dzi s-au facutu războlit11 şi Gaspar Vodă, dându vina stolnicilor că au fost bucatele cotlite 12”.
Acest eveniment reprezintă unul din puţinele acte de otrăvire menţionate în cronici, în afară de cea a lui Alexandru Lăpuşneanu şi Alexandru Iliaşi. Ce este cel mai important, acest eveniment aduce în prim plan faimoasele ‘ierbi’ apărătoare de otrăvuri, sau leacuri.13
La câteva decenii după încercarea de otrăvire a boierului Bucioc, se tipăreau pravilele româneşti, întâlnindu-se în cuprinsul lor un text identic cu un număr de referinţe la plantele de leac. Astfel că încă din Predoslovia mitropolitului Ştefan acestea se găsesc în chiar definiţia pravilei “o adunare de legi, cu drept cuvânt numită vrăciuitoare de obşte, pentru că amestecă ierburile şi leacurile de le da bolnavilor, ca să-i vindece, atât numai că unora le da ierburi tari, adică pedepse grele, iar altora, mai blânde leacuri ”.
Faptul că ierburile de leac aveau dublă folosinţă, putând fi folosite şi în scopuri negative, de a face rău, este reprezentat în pravilă de următoarele: “cine dă iarbă de omoară om săvârşeşte o ucidere de voie, cum face tâlharul sau ostaşul”, în timp ce “curvele care vor lua ierbi să nu facă feciori (…) ca să strice rânza unde se zămislesc coconii”.
De asemenea, în pravilă se arată şi faptul că singurul care nu era pedepsit de deţinerea de otrăvuri era vraciul, deoarece “el o cearcă cu ierbi ca acealea, cu meşteşugul lui, putea-vă face iarbă ca aceaia să biruiască puterea otravei sau ba”.
S-a acordat întotdeauna un deosebit interes studiului plantelor utilizate în medicina populară românească în scopul verificării însuşirilor curative semnalate de popor de-alungul timpului şi adaptării acestor plante în terapeutică. Printre cele mai vechi texte de acest gen păstrate se numără şi manuscrisul nr. 740 din Arhivele Statului din Bucureşti, datând din secolul al XVI-lea; în prima parte a acestei lucrări, intitulată Folosirea Plantelor de Leac, sunt menţionate unele produse vegetale folosite în medicina populară dar cu acţiune terapeutică recunoscută şi de farmacologie, precum: menta; “are putere şi vindecă toate boalele”, autorul recomandând fierberea plantei în vin sau în apă, şi administrarea acestuia dimineaţa pe nemâncate, având calitatea de a “smulge cu puterea sa toate stricăciunile launtrice”.
O altă plantă amintită în manuscris este napul, care în urma fierberii în apă este util în spălarea părului sau folosirea sa în îndepărtarea viermilor intestinali prin fierberea în vin şi băut dimineaţa pe stomacul gol.
De asemenea găsim menţionată şi urzica, indicată atunci când unui om “îi este greu la stomac” şi sfatul “bea şi vei fi sănătos”; prepararea acesteia făcându-se prin fierberea plantei şi adăugând miere proaspătă de fagure. Mai este menţionat şi faptul că “cine are răni, pisează frunze de urzică cu untură veche, curăţă toate rănile şi le vindecă”. Frunzele plantei bogate în provitamina A, vitaminele C şi K, sunt folosite şi astăzi pentru acţiunea hemostatică, pentru proprietatea de a fluidifica secreţiile bronşice şi pentru caracteristica diuretică.
Roiniţa (Melissaoficinalis) este recomandată de vechiul autor în afecţiunile oculare, în timp ce pătlagina e indicată în tratamentul rănilor frigurilor şi diareei sub formă de unguent sau fiartă în vin.
‘’Cine are durere în ureche picură zeamă de priputnic’’- denumirea slavonă a pătlaginei. “Dacă te dor dintii, stoarce zeama din tulpină de priputnic şi unge dinţii. Şi femeia care are dureri lunare să ia priputnic să-l fearbă cu vin sau cu oţet şi să-l bea dimineaţa şi sara’’. Speciile de plantago sunt folosite şi astăzi pentru caracteristicile emoliente şi acţiunea astringentă şi antipruriginoasă.
Reprezentând un capitol de literatură populară cu caracter practic, reţetele medicale au circulat intens la români fie pe cale orală, fie în scris. Astfel au rămas moştenire culturală numeroase vechi manuscrise miscelanee şi chiar tipărituri în limba română, cu precădere calendare, care conţin formule de leacuri populare.
Dintre publicaţiile cu texte farmaco- terapeutice sunt demne de menţionat Calendariul pe 112 ani apărut în 1785 la Iaşi. În Predoslovia către Cititori, autorii au menţionat ‘’doftoriile cele cu lesnire şi fără multă cheltuială ce se găsesc pe la casele celor săraci, ca să le folosească la vremea boalelor lor’’. Paginile rezervate doftoriilor cuprind fie formule de siropuri preparate din pelin, măceş, scorţişoară, portocale,etc., fie unsori, ca cea de pelin, liliac, crin, râme, etc., în timp ce recomandările terapeutice sunt prezentate în ordinea lunilor şi se referă la afecţiunile mai des întâlnite în perioada respectivă şi anume friguri, dureri de cap, muşcături de şarpe, limbrici, etc.
Reţete întâlnite în ‘calendariu’:
Siropul de pelin: ‘’Să iei o litră de pelin de cel tânăr, o litră flori roşii de şerbariu, trei litre must de prăsade (slavonă pentru pere) coapte, toate acestea să le pui într-o oală şi să stea două zile şi două nopţi apoi să le strecori prin sită şi să pui în aceeaşi zeamă două litre de zahăr. Acest sirop întăreşte stomacul şi face poftă de mancare’’.
Siropul de măcriş: ‘’Să iei must de măcriş curat, trei litri, pol (jumătate) litră zahăr şi să le fierbi până se va îngroşa”.
Unsoarea de pelin: ‘’Sa iei untdelemn, o ocă, vârfuri de pelin pisate o litră şi 20 de drame, apoi să le pui într-un vas ca să stea la căldură 3 zile şi 3 nopţi. Unsoarea aceasta întăreşte încheieturile iar înăuntru omoară viermii sau limbricii’’.
De asemenea, un amalgam de leacuri se găseşte şi în manuscrisul nr. 2183 de la Biblioteca Academiei; mai precis o migăloasă culegere de reţete cu o gamă largă de diversificare, aşa cum declară şi copistul Ioan Gramatic la 27 februarie 1766 când ‘iscăleşte’ manuscrisul: ‘‘Aicea însemnăm toate boalele la care ce tămăduire trebe’’.
Câteva din formulele demne de menţionat din cuprinsul manuscrisului:
‘’Pentru încuiat; când se încuie omul pe jos, corn de inorog pus în apă să bea şi-i va trece’’. A se înţelege cornul de inorog ca fiind o plantă.
‘’Pentru urdinare cu sânge, să fierbi orez cu coarne, să-i dai să le mănânce şi-i va trece’’. A se înţelege că este vorba de fructele arborelui corn.
‘’Pentru dor de ochi, să te speli cu sabur la ochi, că-ţi va trece’’. Sabur- aloe vera; utilizarea în oftalmologie a plantei aloe fiind de o reputată importanţă astăzi în farmacie.
‘’Pentru sânge din nas, căruia îi va curge să piseze coajă de ou gras şi să tragă pe nas”. Proprietăţile hemostatice ale ionului de calciu sunt binecunoscute astăzi, ştiindu-se atunci, ca şi acum, ca în coaja de ou există o cantitate considerabilă de calciu.
Un alt manuscris care este demn de menţionat este cel al Serdarului Grigore Andronescu din perioada 1828, şi care conţine alături de poezii şi reţete casnice (mâncăruri, dulciuri) şi o serie de reţete medicale.
Spre deosebire de manuscrisele menţionate anterior, autorul acestuia foloseşte o metodă de prezentare a remediilor mai apropiată de cea farmaceutică astfel că după descrierea formelor şi a preparării diferitelor medicamente, se precizează indicaţiile terapeutice.
Pe prima pagină a manuscrisului găsim: ‘’Siminichi, mana, sare de Eglitera. Dintre care aceste 3 feluri, unindu- se fieşcare, dramuri; 5 siminichi, 10 mana, 4 sare de Eglitera, să fiarbă şi să se strecoare şi răcindu- se, să se bea drept curăţenie în 2 rânduri după 3 ceasuri una după alta, când nu va avea căldură, ferindu-se de apă rece, sărătură şi acreală’’.
Totodată se poate observa importanţa acestor culegeri de reţete medicale şi farmaceutice în mediul rural din următorul pasaj din partea introductivă: “Şezand un om de ai noştri învăţat cu doctor afară, la ţară, pentru întâmplare de boală, ferească Dumnezeu să se întâmple, puţină vreme până să ajungă la doctor, bine şi de trebuinţă este să aibă în casă aceste însemnate doctorii”.
Principalele forme medicamentoase din farmacopeea anului 1820 sunt reprezentate de “29 ape aromatice, 42 extracte, 10 emplastre, 4 infuzii, 26 oleuri, 13 siropuri, 28 tincturi, 17 unguente, 14 flores, 20 foliae, 7 fructi, 8 gumirezine, 43 rădăcini, 38 herbae, 22 seminţe, 7 săruri de potasiu, 4 săruri magneziu, 7 săruri mercur şi 5 săruri sodiu”.
Cu timpul, activitatea farmaceutică a dobândit şi în ţara noastră amploarea corespunzătoare necesităţilor sănătăţii publice.
sursa: historia.ro
Știri
Legenda peşterii din Apuseni unde tot timpul anului se găseşte zăpadă şi gheaţă
Gheţarul Focul Viu este una dintre marile comori naturale ale Munţilor Apuseni, care în bătaia razelor soarelui se transformă într-un bulgăre de flăcări
Peștera Ghețarul de la Focul Viu se află în Munţii Bihor, pe Valea Galbenă, la 500 de m spre NV-V de Vârful Piatra Galbenii și Vârful Cuculeul de Fier.Face parte din Parcul Natural Apuseni
Peştera Focul Viu ocupă locul trei ca mărime în rândul gheţarelor subterane din ţară (25.000 de metri cubi), după Gheţarul Scărişoara şi Avenul Borţig. Cunoscută în vechile descrieri şi sub denumirea de Peştera Eschimoşilor, grota este alcătuită din două săli.
În Sala Mică sunt stalagmite, în timp ce în Sala Mare se află impresionantul bloc de gheaţă, precum şi trunchiuri de copaci care au căzut prin fereastră din boltă.
„Turiştii pot vedea al treilea ghetar subteran ca mărime din România, după Scărişoara şi Borţig. Peştera prezintă o sală mare şi un morman de buşteni putreziţi, care au căzut prin fereastra din tavanul peşterii”, explică Mircea Petrescu, ghid Salvamont Bihor.
Se recomandă vizitarea peşterii în jurul prânzului, când razele solare pătrund prin horn în peşteră. Explicaţia existenţei blocului de gheaţă este dată de două elemente: iarna, fereastra din tavan favorizează acumularea aerului rece, iar lipsa ventilării în peşteră menţine aerul rece captiv tot timpul anului.
În latura din dreapta se deschide un fel de crevasă, extrem de periculoasă, de 20 metri adâncime, care nu poate fi coborâtă decât cu ajutorul scărilor speologice.
Este locul în care tot timpul anului se găseşte zăpadă şi gheaţă.
Gheţarul de Ia Focul Viu constituie un foarte important teren de cercetări ştiinţifice complexe, care permit obţinerea unor date complementare celor furnizate de Gheţarul de Ia Scărişoara în legătură cu mecanismul glaciaţiunii de cavernă şi cu paleoclimatul Munţilor Bihor.
Peştera Focului Viu stă sub semnul vechilor povestiri despre eroi de staturi formidabile care au trăit în vremurile de demult în aceste zonă.
Una dintre legende vorbeşte despre o familie de uriaşi pe care Decebal a adăpostit-o în Apuseni cu condiţia ca aceasta să-i păzească aurul ascuns în peşteră.
Într-o zi, oamenii care au venit să fure comoara l-au momit pe mezinul familiei cu mâncare otrăvită. Băiatul a murit, dar nici prădătorii nu au avut o soartă mai bună, găsindu-şi sfârşitul sub bolovanii care s-au prăvălit peste ei atunci când au intrat în peşteră. De durere că şi-a pierdut copilul, bătrânul uriaş a început să răscolească pământul şi aşa s-au format toate văile, dealurile şi peşterile din zonă.
La Peştera Gheţarul de la Focul Viu se ajunge pe drumul Bălăleasa-Valea Seacă până la cantonul silvic din Valea Cetăţilor. De aici se merge numai pe jos, aproximativ un kilometru şi jumătate. Pentru iubitorii de drumeţii, există şi un traseu, marcat cu punct galben, cunoscut sub numele de Circuitul Văii Galbene.
romania-redescoperita.ro, sursa foto: facebook.com
-
Știriacum 2 săptămâni
Cadourile și bunele maniere: Cum oferim și cum primim daruri
-
Știriacum 5 zile
MESAJE, SMS, URĂRI ce poţi transmite de SFÂNTUL VASILE
-
Știriacum 4 zile
Apuseni, destinație turistică și în sezonul alb: Locuri de vis din Ţara Moţilor
-
Știriacum 2 săptămâni
Ce semnifică steaua sau îngerașul din vârful bradului de Crăciun
-
Știriacum 2 săptămâni
De ce nu se îngenunchează în biserică între Crăciun și Bobotează
-
Educație și Culturăacum 2 săptămâni
26 decembrie: Una din cele mai vechi sărbători în cinstea Fecioarei Maria
-
Știriacum 4 zile
Cum se numesc lunile anului în tradiția populară și ce înseamnă denumirea lor
-
Știriacum 6 zile
Anul Nou la români: Sorcova, Pluguşorul, Capra sau umblatul cu Ursul, câteva dintre cele mai frumoase obiceiuri